• Anonym (Uppgiven mamma)

    Nekad skolskjuts

    Kommunen nekar mitt barn skolskjuts efter att de fick veta att jag är arbetslös (borde vara sjukskriven, men har en idiot till läkare), de tycker att jag har tiden att lämna själv.

    Är detta okej? Hur tar jag det högre än kommunen?

  • Svar på tråden Nekad skolskjuts
  • Anonym (A)
    LoveRain skrev 2019-10-20 19:29:31 följande:
    Du har aldrig bott på landet gissar jag :) Kan bli svårt för en 13-åring att cykla en mil enkel resa på en landsväg varje dag, för att ta ett exempel.
    +1
  • Anonym (X)

    Vi lantisar hade skolskjuts till högstadieskolan i stan, detta trots att det gick vanliga bussar också.


    Glinda från Oz skrev 2019-10-20 21:03:06 följande:

    Har jag sagt att alla bor i stan? Du får gärna visa det för mig. Jag sa att barn kan TA sig till skolan själv, det innebär inte bara gå utan buss (som i ditt fall) cykla, pendeltåg, tunnelbana eller annat färdmedel.Det går alltså ingen buss eller någonting? Om det inte gör det antar jag att alla har bil och har ts bil ser jag inte problemet alls. Sen skrev jag också från fyran, ts barn kan vara 6 år det vet vi inte då får hon givetvis följa honom/henne till skolan oavsett hur långt eller kort det är.


  • Glinda från Oz
    Anonym (Uppgiven mamma) skrev 2019-10-20 21:14:02 följande:

    Eftersom du tror att bara för att hen går i en vanlig skola så är hen kapabel att gå själv så är du väldigt dåligt insatt ja. Hen är över tio.

    Vad får dig att tro att jag inte är ute om dagarna?


    Klarar man inte en sån enkel sak kan man inte gå i vanlig skola eller så brister du i uppfostran (ja, även föräldrar till NPF barn kan göra det, vissa här tror att alla föräldrar till barn med diagnoser är perfekta och felfria men de är bara vanliga människor som vem som helst)

    Är du ute om dagarna finns det inga problem alls då förstår jag inte varför du startade tråden.
    Anonym (emma) skrev 2019-10-20 21:26:18 följande:

    Jo men bussen är ju skolskjuts! Du skrev att du inte trodde skolskjuts existerade längre, hur menar du då att du trodde att barn på landet tar sig till skolan?


    Att de blir körda av sina föräldrar så är det i Norrland i alla fall. (Jag har släkt där) det kan vara flera mil till skolan och det finns ingen skolskjuts.
    mammatill6 skrev 2019-10-20 21:35:49 följande:

    Men tror du att all skolskjuts är i speciell buss taxi? Han man över en viss sträcka har man rät till skolskjuts som även kan bestå av busskort så man kan åka kommunalt. Det gör min son.

    Sen kan man även ha svårt att åka kommunalt när man har t.ex asberger/autsim även om man går i vanlig skola. 

    Min son gick i vanlig skola fram till för ett år sedan, mitten av åk.5. När han gick i vanlig skola åkte han skoltaxi för att han inte fixade att åka buss själv även om det bara var 10 minuters resa.


    Det finns busstaxi för funktionsnedsatta barn det är inget konstigt med det. Det är inte bara barn med fysiska funktionsnedsättningar utan psykiska, och intellektuella också. Visst kan barn (och vuxna) med ATS ha svårt att åka kommunalt men då får man träna på det.

    Jag sa att ta barn kunde TA sig till skolan själv, det innebär inte bara gå utan buss, tåg, pendeltåg, tunnelbana eller annat färdmedel också.
    Anonym (X) skrev 2019-10-20 21:38:09 följande:

    Vi lantisar hade skolskjuts till högstadieskolan i stan, detta trots att det gick vanliga bussar också.


    Med betoning på hade. Det fanns skolskjuts då jag gick i skolan på 90- talet i Stockholm också men sånt har de lagt ner för länge sen.
  • LoveRain
    Glinda från Oz skrev 2019-10-20 22:05:55 följande:

    Klarar man inte en sån enkel sak kan man inte gå i vanlig skola eller så brister du i uppfostran (ja, även föräldrar till NPF barn kan göra det, vissa här tror att alla föräldrar till barn med diagnoser är perfekta och felfria men de är bara vanliga människor som vem som helst)

    Är du ute om dagarna finns det inga problem alls då förstår jag inte varför du startade tråden.Att de blir körda av sina föräldrar så är det i Norrland i alla fall. (Jag har släkt där) det kan vara flera mil till skolan och det finns ingen skolskjuts.Det finns busstaxi för funktionsnedsatta barn det är inget konstigt med det. Det är inte bara barn med fysiska funktionsnedsättningar utan psykiska, och intellektuella också. Visst kan barn (och vuxna) med ATS ha svårt att åka kommunalt men då får man träna på det.

    Jag sa att ta barn kunde TA sig till skolan själv, det innebär inte bara gå utan buss, tåg, pendeltåg, tunnelbana eller annat färdmedel också.Med betoning på hade. Det fanns skolskjuts då jag gick i skolan på 90- talet i Stockholm också men sånt har de lagt ner för länge sen.


    www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/skolskjuts-och-elevresor
  • Anonym (X)
    Glinda från Oz skrev 2019-10-20 22:05:55 följande:
    Med betoning på hade. Det fanns skolskjuts då jag gick i skolan på 90- talet i Stockholm också men sånt har de lagt ner för länge sen.
    Jag har barndomsvänner som flyttat tillbaks. Deras barn har skolskjuts idag.
    (P.S. Alla bor inte i Stockholm.)
  • Anonym (emma)
    Glinda från Oz skrev 2019-10-20 22:05:55 följande:
    .
    Anonym (emma) skrev 2019-10-20 21:26:18 följande:

    Jo men bussen är ju skolskjuts! Du skrev att du inte trodde skolskjuts existerade längre, hur menar du då att du trodde att barn på landet tar sig till skolan?


    Att de blir körda av sina föräldrar så är det i Norrland i alla fall. (Jag har släkt där) det kan vara flera mil till skolan och det finns ingen skolskjuts.
    Klart det finns skolskjuts i norrland också! Sedan kanske en del föräldrar väljer att skjutsa barnen när de ändå ska åka till jobbet, men det är ju en helt annan sak.

    Eftersom det råder skolplikt så finns det även en plikt att varje kommun ser till att barnen kan komma till skolan. Ibland är det enskilda skolskjutsbussar, ibland är det skolkort som gör att barnen/ungdomarna kan åka kommunalt. Det gäller inte bara grundskolan, även på gymnasiet så får man skolskjuts om det ligger tillräckligt långt bort. Gränsen är lite olika beroende på ålder, men tror det är max 4 km eller liknande om man är äldre än 10 år.
    Däremot gäller skolskjuts inte efter fritids utan det är till och från skolan det gäller.
  • Anonym (emma)
    Glinda från Oz skrev 2019-10-20 22:05:55 följande:
     Det fanns skolskjuts då jag gick i skolan på 90- talet i Stockholm också men sånt har de lagt ner för länge sen.
    https://grundskola.stockholm/resor/

    finns skolskjuts i Sthlm fortfarande.
  • Anonym (37:an)

    Hej Ts!

    Normalt har ett barn rätt till skolskjuts om avståndet är vissa kilometer eller om barnet behöver det av andra anledningar. Det är din kommun som avgör barnets rätt till skolskjuts. Börja med att kolla din kommuns hemsida eller ring till en handläggare imorgon. Att du är arbetslös är inte relevant.

    Går ditt barn på friskola gäller andra regler!


    Glinda från Oz skrev 2019-10-20 22:05:55 följande:

    Med betoning på hade. Det fanns skolskjuts då jag gick i skolan på 90- talet i Stockholm också men sånt har de lagt ner för länge sen.


    Hihi. Klart det finns skolskjuts kvar! Hur tror du att man klarar sig när man bor utanför stan?

    Här cyklar barnen först till båten, när den har lagt till på fastlandet väntar bussen som tar de till skolan och samma vända hem igen. Här finns inga andra alternativ för att ta sig till skolan.

    Detta är givetvis oavsett hur jag som förälder jobbar. Vi har en bil och den har mannen till jobbet dagtid. Jag jobbar andra tider och är för det mesta hemma på vardagarna.

    När barnen börjat sjuan kommer de att ha fyra mil till närmaste kommunala högstadieskola. Visst, segt ibland men vi bor så underbart att det inte finns något som är jobbigt egentligen.
  • mammatill6

    [quote=79976875][quote-nick]Glinda från Oz skrev 2019-10-20 22:05:55 följande:[/quote-nick]Klarar man inte en sån enkel sak kan man inte gå i vanlig skola eller så brister du i uppfostran (ja, även föräldrar till NPF barn kan göra det, vissa här tror att alla föräldrar till barn med diagnoser är perfekta och felfria men de är bara vanliga människor som vem som helst)

    Är du ute om dagarna finns det inga problem alls då förstår jag inte varför du startade tråden.Att de blir körda av sina föräldrar så är det i Norrland i alla fall. (Jag har släkt där) det kan vara flera mil till skolan och det finns ingen skolskjuts.Det finns busstaxi för funktionsnedsatta barn det är inget konstigt med det. Det är inte bara barn med fysiska funktionsnedsättningar utan psykiska, och intellektuella också. Visst kan barn (och vuxna) med ATS ha svårt att åka kommunalt men då får man träna på det.

    Jag sa att ta barn kunde TA sig till skolan själv, det innebär inte bara gå utan buss, tåg, pendeltåg, tunnelbana eller annat färdmedel också.Med betoning på hade. Det fanns skolskjuts då jag gick i skolan på 90- talet i Stockholm också men sånt har de lagt ner för länge sen.[/

    Men snälla, du ör ju totalt ute och cyklar . Alla kommuner har skyldighet att erbjuda skolskjuts. Även Stockholm gör det.

    Skoltaxi finns tillgängligt till alla barn som behöver och uppfyller kraven.

  • Bunny on speed

    I hela Sverige erbjuds man skolskjuts om man uppfyller vissa krav. Skolskjuts behöver dock inte vara en speciellt avsatt buss, som tex skolbussarna i USA.

    Här är det speciell buss för barn ute längs grusvägarna, och vanlig buss för barnen i byn, där det finns en vanlig busslinje.


    Bunnies, it must be bunnies!
  • Anonym (D)
    Anonym (37:an) skrev 2019-10-20 22:41:42 följand 
    Här cyklar barnen först till båten, när den har lagt till på fastlandet väntar bussen som tar de till skolan och samma vända hem igen. Här finns inga andra alternativ för att ta sig till skolan.
    Nyfiken bara, vart bor ni?
  • Anonym (Uppgiven mamma)
    Glinda från Oz skrev 2019-10-20 22:05:55 följande:

    Klarar man inte en sån enkel sak kan man inte gå i vanlig skola eller så brister du i uppfostran (ja, även föräldrar till NPF barn kan göra det, vissa här tror att alla föräldrar till barn med diagnoser är perfekta och felfria men de är bara vanliga människor som vem som helst)

    Är du ute om dagarna finns det inga problem alls då förstår jag inte varför du startade tråden.Att de blir körda av sina föräldrar så är det i Norrland i alla fall. (Jag har släkt där) det kan vara flera mil till skolan och det finns ingen skolskjuts.Det finns busstaxi för funktionsnedsatta barn det är inget konstigt med det. Det är inte bara barn med fysiska funktionsnedsättningar utan psykiska, och intellektuella också. Visst kan barn (och vuxna) med ATS ha svårt att åka kommunalt men då får man träna på det.

    Jag sa att ta barn kunde TA sig till skolan själv, det innebär inte bara gå utan buss, tåg, pendeltåg, tunnelbana eller annat färdmedel också.Med betoning på hade. Det fanns skolskjuts då jag gick i skolan på 90- talet i Stockholm också men sånt har de lagt ner för länge sen.


    Du vet verkligen inte vad du pratar om.
  • Pascal
    Glinda från Oz skrev 2019-10-20 21:03:06 följande:

    Har jag sagt att alla bor i stan? Du får gärna visa det för mig. Jag sa att barn kan TA sig till skolan själv, det innebär inte bara gå utan buss (som i ditt fall) cykla, pendeltåg, tunnelbana eller annat färdmedel.Det går alltså ingen buss eller någonting? Om det inte gör det antar jag att alla har bil och har ts bil ser jag inte problemet alls. Sen skrev jag också från fyran, ts barn kan vara 6 år det vet vi inte då får hon givetvis följa honom/henne till skolan oavsett hur långt eller kort det är.


    Men snälla du. Även om de flesta som bor på landet har bil så funkar det kanske inte alltid i praktiken att man som förälder kan skjutsa! Vår dotter börjar skolan 8.15, vi börjar jobba senast kl 07. Ska vi åka in till jobbet, köra de 3 milen tillbaka hem för att lämna på skolan, och sen in till jobbet igen då bara för att vi har bil? Hur resonerar du där?

    Har läst igenom dina inlägg i tråden hittills och du verkar faktiskt inte ha nån större koll på hur det funkar med skolskjuts överlag.
  • Anonym (Petra)

    Hur långt är det till skolan? Hur tar sig andra barn i området till skolan? Finns det kollektivtrafik? Går ditt barn på fritids?

  • Anonym (anonym)
    Glinda från Oz skrev 2019-10-20 17:54:13 följande:
    Jag visste inte att skolskjuts fortfarande fanns. Hur gammal är barnet? Från fyran tycker jag man kan ta sig till skolan själv, annars kan du väl lämna. Går barnet i vanlig skola ser jag inte problemet, det är inte frågan om någon allvarlig Asperger i så fall. Jag med någon form av autismspektrutillstånd tillhör LSS det säger inte så mycket.
    Där har du fel. Jag gick i vanlig skola, och har diagnosen Asperger, men enligt en läkare har jag en gravt autistisk störning. 
  • Anonym (Anna)
    Glinda från Oz skrev 2019-10-20 21:03:06 följande:
    Har jag sagt att alla bor i stan? Du får gärna visa det för mig. Jag sa att barn kan TA sig till skolan själv, det innebär inte bara gå utan buss (som i ditt fall) cykla, pendeltåg, tunnelbana eller annat färdmedel.
    LoveRain skrev 2019-10-20 19:29:31 följande:

    Du har aldrig bott på landet gissar jag :) Kan bli svårt för en 13-åring att cykla en mil enkel resa på en landsväg varje dag, för att ta ett exempel.


    Det går alltså ingen buss eller någonting? Om det inte gör det antar jag att alla har bil och har ts bil ser jag inte problemet alls. Sen skrev jag också från fyran, ts barn kan vara 6 år det vet vi inte då får hon givetvis följa honom/henne till skolan oavsett hur långt eller kort det är.
    Du är så ute och cyklar, inte bara ignorant utan även otrevlig i dina inlägg.
  • neverpreggo
    Anonym (anonym) skrev 2019-10-21 21:16:19 följande:
    Där har du fel. Jag gick i vanlig skola, och har diagnosen Asperger, men enligt en läkare har jag en gravt autistisk störning. 
    Men snälla... sluta posta det överallt fastän folk är tydliga med att läkaren var okunnig.
  • neverpreggo

    Fast givetvis kan man ha problem med sin autism även om det är asperger och speciellt när man är ett barn såpass att man är behov av skolskjuts.

Svar på tråden Nekad skolskjuts