Inlägg från: Anonym (Soc.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Soc.)

    Örfilade min snart 5 åring.

    Detta var en mycket skrämmande håndelse för barnet och förr eller senare så kommer han att prata om det på förskolan var så säker. Barn som regelbundet blir slagna är mindre benägna att prata om det eftersom det är normalt för dem.

    Det du bör göra är att själv kontakta socialtjänsten. Berätta om det som hänt och be om stöd och insatser för att garantera att det aldrig händer igen. Exempelvis familjebehandling el föräldrakurs. På det viset föregår du en eventuell anmälan som ser betydligt värre ut. Och visar att du vill ha hjälp i en situation där du kanske inte mäktar med. Ingen kommer att omhänderta ditt barn.

  • Anonym (Soc.)
    Sessie82 skrev 2019-10-22 19:56:06 följande:

    Jag vet att jag aldrig gör om det. Jag är alltid lugn och stabil. Men bara vart lite stressad nu under bebisens fas med extra gråt osv.

    Vad händer om man själv ringer soc?


    En utredning kommer att startas. Man träffar och santalar med föräldrar, tar referenser från förskola och bvc. Utredningen ska avgöra om det dels är fara för barn i familjen samt om det finns insatser som kan beviljas för att familjen ska fungera bättre så att något liknande aldrig händer igen. Ofta kan saken lösas inom familjen. Kanske kan pappa vara hemma och avlasta mer, kanske finns det nån mormor eller farmor som kan rycka in om bägaren håller på att rinna över etc etc. En uttedning får ta max 4 månader.
  • Anonym (Soc.)
    Sessie82 skrev 2019-10-22 19:59:53 följande:

    Har redan gått en föräldrarkurs i våras av eget intresse. Just för att jag är väldigt intresserad av barn pedagogik.

    Och så här jag så här.

    Känner mig som världens sämsta mamma.

    Sonen är precis lika glad och go som vanligt nu så hoppas han inte går och tänker på detta.

    Jag har sagt att vill han prata mer om det så är de bara att komma till mamma eller pappa och göra det.


    Han kommer att prata om det på förskolan. Om inte annat på Torsdag då det är FN dagen. Då brukar man i skola och förskola prata om barns rättigheter som att ingen får slå barn. I samband med denna dag fullständigt rullar det in anmälningar till oss efter att barn berättat att de blivit slagna hemma.
  • Anonym (Soc.)
    Sessie82 skrev 2019-10-22 20:12:47 följande:

    Bor på så litet samhälle oxå så alla känner alla liksom..

    Jag kommer inte kunna sova inatt...skäms som en hund..


    Ta det lugnt. Inget förfärligt kommer att hända. Men agera smart. Ser mycket bättre ut att själv söka stöd än att bli anmäld av nån annan.
  • Anonym (Soc.)
    Sessie82 skrev 2019-10-22 20:24:04 följande:

    Kommer bvc ta åtgärder om jag berättar imorn ? Hon känner oxå till vårt kämpande med han och ävem hon som höll i föräldrarkursen vi gick på.


    Ja de har en skyldighet att anmäla.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (veteran) skrev 2019-10-22 20:25:27 följande:

    Nej, det fungerar inte så.

    OM det skulle polisanmälas så skickar polisen vidare anmälan till soc.

    Polisen kommer INTE och hämtar barnen.


    Fast nu handlade det ju om att socialtjänsten tar ställning till OM det ska polisanmälas. I det fallet är det ju inte så att polisen skickar tillbaks ärendet til soc.

    Jo det kan hända att barnet hämtas till förhör utan föräldrarnas vetskap men då handlar det om att förhör ska hållas utan att föräldrarna ska få chans att förstöra utredningen. I det fall när föräldrarna kommer till soc och själva berättar vad som hänt finns givetvis inget skäl till en sådan årgärd.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (veteran) skrev 2019-10-22 20:45:05 följande:

    Jag svarade för fort och otydligt.

    Fast oavsett så kommer barnet inte att hämtas av polisen på dagis.

    OM du nu ev jobbar på soc så borde du veta det.


    Om man bedömer att barnförhör behövs göras innan föräldrarna informeras så brukar en trygg person från skola eller förskola åka med till barnahus där polisen genomför ett förhör och socialtjänsten finns med och tittar på förhöret i ett annat rum tillsammans med åklagare. Föräldrarna informeras i efterhand.
  • Anonym (Soc.)
    Sessie82 skrev 2019-10-22 21:14:15 följande:

    Tack.

    Du menar ta hjälp så som i att själv ringa soc eller bvc?

    Jag ska till bvc imorn med min 4 månaders..kanske ja kan prata med henne då ?

    Eller skjuter ja mig själv i foten ?

    Borde ja berätta för en av pedagogerna redan imorn oxå så de kommer från mig först ? Jag har väldigt fin kontakt med en av dom.

    Vi myste hela eftermiddagen och kvällen och jag sa flera ggr hur dumt gjort de va av mig och hur mycket jag älskar han.

    Jag som alltid sett mig en som en stabil och lugn mamma...


    Pedagogen har anmälningsplikt och måste enligt lag göra en orosanmälan. Jag vidhåller att det bästa är att du själv kontaktar soc. Ditt ingångsläge kommer bli så mycket bättre.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (veteran) skrev 2019-10-22 21:15:04 följande:

    Ts, läs inte det signatur Soc. skriver.

    Jag vågar lova dig, hon jobbar inte på soc.


    Då lovar du för mycket. Har varit socialsekreterare i 20 år. Vad du tror eller inte tror är fullständigt irrelevant för mig.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (veteran) skrev 2019-10-22 21:24:05 följande:

    Säg ingenting, låt det bara glömmas.

    Är din son harmonisk och glad i övrigt kommer han inte att tänka mer på incidenten.

    Och som sagt, läs inte vad signatur Soc. skriver. Det är ingen som jobbar på soc. Det är så självklart som det kan bli.


    Ganska taskigt att ge en förtvivlad mamma så dåliga råd. De råd du ger riskerar att sätta henne i klistret. Varför vill du utsätta henne för det och riskera att barnet hämtas till förhör av främlingar? Så fruktansvärt elakt.
  • Anonym (Soc.)
    Sessie82 skrev 2019-10-22 21:26:10 följande:

    Jag skulle aldrig någonsin klandra han eller bli arg eller nått om han berättar. Han förstår inte innebörden av mina konsekvenser ifall han berättar.

    Jag kommer ligga hela natten och fundera på om jag ska berätta eller inte imorn för pedagogen och bvc. Eller om ja ska hålla tyst och hoppas att sonen inte säger nått...


    Ring soc. Om anmälan inkommer från nån annan som pedagog el bvc så är det som sagt värre än om du själv kontaktar dem.
  • Anonym (Soc.)
    Tow2Mater skrev 2019-10-22 22:36:12 följande:

    Låter som Nazityskland! Snacka om att ge barn trauman bra mycket värre än en örfil.


    Finns jättebra sätt att undvika detta hemska scenario.

    Genom att själv ta initiativ till kontakt med soc. Då blir det sannolikt ingen polisanmälan alls.
  • Anonym (Soc.)
    Tow2Mater skrev 2019-10-23 00:01:46 följande:

    Så samma brott behandlas olika? I ett scenario polisanmäls det men i ett annat inte? Ar det olika straff for olika personer också? Ar man släkt med socarbetare, kommer man undan helt då kanske?


    Det handlar inte om det. Socialtjänsten har ingen plikt att anmäla till polis. Man gör en bedömning. Om man alltid skulle polisanmäla så skulle ingen förälder själv våga söka hjälp. Så det finns en tanke bakom.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (veteran) skrev 2019-10-23 09:58:31 följande:

    Åjo, nog vet jag hur det går till allt.

    Även utan dina långa predikningar.

    Tillrättavisa dem som har fel istället.


    Fast du har ju fel i att barn inte kan hämtas till förhör från förskolan.
  • Anonym (Soc.)
    Sessie82 skrev 2019-10-23 11:08:09 följande:

    Tack så jätte mycket !

    Jag va hos bvc imorse för o ge lillasyster vaccin. Tog me mig 5 åringen.

    Och så berättade jag....kändes jätte skönt efteråt! Jag va så rädd att de skulle hända nått men va beredd på o ta smällen. Men inget kommer ske. Hon sa jag skulle försöka släppa de och gav mig en kram när vi skulle gå sen.

    Jag sa jag kommer även berätta för en pedagog på förskolan. Den ja har bäst kontakt med :)

    Känns bättre att allt kommer från mig istället för han liksom.


    Bvc och förskolan är enligt lag skyldiga att göra en anmälan till socialtjänste. De begår ett brott om de låter bli.
  • Anonym (Soc.)
    Sessie82 skrev 2019-10-23 11:45:08 följande:

    Så de va fel av mig att berätta. Ja skulle hållt tyst.

    Folk blir aldrig nöjda :/


    Är du full?

    Mina upprepade råd till dig har varit att själv berätta för socialtjänsten eftersom detta kommer att se bättre ut för dig än om det kommer till socialtjänstens kännedom via en anmälan. Detta får du till att jag anser att du skulle varit tyst?

    Och vaddå aldrig blir nöjd? Jag skiter väl i vilket för egen del, utan har bara försökt ge dig goda råd.

    Sen avgör du helt själv om du vill lyssna eller inte.

    Nu har tåget hur som helst redan gått.

    Det blir en anmälan till soc och utredning kommer att inledas. Men du behöver inte oroa dig för att något drastiskt händer. Inga barn omhändertas pga en engångsföreteelse.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (veteran) skrev 2019-10-23 12:18:58 följande:

    Inte för en enstaka bagatellartad händelse.

    Jag har inte sagt att det aldrig kan ske.

    Har ett barn t ex blåmärken titt som tätt, ja då är vi i en annan sits. 

    Men absolut inte i ts fall.

    Fast nu har ju ts berättat för BVC så det finns inte så mycket mer att tillägga.

    Jag hoppas att det går bra för henne och att hon slipper ha med soc att göra.


    Så fort det gäller våld mot barn där barnen behöver höras innan föräldrarna kan tysta barnet så sker detta. Har själv varit med vid sådana förhör ett flertal gånger. Kan handla om allt från grovt våld till en dask i rumpan eller örfil. Bästa sättet att garantera att barnet slipper hamna i den situationen är att själv initiera kontakten med socialtjänsten.

    Hur som helst har du fel när du kategoriskt påstår att; så går det inte till...

    Du får väl tro vad du vill om det nu är nån slags prestigeförlust att erkänna att det fanns nåt man inte visste...
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (veteran) skrev 2019-10-23 12:34:40 följande:

    Varför skulle det vara en prestigeförlust att som dubbelanonym på ett forum erkänna sig ha fel?

    Förklara gärna det.

    Utöver det så har jag inte fel, och är högst troligt inte soc.sekreterare.


    Har fakriskt ingen aning om varför du inte kan acceptera att du ger TS fel information gällande detta. Obegripligt för mig.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (veteran) skrev 2019-10-23 13:45:22 följande:

    Jag försöker hjälpa ts, inget annat.

    Och det behöver du inte förstå!


    Din hjälp riskerar tyvärr att stjälpa rätt rejält...
Svar på tråden Örfilade min snart 5 åring.