Inlägg från: Anonym (...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (...)

    Ni som fått barn i oktober/november

    Anonym (on) skrev 2019-10-25 13:27:18 följande:
    Kollar man på aftonbladets Pricka in din babymånad så "ska" man bli gravid i januari om man ska föda på oktober (alltså 10 månader). Sen är det ju individuellt exakt hur länge graviditeten är så jag frågar mest för att se när folk som fött i just oktober eller november faktiskt blivit gravida :)
    Det är ju svårt att gå efter något annat än hur lång en graviditet "ska" vara. 2 veckor innan och efter räknas som normalt/fullgånget så det är väl det man får gå efter. Sedan finns det ju folk som fött i v25 och det kan man ju aldrig veta innan, eller planera efter. Det enda man verkligen vet är att man inte går över mer än 2 veckor innan man blir igångsatt.. Kollar man däremot statistik så föder majoriteten inom normalveckorna, så det är ju det du bör räkna efter. 
    Anonym (on) skrev 2019-10-30 08:59:06 följande:
    Vi planerar att sluta med ppillren här om någon månad och om det nu funkar på en gång så blir det ju någonstans nästa höst. Är lite orolig för virus och sjukdomar och har hört att barn födda sent på året "kommer efter". Alla siktar ju på vår och sommarbebisar känns det som men jag tycker att det känns mysigt på hösten precis av de anledningarna du nämner ovan :) 
    Jag tänker att det finns för- och nackdelar med allt så man får helt enkelt väga in hur man känner och hur värt det är att vänta för att kunna planera.
    Jag slutade med p-piller i mars och sedan tog det 7 månader innan jag blev gravid, om jag minns rätt (var beräknad i månadsskiftet juni/juli) Det blev dock missfall och efter det fick jag ytterligare ett missfall innan det tog sig. Är beräknad i slutet av nov nu. Så det är jättesvårt att planera så länge man inte är beredd att göra uppehåll i försöken och låta det ta några år i värsta fall.

    Det som jag tycker känns jobbigast med ett spädbarn den här årstiden är julen. Jag hade gärna velat fira med min familj som planerat, men det kommer inte gå. Man måste ju också tänka lite extra på risken för rs-virus men som du säger så känns det väldigt mysigt att kunna gosa in sig här hemma och bara mysa. Både jag och sambon kommer vara hemma tillsammans i början så det kommer ju förhoppningsvis bli väldigt mysigt :)

    Jag är nog rätt glad över att jag inte föder på sommaren med tanke på hur det ser ut med personalbrist och så på förlossningen då =/

    Angående att barn födda sent halkar efter så tror jag det är så otroligt individuellt. Är barnet fött väldigt sent så finns ju möjligheten att börja skolan ett år senare, annars tror jag inte det är sådan fara. Jag tänker att så länge man är uppmärksam på barnets behov och om det har några svårigheter så löser man det :) Känner flera födda sent på året som lyckats väldigt bra med studier, yrkesliv, idrott mm så det borde inte vara några problem :)

Svar på tråden Ni som fått barn i oktober/november