Inlägg från: Anonym (Hjälp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hjälp)

    Kan inte betala räkningarna! Vad göra?

    Denna månaden har pengarna räckt till hyran, men har många räkningar kvar att betala. Bla inkassokrav.

    Har lagt ut saker på blocket redan för två veckor sedan, men bara fått sålt en sak.

    Kan inte låna mer av mamma heller.

    Jag får inget annat lån eftersom jag är arbetslös.

    Smslån har jag inte provat.

    Jag har sådan panik, kan knappt andas och har ont i magen.

    Finns det ens något mer man kan göra mer för att kunna betala räkningarna denna månaden?

  • Svar på tråden Kan inte betala räkningarna! Vad göra?
  • Anonym (Hjälp)

    Jag är föräldraledig så jag kan inte jobba just nu.

    Ska ringa om räkningarna jag inte kan betala.

    Jag har nog inget mer av värde att sälja än de jag redan lagt ut tyvärr.

  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (My) skrev 2019-11-01 11:39:52 följande:

    Har du max antal föräldradagar per månad?


    Ja, jag tar ut alla dagar i månaden.
  • Anonym (Hjälp)
    Fjäril kär skrev 2019-11-01 12:41:35 följande:

    Varför räcker inte pengarna?


    För mycket räkningar, för hög hyra och för låg inkomst.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Linda) skrev 2019-11-01 12:41:08 följande:

    Ta kontakt med socialtjänsten och begär att få ett möte. De kan hjälpa till med en långsiktig plan.

    För jag antar att du har samma problem nästa månad också?

    Du måste söka försörjningsstöd.

    Kyrkan kan hjälpa till med matpengar.

    Att sälja saker kommer väl inte hjälpa dig nästa månad heller? Du måste fixa ekonomin så du kan betala det du är skyldig även i fortsättningen.


    Jag har inte rätt till försörjningsstöd.
  • Anonym (Hjälp)

    Nej vi kan inte flytta hem till någon, inte hyra ut något rum, och barnet är under 12 månader.

    Vet att jag måste lösa det på sikt, och har även planer för det. Men denna månaden måste jag få in pengar till räkningarna, och det är det jag behöver tips om!

    Jag har kollat med banker, men får inget lån.

    De räkningar jag behöver prioritera är inkasso, mobilen och a-kassan. Och csn, för där ligger jag efter.

  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Linda) skrev 2019-11-01 22:29:18 följande:

    Snabba konkreta tips som hjälper en bit på vägen:

    *säg upp ALLT, och då menar jag verkligen allt. Ta bort alla betalappar i mobilen (Netflix, Spotify, Aftonbladet etc). Ta bort alla tv-kanaler så du bara har gratiskanalerna. Säg upp ditt fasta internet. Se om du på mobilen kan ha nån billig internet och håll dig till bara enkel surf som mail, Facebook, Messenger etc. Något annat har du inte råd med. Säg upp alla tänkbara abonnemang på telefon, tidningar och övrigt. Skaffa kontantkort och betala direkt för surf i mobilen.

    *se över försäkringar och elavtal. Ring runt och kolla billigaste.

    *inför köpstopp på allt. Du har inte råd. Kläder till barnet och dig kan du hitta i princip gratis på Facebook och deras skänk/tigg-grupper. Kolla med familj, släkt och vänner vad de kan hjälpa till med.

    *kyrkan kan hjälpa dig akut med matpengar

    *på Facebook finns giving People som hjälper till i svåra situationer.

    *ring och säg upp och avsluta alla krediter

    *ring dom du är skyldig pengar och förklara läget och skjut upp betalningen

    *ställ dig i bostadskö och sök allt du kan. Du får inte vara kräsen. Du flyttar dit du har råd att bo. Punkt. Ta hjälp av alla du känner. Leta rum att hyra, andrahandsuthyrning, privata hyresvärdar, rivningskontrakt etc etc..

    *kolla om det finns möjlighet att snabbt hyra ett rum hos en moster, kusin, kompis eller kollega. Fråga ALLA!

    *kanske det finns någon snäll person i din närhet som kan hjälpa dig att betala något akut?

    *lev enkelt vad gäller mat. Du som vuxen klarar dig utmärkt på havregrynsgröt och te.

    *kan nån i din närhet (föräldrar?) hjälpa dig att göra en budget?


    Tack för tips!

    Netflix etc har jag inte.

    Kläder behöver jag inte köpa.

    Ska ringa runt till de jag är skyldig pengar.

    Hyra rum går inte, vi är alldeles för många. Letar efter billigare lägenhet gör vi redan med ljus och lykta..

    Men just nu bor vi för dyrt (det är extrem bostadsbrist här, så man får ta det man får, och när vi flyttade hit såg situationen annorlunda ut).
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (.) skrev 2019-11-01 22:40:05 följande:

    Du har ju fått tips. Tål att upprepas och kompletteras

    Rasta hundar, panta burkar, sitt barnvakt, erbjud småtjänster som sömnad etc. I vissa delar av landet finns ännu svamp och bär, plocka och sälj. I övrigt så är lösningen att säga upp allt, låta vissa saker förfalla och lära sig leva utan vissa grejer. Vad är inkassokraven för räkningar i grunden?


    Jag har fått tips, och jag har tagit till mig flera av tipsen.

    En del är dock omöjliga, som tex att hyra ett rum.

    Panta burkar har jag gjort idag. Jag kan inte gärna säga upp mobilerna, en måste ju kunna kommunicera.

    Inkassokraven är H&M och Zalando. Hade köpt kläder till barnen.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (34) skrev 2019-11-01 23:36:34 följande:

    Bor du med sambo, kan han ta förskott på lön?

    Prio ett när hyra och el är betald är att se till att ni har pengar till mat hela månaden, sedan kan du betala a-kassa och telefon.

    Sänk priset på sakerna du säljer?


    Elen är tyvärr inte betald.

    Det är mkt viktigt att betala a-kassan, annars blir jag ju utesluten och får ingen a-kassa. Jag ligger redan efter.

    Samma med csn.

    Mobil måste vi ha, det går inte att välja bort.

    Min man är sjukskriven.

    Jag har redan sänkt priserna på de saker jag säljer.
  • Anonym (Hjälp)
    Fjäril kär skrev 2019-11-01 23:16:57 följande:

    Hur har du löst det tidigare månader?

    Varför blev det svårt just den här gången?

    Och vart har övriga pengar tagit vägen? Har ni fler barn och du har en sambo borde det finnas mer pengar än bara till hyran?


    Min man har blivit sjukskriven och jag har inte mkt föräldrapenning kvar, tar mest ut lägsta nivå nu...

    Vi har fyra barn sammanlagt.
Svar på tråden Kan inte betala räkningarna! Vad göra?