Inlägg från: Anonym (??) |Visa alla inlägg
  • Anonym (??)

    Vad ska jag göra?!

    Jag är utförsäkrad från Försäkringskassan, är långtidssjukskriven.

    Kan inte jobba med något alls, som det är just nu med de kroppsliga problem jag har..

    Mitt jobb ger mig inte tjänstledigt, så jag får ingen a-kassa.

    Jag tänker INTE säga upp mig!

    Mitt fack och skyddsombud är så f*bannade på hur jag behandlas!

    Har en sambo med hög lön, så jag lär inte få något från socialen.

    Jag får inte plugga någon gymnasieutbildning, eftersom jag tagit studenten

    och alla som inte slutfört gymnasiet går före. Bor i en liten stad med många nyanlända.

    Allt känns hopplöst.

  • Svar på tråden Vad ska jag göra?!
  • Anonym (??)
    Anonym (S) skrev 2019-11-02 06:04:20 följande:

    Menar du alltså att du skulle klara att studera trots din sjukskrivning?

    Läs i så fall en ky-tbildning, Då har du rätt till tjänstledigt och de leder oftast till jobb.


    Jag vet inte, och jag vet inte förrän man testat.

    Anledningen att jag är sjukskriven är fysiska. Jag kan inte ta mig någonstans själv.
  • Anonym (??)
    Anonym (S) skrev 2019-11-02 15:05:46 följande:

    Får du hjälp med att se över vilka jobb som skulle kunna vara möjliga för dig att ha? Tänker att om du ska studer bör väl syftet vara att skola om dig till ett yrke som funkar med sjukdomen.

    Varför blir man utförsäkrad? Har man inte rätt till något sröd alls då trots konstaterad arbetsoförmåga?


    Jag vill plugga till barnskötare/elevassistent. Men det är en utbildning som man kan läsa till på gymnasienivå, och då går alla andra före som inte gått gymnasiet eller inte har slutbetyg. Vilket jag har.

    Jag har inte rätt till stöd någonstans, det är meningen att jag ska leva på min sambo, som tjänar bra, och det är därför jag inte kan få socialbidrag.
  • Anonym (??)
    Wilmann skrev 2019-11-02 15:15:07 följande:

    Är och träna dig frisk-are! Värt ett försök!


    Detta är en neurologisk sjukdom som man har hela livet - oavsett hur mycket jag tränar eller äter hälsosamt.
  • Anonym (??)
    Tow2Mater skrev 2019-11-02 17:01:56 följande:

    Kan du inte jobba med nåt alls så står du ju inte till arbetsmarknadens förfogande och får naturligtvis ingen a-kassa, inte konstigt alls.

    Ta CSN-lån och studera på högskola som alla andra, till nåt du tror du kommer klara av att jobba med. Det finns en hel del distansutbildningar, om du inte klarar av att ta dig till skolan idag, men tror du kommer klara av att ta dig till ett jobb i framtiden.


    Jag får ingen a-kassa eftersom jag inte får tjänstledigt från mitt jobb, inget annat. Jag vill studera på distans, pluggar jag på högskola måste man vara på skolan ett antal gånger i veckan, och eftersom jag inte kan gå så kan jag inte ta mig dit.
  • Anonym (??)
    Anonym (...) skrev 2019-11-02 18:35:28 följande:

    Plugga något på distans. Då kan du sitta på en strand utomlands och plugga..


    Ja, det lät ju trevligt.. Men det funkar inte riktigt så..
  • Anonym (??)
    Anonym (....) skrev 2019-11-02 18:56:44 följande:

    Finns tyvärr ett gap. För sjuk för att få jobb, men (enligt försäkringskassan) frisk nog för att hitta ett jobb. Då hamnar man mitt emellan stolarna, vilket som regel innebär antingen socialen om man inte har familj, eller leva på sin sambo om man har nån.

    Välkommen till Sverige 2019. Skyddsnätet har ganska stora maskor... många som trillar igenom. Undrar vart pengarna tog vägen, för nog samlas de in via skattsedeln i alla fall.


    För mig är det det sista som gäller, leva på min sambo...
  • Anonym (??)
    Anonym (Qwerty) skrev 2019-11-02 18:58:16 följande:

    Man får oavsett ingen a-kassa vid tjänstledighet och man heller inte våra tjänstledig som sjukskriven.


    Förstår inte riktigt vad du menar.. Men a-kassa sa att om jag får tjänstledigt så får jag stämpla.
  • Anonym (??)
    ivar37 skrev 2019-11-02 18:58:51 följande:

    Vilket är ditt problem då? Omöjligt att ge råd utan nån vetskap.


    Jag har neurologiska problem, jag har svårt att gå och mina armar funkar inte riktigt. Polyneuropati heter det. Jag har även flera sjukdomar som påverkar mig mycket.
  • Anonym (??)
    Anonym (F) skrev 2019-11-03 07:55:38 följande:

    Skulle du klara av ditt jobb om du tog dig dit? Kolla isåfall upp möjligheten att få färdtjänst.


    Nej, tyvärr så skulle jag inte klara av det,
Svar på tråden Vad ska jag göra?!