Inlägg från: Litorina |Visa alla inlägg
  • Litorina

    Ingen nationalsång i grundskolan längre

    Förslaget är ju inte att den ska tas bort i bemärkelsen att den inte får läras ut. Men att det kommer (om förslaget antas) att vara upp till musiklärarna själva hur de vill göra.

    Förslaget du skriver om överst antogs ju inte, så det kan du sluta gråta över.

    Formellt har vi för övrigt ingen nationalsång. Men det finns en gammal folklig ballad som nationalromantikern och folklivsforskaren Richard Dybäck skrev en ny text till på mitten av 1800-talet. Den brukar användas som sådan.

  • Litorina

    ,


    ivar37 skrev 2019-11-06 20:24:57 följande:

    Och helst då i sitt sammanhang. Du som vurmar så...


    Ja, auster! Du vill kanske berätta lite om tillblivelsen av Du gamla, du fria och det sammanhang varur melodin härstammar! Balladsångens europeiska historia tex. Utan internationella kulturella utbyten under medeltiden hade vi kanske inte haft vår Du gamla, du fria. Det hade ju varit trist.
  • Litorina
    svartakatten98 skrev 2019-11-06 21:25:56 följande:

    Synd, ett av de trevligaste minnena jag hade från grundskolan var i femte klass när vi alla stod runt skolans flaggstång i samband med nationaldagen och sjöng nationalsången. En sådan känsla av gemenskap. Detta var inte så länge sedan ändå, runt 2009 tror jag.


    Var lugn! Om förslaget går igenom kommer det fortfarande att vara fritt fram att fira nationaldagen och sjunga Du gamla, du fria. Att lära ut sången också. TS har råkat läsa lite för fort.

    Jag vill passa på att rekommendera att sjunga i kör. Då får man samma varma känsla som du hade en gång 2009 en gång i veckan. :)
  • Litorina
    nnnnnnnn skrev 2019-11-06 22:43:50 följande:

    Fast det blir nog svårt att få eleverna till skolan på en ledig dag... Nationaldagen är ju röd dag numera, så eleverna är säkert hellre hemma än att rada upp sig runt skolans flaggstång


    Haha! Ja, det har du så klart rätt i! Det beslutet var säkert också ett led i Skolverkets plan för att fördriva svensk kultur från skolan.
  • Litorina
    auster skrev 2019-11-07 23:58:25 följande:

    Ett kulturellt utbyte kräver per definition att man har en egen kultur. Vänstern menar ju att det inte finns någons svensk kultur. Om i den mån den ändå finns är den "töntig" och bara värd förakt. Skolverket vill nu att vår västerländska historia och vårt eget kulturarv inte lärs ut.   

    Det tycker inte jag. Det är svenska normer och svenska värderingar har gjort Sverige framgångsrikt och vi har en egen svensk kultur som är minst lika fint som andras. Något att vårda och föra vidare till nästa generation.


    Visa var Skolverket skriver att skolan inte får lära eleverna om svensk kultur!

    Ett kulturellt utbyte betyder att två eller flera människor utbyter något kulturellt. En sång, ett kakrecept, en tradition. Det är inte två nationer som utbyter kultur. Inget land har EN kultur. Utom möjligen Vatikanstaten. Kultur består av människor och förändras ständigt. Folk har flyttat omkring över jordens yta under tusentals år. Människogrupper och har mötts och blandats. Kulturella uttryck har skapats, blandats, dött, förnyats. Det har skett sedan människan blev människa och det fortsätter hela tiden.

    Nämn några svenska kultuttryck som du tycker är riktigt viktiga att bevara och föra vidare!

    (I förväg kan jag säga att det vi idag kallar svensk folkmusik kommer från stora delar av Europa, den svenska maten baserad på potatis bygger på en sydamerikansk rotfrukt, julgranen är tysk, stora delar av språket är tyskt, franskt, latinskt, grekiskt, romskt, engelskt mm, bokstäverna du just nu läser är latinska, siffrorna du räknar med är arabiska, folkdräkterna i Sverige innehåller kinesiskt siden och engelska bomullstyger.)

    Det finns kulturella uttryck, värderingar och normer som är typiska för den svenska majoritetsbefolkningen. Men det är inget statiskt. För bara 40 år sedan agade man barn i Sverige. Idag är det för de flesta otänkbart. För mindre än 70 år sedan, alltså mindre än en levnadstid sedan, fick vi religionsfrihet i Sverige. Idag är vi ett av de mest sekulariserade länderna i världen. Vilken svensk kultur vill du bevara? Den från 1940-talet då man slog barnen och saknade religionsfrihet? Det vi har nu? Det vi har om ytterligare en levnadstid?
  • Litorina
    DanneHade skrev 2019-11-08 02:02:35 följande:

    Det faktum att kultur inte är något statiskt verkar du ta som en ursäkt till att inte behöva bry sig så värst om kulturens förfarande. Jag är av den motsatta åsikten. Det faktum att kultur är något som ständigt förändras innebär att en kultur är något du kan förlora. Kultur är något du kan försämra. De ser jag som en direkt uppmaning till att själv ta en aktiv del och stå för de delar av en kultur man vill behålla, de delar du vill att dina barn ska ärva (på samma sätt du en gång gjort).

    Svensk kultur är en av världens bästa och mest framgångsrika kulturer. Den är det därför att Svensk kultur är del av något mycket större, någonting revolutionärt. Svensk kultur är en liten del av den större västerländska kulturen. En kultur som förändrar livet på jorden till det bättre.

    Liberalismen, feminismen, legalismen, socialismen, kapitalismen, humanismen (m.m) är alla dess ideologiska avkommor.

    Men om man ska syna just de lite mera Svenska yttringarna av denna övergripande kultur:

    - "Alla ska med", "ta inte mer än du behöver"

    I vår kultur när du närmar dig buffébordet, så ställer du dig lugnt och fint i en ordnad kö, du gapar inte, du knuffas inte och när du väl kommer fram till bordet så tar du inte för dig så mycket att andra inte får något.

    (Detta är en rak motsats till hur arabisk, eller kinesisk kultur tenderar att behandla liknande situationer).

    -"Man gör rätt för sig"

    Svenskar har generellt en god arbetsmoral. Detta är något som går längre tillbaka än vad folk tror och uppkom främst av religiösa anledningar. Den protestantiska arbetsetiken. Hårt arbete, disciplin och frugalitet indoktrinerades i oss av kyrkan och har suttit kvar i oss även fast vi i princip lämnat den bakom oss.

    Dessa två kulturella yttringar är både ett resultat av och en anledning till, Sveriges historiskt höga samhällstillit. De kan verka simpla, men den mentaliteten underligger svenskars tro till sina institutioner och är en stor anledning till Sveriges förmåga att driva en så stor välfärdsstat, framgångsrikt, under så lång tid.

    -"Djur och natur".

    Svensk kultur är en naturnära kultur. Vi bryr oss om vår omgivning. Detta kan till viss del härledas hela vägen bakåt till våra naturbaserade religioner. Sverige har alltid legat i framkant när det kommer till djurens rätt, till naturens rätt och till människans rätt till naturen. Vi var t,ex ett av de länder som inte komplett avskogade vår landmassa under den industriella revolutionen.

    Det är tre yttringar av Svensk kultur jag kommer på just nu. Våra barn kommer under kommande årtionden att konfronteras av kulturer med rakt motsatta kulturella värderingar och yttringar. Om vi och vår skola inte förklarar för våra barn vad vår kultur är, varför den är, och hur viktig den är. Så kommer den till syvende sist att få vika sig för andra kulturer som tydligt instruerar sina unga.

    Stå upp för din/vår kultur.


    Tack! Äntligen en som svarar!

    Jag håller med dig om att det är ideal som är värda att stå upp för.

    Du använder historia och att något funnits här länge som ett bevis för att det är typiskt svenskt. Jag tycker inte att det argumentet funkar med tanke på hur snabbt det kan förändras. Se till tex barnaga, religionsfrihet, kvinnors och ickeheterosexuellas rättigheter. Alla är normer som i Sverige har förändrats radikalt på mycket kort tid. Med andra ord är det, om man använder historia som bevisföring, typiskt svenskt att inte ha religionsfrihet, att aga barn och att anse att homosexualitet är en sjukdom.

    På vilket sätt upplever du att idealen/normerna du lyfter fram hotas av att att läroplanen inte längre explicit uttrycker att alla lågstadiebarn ska lära sig nationalsången? Eller att de ska tex läsa mindre om stormaktstiden på historielektionerna?

    Vi har under historien fått massiva intryck från andra kulturer i flera omgångar. Det vi idag upplever som svensk kultur är ett resultat av bland annat det. Luther, som du nämner, var ju tex inte svensk.

    Jag tycker själv att det är jättetråkigt att man drar in på historieundervisningen. Historia ger oss förklaringar till varför vårt samhälle ser ut som det gör. Men historia är inte ett argument för att fortsätta som förr.

    Jag tycker att det finns goda skäl att fortsätta ha bra miljöarbete och en generös fördelningspolitik, men det är tyvärr frågor som inte prioriteras idag utan folk verkar snarare rösta på partier som vill minska naturskyddet, försämra bidragen till behövande och stänga ute folk i kris från vårt förhållandevis trygga land. Alla ska inte med. Folk lyxkonsumerar också i en takt som utarmar jordens resurser i rasande takt. Köper saker som produceras av lågbetalda människor i naturförstörande verksamhet. Svenskar tar generellt betydligt mer än de behöver, och de gör det på naturens och andra människors bekostnad. Så jag vet inte om idealen du nämner egentligen tillhör svensk kultur längre, om man tänker efter. :(
  • Litorina
    MedelåldersAnders skrev 2019-11-08 10:29:37 följande:

    Jag tycker lite tvärt om. Om man har historia eller nationalsång i undervisningen, det är barn som har de intressena som det kommer att intressera, och trivial kunskap får de i hemmet och online. Möjligen kan nyanlända behöva förstå lite om var dagens ursvenskar kommer från, fattigdomen på 1800-talet, folkhemmet, den höga moralen och ärligheten hos de människor som folkhemmet fostrade fram. Att de har kommit till ett ställe där en som sköter sig, och ens barn, är ett bra ställe att växa upp i, en kultur att omfamna. Men annars är det bara upp till familjers och barns intresse att tillägna sig humaniora. Förutom ren allmänbildning. Jag själv är hysteriskt intresserad men ser inget skäl att pracka på det på ointresserade. Läsa skriva räkna behöver du kunna.

    Det du sedan skriver i sista stycket får mig att tvivla på om du själv tillhör folkhemmet. Då du skriver ?folk? får jag vibbar av en person med åtminstone en förälder som är akademiker, en lite skyddad verkstad, en kommunitet där man funderar på vad man skall göra med sitt liv, där det är ok att skämma bort medelmåttigt begåvade barn och sätta griller om karriärer utan rent kneg,, lite ?inte fan behöver svensson äta oxfile och flyga. Men själv, så....

    OM du har föräldrar, far eller morföräldrar som fjärmat sig från kneg som livet, om det funnits pengar, om du växt upp i område där många akademiker bor - spring och fräls dina räkmackspolare. Om du är rent folkhemsbarn, ok jag kan respektera din åsikt. Men då är du allt folk själv. Läser du det här och ser din räkmacksbakgrund, fundera en gång till på vad ?folk? är för några.


    Jag menar det svenska folket - människor som bor i Sverige. De röstar idag till stor del på M och SD, som är de partier jag främst tänkte på i mitt inlägg.

    Att du värderar mina åsikter olika beroende på vad mina föräldrar gör kan jag inte annat än beklaga.
  • Litorina
    DanneHade skrev 2019-11-08 14:33:40 följande:

    Historia är lika mycket en uppmaning att förändra som den är att bevara. Den är sällan enbart en. Jag satte mig själv i en jobbig sits när jag sa att jag skulle förklara unika svenska kulturella yttringar, för de är förhållandevis få när du jämför dem med de större västerländska värderingar vårt samhälle vilar på (yttrandefrihet, tankefrihet, vetenskapliga metoden osv är t,ex inte unikt svenskt).

    Samma gäller homorätt, kvinnorätt, relfrihet och barnaga. Det är inte ett unikt svenskt fenomen att ha diskriminerat mot kvinnor, homosexuella, andra religioner och att ha slagit sina barn. Det är ett universellt fenomen som uppkommit inom nästan varje mänsklig kultur som hittills existerat, oavsett avstånd och kulturell isolation.

    (Finns såklart roliga variationer som t,ex grekerna som accepterade homosexualitet, ganska paradoxalt nog på grund av deras syn på kvinnor som lägre stående). Så det är inte riktigt rätt att säga att barnaga och diskriminering, ja det är svensk kultur det. Det är snarare det mänskliga naturtillståndet, och det är kulturen som lyft oss ur det och befriat oss, varav den västerländska förtjänar mest om inte allt beröm.

    Sättet vi gick ifrån homohat, till homosexuella rättigheter är däremot typiskt svenskt. Århundraden av förtryck följt av en kort period diskussion, följt av ett snabbt konsensusskifte, följt av direkta politiska förändringar. Det fenomenet är ganska svenskt (på både gott och ont).

    "På vilket sätt upplever du att idealen/normerna du lyfter fram hotas av att att läroplanen inte längre explicit uttrycker att alla lågstadiebarn ska lära sig nationalsången? Eller att de ska tex läsa mindre om stormaktstiden på historielektionerna?"

    Jag ser det lilla problemet som en del av ett mycket större växande problem.

    Jag upplever att dagens yngre generationer (inklusive min egen), sitter på en sorts historielöshet. Vi vet inte vad vi är, varför vi är här och hur vi kom hit. Hur ofattbart osannolikt det är att vi kom hit, och hur tacksamma vi egentligen ska vara för det.

    Vi står på kvicksand helt enkelt, och när ideologiskt besatta människor kommer och förklarar för oss att vår västerländska kultur är roten till allt ont och behöver raseras (ironiskt att det är just den kultur som gett dem friheten och möjligheten att kritisera den så våldsamt), så får vi svårt att rätta dem, även fast det egentligen är väldigt enkelt.

    När det gäller just nationalsången så är den en symbol, en ritual, en symbolisk ritual. En ritual menad att skapa samstämma bland olika röster, att göra flera "Vi" till ett "Oss". Det är en liten ritual av många andra ritualer som tillåter oss människor att överkomma vår biologiskt inprogrammerade flockmentalitet, detta genom att expandera "flocken" över etniska och genetiska linjer. Dessa ritualer är oerhört viktiga för utan dem segregerar vi oss. Ett delat hus kan ej stå.

    Sen slutligen. Jag håller med i nästan allt du skriver i sista stycket.

    Förutom "stänga ute folk i kris från vårt förhållandevis trygga land".

    Jag brukade hålla med dig där, men jag gör det inte längre. Vårt förhållandevis trygga land har blivit förhållandevis mindre tryggt under förhållandevis kort tid. Vi gör inte Jorden till en bättre plats genom att rasera Sverige, och vi löser inte Jordens problem genom att tillåta dem att sprida sig och att fortgå.


    Vi är inte helt överens och jag kommer att lämna diskussionen nu, för jag känner att jag har skrivit det jag ville ha sagt, men det har varit intressant att läsa dina resonemang!
Svar på tråden Ingen nationalsång i grundskolan längre