• Pope Joan II

    Mannen har sin bortgånga ex bilder uppe..

    Jag hade sett det som helt naturligt, förståeligt och därtill tyckt att det var bra. Sorg, saknad och minnen av en viktig person tycker inte jag ska förvisas till ett särskilt rum eller ett album utan finnas där de efterlevande önskar. Jag hade i och för sig inte haft något emot foton på en levande mamma/pappa heller. Sådant har våra barn fått bestämma över själva. 

  • Pope Joan II
    Anonym (Nja...) skrev 2019-11-12 11:07:09 följande:
    Det har ju gått 6 år sedan flickans mamma gick bort och flickan har kort på sin mamma inne på sitt rum. 
    Man kan väl tycka att det är fint att se på en bild av någon man hållit kär oavsett hur lång tid det gått? 

    Varför är det ett problem att det finns bilder även i gemensamma utrymmen? 
  • Pope Joan II
    Miss Skywalker skrev 2019-11-12 13:16:58 följande:
    För att det är en främling för ts? Någon föreslog att jag skulle sätta mig in i den döda exfruns roll. Att mitt porträtt skulle hänga på väggen hos mitt ex och hans nya efter min bortgång känns helt bisarrt nästan kränkande faktiskt..
    Med den inställningen kan man ju verkligen undra hur fotokonst och konst kan ha vunnit sådan lyckosam mark hos de breda folklagren. 

    Jag tror nog att sanningen ligger betydligt närmare din andra mening i inlägget. Att bli påmind om partnerns tidigare partner, också om människan är död, är för vissa människor problematiskt. 

    Angående din egen känsla av att bli kränkt kan jag i alla fall trösta dig med att den finns bara medan du lever. Så vad de gör med din bild efter att du slutat dra efter andan är helt utom din kontroll. 
  • Pope Joan II
    Miss Skywalker skrev 2019-11-12 15:37:23 följande:
    Jag skulle inte kalla en ansiktsbild på bortgånget ex för fotokonst eller konst. Det handlar inte om svartsjuka. Jag skulle inte vilja ha en bild på svärmor eller svägerska heller på väggen i mitt hem

    Vad det gäller tröst är jag helt övertygad om att du förstod bättre vad jag menade.
    Det skulle inte jag heller göra. Men det är ju, i alla fall i mitt tycke, en smula bisarrt att alla i hushållet måste känna alla som kan tänkas finnas på uppsatta/uppställda bilder lika mycket för att det annars skulle vara obekvämt. Hur det funkar när det gäller en bild tagen av Leif Erik Nygårds på Marilyn Monroe är jag inte kvinna att förklara. Ingen känner väl Marilyn, inte ens Leif Erik. Om du förlåter en kuriös utvikning apropå fotokonst.

    Nej, jag tror inte heller att du vill ha en bild på någon du inte vill ha en bild på. Och inte vill du vara på bild heller, inte ens när du är död och inget har att säga om saken mer än att du kan excellera i att vara förhandskränkt. 

    Vi får nog konstatera att vi står på varsin sida i den här saken. Jag för min del hade kunnat ha både svärmödrar och svägerskor, döda som levande, på väggarna om det betytt något för min man eller hans barn och det gäller för bilder på hans ex-fru också. Henne hade jag för övrigt som skärmsläckare under en period när det var viktigt för min bonusson. 
  • Pope Joan II
    Miss Skywalker skrev 2019-11-12 16:00:14 följande:
    Ja personligen skulle jag vilja finnas i mitt ex minne då. Inte som en del av inredningen i hans och hans nyas hem.
    Så är du ju heller inget barn. Det är oftare barn som har det som önskemål än det är vuxna, även om de som vill det förstås också förekommer.

    I en del fall är det som du säkert också känner till så att visuella minnen i form av fotografier till sist blivit en del av inredningen. Det har blivit en vana att ha dem där och alla är inte ens medvetna om att fotona står där de står. Hur det är i ts mans fall vet inte jag och tydligen inte heller ts som visst saknar möjlighet att tala med honom och hans dotter om saken på något annat sätt än att det skulle vara skumt att ha dessa två bilder uppsatta i gemensamma utrymmen. 
  • Pope Joan II

    Går det att utveckla vad behovet av att helt städa bort exempelvis foton handlar om? Vilka känslor väcks hos er som inte vill eller klarar av att låta andra existera ens på bild? 

    Att någon önskar ha fotografier framme betyder verkligen inte alls att de inte gått vidare. När det gäller ts så har hon ju haft ett förhållande med sin man i tre år och de har skaffat ett gemensamt barn, jag tycker oddsen för att han gått vidare och är tillfreds med sin nuvarande relation får anses vara goda. 

  • Pope Joan II
    Ess skrev 2019-11-13 08:32:53 följande:
    Ett ex är en person som man inte har i sitt liv längre av olika anledningar. Jag städar själv bort mina ex och skulle inte få för mig att umgås med dem om de lever, och vill ha en partner som resonerar likadant. Vill inte se varken mitt eget eller andras ex på väggen i mitt hem.

    Jag anser att det är respektlöst att ha bilder på sitt ex framme när man träffat en ny.
    Jo, jag vet att du tycker så, men det du skrev nu är inte att utveckla eller förklara varför. Det är bara en upprepning av din ståndpunkt. 

    Du tycker alltså att det skulle vara respektlöst exempelvis med en bild som föreställer familjen som den såg ut tidigare innan den ena föräldern dog? Den sortens bilder ska förvisas till barnens rum - och de rummen går du aldrig in i, eller hur fungerar det?
  • Pope Joan II
    Ess skrev 2019-11-13 08:34:39 följande:
    Det är vad jag gjort. Skulle inte röra till det med en ny innan jag rett ut det gamla.
    Det är ju svårt att reda ut det gamla när den man delade livet med inte längre finns. Sorg efter en avliden kommer och går och kan då och då dyka upp även efter väldigt många år, kanske till och med för resten av livet. Saknaden kan också komma över en människa som förlorat någon trots att den personen är helt tillfreds och lycklig med sitt liv och trots att den personen har en annan relation. 

    För många är det ju heller inget problem, att någon känner så. Men för människor som av olika anledningar har ett väldigt stort behov av att vara "nummer 1" och liknande så brukar det bli väldigt smärtsamt. 
  • Pope Joan II
    Anonym (Anonym) skrev 2019-11-13 10:17:36 följande:
    Jag håller faktiskt med Ess i detta. Vad finns det att reda upp? Exet har dött, det finns liksom inget att reda upp där. Det är definitivt. Sorg och saknad för just den personen kommer kanske alltid att finnas, men foton finns ju som man kan ta fram vid behov.

    Visserligen funkar vi olika, men bearbetar man en sorg genom att ha foton hängande på väggen i vardagsrummet. Speciellt när man tydligen gått vidare och skaffat en ny familj.
    Vari detta finns hänsynen till den nya partnern? Det är ju den man skall fortsätta leva tillsammans med varje dag.

    Det är ju bara ett foto som ts reagerar på, och efter 6 år med ny familj, borde kanske just fotot i vardagsrummet tas ner och läggas i en byrålåda.
    Det var Ess som skrev att hon inte vill röra till det med en ny innan hon rett ut det gamla.

    Jag påpekade bara att det är svårt att reda ut det gamla när det involverade någon som oväntat (och oväntat kan det förstås vara även om det rör sig om långvarig sjukdom, de flesta planerar ju inte för död i förhållandet) ryckts bort. Det finns förstås mycket att reda ut för sig själv och att bearbeta, och det gör ju också de flesta på ett sätt som gör att de kan fungera i ett annat förhållande.

    Jag tror inte nödvändigtvis att sorgen bearbetas av ett foto på väggen, jag tror däremot att själen mår gott av att se att den som försvunnit ryms i livet som levs för de som är kvar. Särskilt mycket så fungerar det för barn. I ts fall finns det ju också ett gemensamt barn som har en levande mamma, ts. För det barn som inte har ts som mamma är det garanterat lenande och värdefullt att se att även hens mamma ges utrymme.

    Varför är det hänsynslöst mot den nya partnern att det finns foton på den som dött? Går det att beskriva vad det handlar om? Hur det känns? 
  • Pope Joan II
    Anonym (Anonym) skrev 2019-11-13 12:19:31 följande:
    Men hon har ju bilder på sin mamma. Hon får säker ha hur många bilder hon vill.
    Jag tror också att hon kan/får prata om sin mamma med ts. Jag har i.a.f inte sett motsatta signaler.
    Men varför skall det hängas bilder på väggarna i deras gemensamma utrymmen?
    Vet att vi är olika här, men det är ju faktiskt ts hem också.
    Vad jag förstår har ts inte ens något emot familjefotot i köket, men just fotot i vardagsrummet kanske hon tycker är lite för mycket.

    Finns det någon gräns för hur mycket foton man kan ha på väggarna i deras gemensamma hem innan den nuvarande partnern får reagera, eller är det fritt fram att tapetsera med den avlidna frun?
    Varför ska det inte hängas bilder på andra väggar än i ett speciellt tilldelat rum, barnet eget? Är det inte ts hem även om det finns några porträttbilder föreställande bonusbarnets avlidna mamma hängande på väggarna? Varför är fotot i vardagsrummet för mycket?

    För mig finns det ingen bortre gräns. Om det för barnen varit viktigt att tapetsera en eller flera väggar med fotografier av deras mamma så hade de fått göra det. Men det är ju trots allt sällan eller aldrig det finns önskemål som ser ut som de du målar upp här. Jag har för min del aldrig hört talas om att någon änka, änkling eller barn vill täcka väggarna med bilder. Det tycks mig som om det är vanligare att vilja ha bilder på väggarna än det är att vilja tapetsera med dem. En del vill däremot gärna i diskussioner ha med mer extrema scenarier än andra. Men som sagt - hos oss hade det gått bra om det funnits behov av att göra det. 
Svar på tråden Mannen har sin bortgånga ex bilder uppe..