• Anonym (Elak)

    Kan jag be henne flytta?

    Hej!

    Jag lever med en man sen några år tillbaka.

    Han har tre barn varannan vecka. Jag har ett barn på heltid.

    Hans äldsta barn tar studenten till sommaren. Han har ett eget rum här, och ett eget rum hos sin mamma. Mellanbarnet har ett rum här. Men hos sin mamma delar hon rum med mamman och lillebror.

    Lillebror delar i sin tur rum med min son varannan vecka. Det fungerar så det är inte det.

    Men min son önskar eget rum, han blir snart tonåring. Han har inget problem att dela varannan vecka med sin bonusbror, de kommer överens. Men han känner att han vill ha ett eget rum.

    Nu till min fråga/undran....

    Tycker ni det är rätt att den äldsta sonen ska ha rätt till två rum, efter hans student? Ska han fortfarande bo varannan vecka, om han inte får jobb?

    Eller kan man hävda att han ska bo hos sin mamma. För att ge plats till de andra barnen. Men att han är välkommen hit när han vill ( vi bor 10 min ifrån varann)

    Eller ska han betala hyra när han bor här och hos sin mamma?

  • Svar på tråden Kan jag be henne flytta?
  • Anonym (Ö)
    Anonym (Elak) skrev 2019-11-10 19:27:35 följande:

    Men han verkar inte ha nån ambition till nått.

    I somras ordnade jag sommarjobb ( om han ville) hela sommaren. Han skulle jobba ca 4 dagar i veckan. Men nej, det var ju föööör långt. Han ville ju hinna vila.

    Vilket resulterade i inget jobb alls...


    Och hans föräldrar accepterade det??
  • Mint

    Det är ju vanligt att ungdomar bor hemma när de tagit studenten. Inget konstigt med det, med dagens bostadsmarknad. Men hur vanligt är det att en 22-åring exempelvis bor varannan vecka? Är man så gammal bör man ju vilja bestämma själv, och tycka att det är bekvämast att bo på ett och samma ställe?

    Tycker iofs det är lite udda med varannanveckasboende i gymnasieåldern också. Verkar bökigt helt enkelt (för ungdomen). Dock kan jag såklart förstå det ur föräldrarnas synvinkel - skönt att dela på bördan men som nästan vuxet barn hade jag nog valt det ena stället oavsett vad föräldrarna tyckte.

  • Anonym (S)

    Jag skulle inte kunna tänka mig att kräva att mitt barn flyttar hemifrån direkt efter studenten. Jag tycker att det är viktigt att låta barnet få en viss "övergångstid" när man vet att föräldrarna fortfarande finns där samtidigt som man trstar sina vingar på sina egna villkor.

    I det här fallet har dock sonen två hem. En möjlig lösning är ju att fråga mamman hur hon ställer sig till att barnet bor enbart där och om hon säger ja till det presentera det som ett förslag till sonen. Viktigt är ju då att fortfarande visa tydligt att barnet får komma när han vill, ha en vrå nånstans med säng eller så.

    För egen del skulle jag dock inte göra något alls direkt efter studenten utan vänta runt ett år i alla fall, även i en situarion med två hem. Det är så mycket annat som händer i den åldern och det är viktigt att det finns ett sröd frpn hemmet tycker jag.

  • Mint
    Anonym (S) skrev 2019-11-12 07:10:57 följande:

    Jag skulle inte kunna tänka mig att kräva att mitt barn flyttar hemifrån direkt efter studenten. Jag tycker att det är viktigt att låta barnet få en viss "övergångstid" när man vet att föräldrarna fortfarande finns där samtidigt som man trstar sina vingar på sina egna villkor.

    I det här fallet har dock sonen två hem. En möjlig lösning är ju att fråga mamman hur hon ställer sig till att barnet bor enbart där och om hon säger ja till det presentera det som ett förslag till sonen. Viktigt är ju då att fortfarande visa tydligt att barnet får komma när han vill, ha en vrå nånstans med säng eller så.

    För egen del skulle jag dock inte göra något alls direkt efter studenten utan vänta runt ett år i alla fall, även i en situarion med två hem. Det är så mycket annat som händer i den åldern och det är viktigt att det finns ett sröd frpn hemmet tycker jag.


    Varför behöver han ha två sängar tio minuter ifrån varandra?
  • Anonym
    Anonym (Ö) skrev 2019-11-11 21:17:53 följande:
    Och hans föräldrar accepterade det??
    Haha, de har inget val!
  • Anonym (S)
    Mint skrev 2019-11-12 08:23:01 följande:

    Varför behöver han ha två sängar tio minuter ifrån varandra?


    Har jag skrivit att han behöver två sängar tio minuter ifrån varandra?

    Jag ser nog inte att behovet främst är praktisk, jag ser inget praktiskt behov av två sängar i två lägenheter 10 minuter ifrån varandra. Behovet är emotionellt, att känna att man fortfarande har ett konkret stöd hos sin förälder och att det inte försvinner direkt efter studenten.

    Här behövs samordning dock. Ts man behöver ju prata med varandra så att inte båda två kommer fram till att barnet inte "behöver två sängar 10 minuter ifrån varandra", för då kan resultatet bli "ingen säng nånstans alls".
  • Anonym (S)
    Anonym (S) skrev 2019-11-12 14:02:49 följande:

    Har jag skrivit att han behöver två sängar tio minuter ifrån varandra?

    Jag ser nog inte att behovet främst är praktisk, jag ser inget praktiskt behov av två sängar i två lägenheter 10 minuter ifrån varandra. Behovet är emotionellt, att känna att man fortfarande har ett konkret stöd hos sin förälder och att det inte försvinner direkt efter studenten.

    Här behövs samordning dock. Ts man behöver ju prata med varandra så att inte båda två kommer fram till att barnet inte "behöver två sängar 10 minuter ifrån varandra", för då kan resultatet bli "ingen säng nånstans alls".


    Ts man och barnets andra förälder behlver prata med varandra, skulle det stå.
  • Mint
    Anonym (S) skrev 2019-11-12 14:02:49 följande:

    Har jag skrivit att han behöver två sängar tio minuter ifrån varandra?

    Jag ser nog inte att behovet främst är praktisk, jag ser inget praktiskt behov av två sängar i två lägenheter 10 minuter ifrån varandra. Behovet är emotionellt, att känna att man fortfarande har ett konkret stöd hos sin förälder och att det inte försvinner direkt efter studenten.

    Här behövs samordning dock. Ts man behöver ju prata med varandra så att inte båda två kommer fram till att barnet inte "behöver två sängar 10 minuter ifrån varandra", för då kan resultatet bli "ingen säng nånstans alls".


    Tack för svar! Klokt. Mitt nästanvuxna bonusbarn vill inte bo alls hos sin mamma (en halvtimme bort) så jag har inte behövt tänka så mycket på det. Men hade vi behövt rummet hade det känts konstigt att bonusen haft två medan t ex ett småsyskon stod utan. Men det är mycket att ta hänsyn till.
  • Anonym (S)
    Mint skrev 2019-11-12 15:57:23 följande:

    Tack för svar! Klokt. Mitt nästanvuxna bonusbarn vill inte bo alls hos sin mamma (en halvtimme bort) så jag har inte behövt tänka så mycket på det. Men hade vi behövt rummet hade det känts konstigt att bonusen haft två medan t ex ett småsyskon stod utan. Men det är mycket att ta hänsyn till.


    Ja jag har själv bara barn som bor helttid hos mig så det är förstås det jag utgår från. Mitt eget barn tar studenten till våren och kommer definiivt få behålla sitt rum minst ett år efter det oavsett om hen flyttar för att studera eller ej.
  • Anonym (Biobonusmor)

    Utan att lägga någon större vikt kring vems barn det gäller skulle jag resonera såhär: barnet som bor heltid ska ha eget rum. Sedan får syskonen som bor varannan vecka dela upp de två andra rummen så som de önskar och kommer överens om med sin förälder.

    Så skulle jag resonera i vår situation oavsett om det var mitt eller mannens barn som bodde heltid. Det ensamma barnet har inga biologiska syskon och ska därmed bo med tre andra barn varannan vecka och detta är inget som barnet valt, utan det är de vuxnas val.

  • Anonym (jag)
    Anonym (.) skrev 2019-11-11 09:32:28 följande:
    Jag reflekterade över att du visade tydliga tecken på att bara ha sporadiska tankar. Det saknades helt enkelt den realism som präglar de flesta människor i samhället. 

    Jag förstår varför du tycker att det är värt att vara särbo. De flesta håller inte med om att livet är statiskt och att man alltid måste ha tänkt ut alla möjligheter innan man flyttar ihop. Att dela rum är en lösning som god som någon annan.

    Utom i dina ögon.
    Det beror kanske på vem man frågar och vem man tar mest hänsyn till, sina barn och deras känslor eller sig själv och sina egna känslor. Bara för att mamma eller pappa är kär och helt insnöad på att bilda ny "kärnfamilj" så betyder det inte att barnen delar den uppfattningen.

    Så ja faktiskt så ÄR livet ganska statiskt om man utgår ifrån sina barns behov för de behoven varierar inte så mycket med tiden. Den kan däremot vara väldigt dynamisk om man enbart utgår ifrån vad man själv känner för stunden och agerar efter det.

    Du skriver att "dela rum är en lösning", ja det är säkert  en lösning, om det är en BRA lösning kanske man tycker olika om beroende på vem du frågar. En särbolösning kanske ger barnen mer plats och egna rum istället för att dela rum, de skiter väl fullständigt i att du vill vara nära din nya 24/7, det är ditt behov, inte deras.
Svar på tråden Kan jag be henne flytta?