• Anonym (L)

    Min nuvarande umgås med mitt ex som misshandlade mig. Hur hade ni känt?

    Jag och min kille har varit tillsammans i snart 3 år.

    Innan honom var jag med en kille som brukade misshandla mig, han åkte in för det.

    Han försökte kontakta mig ett tag efteråt men när jag inte svarade så la han ner, men det händer fortfarande ibland att jag får korta sms där han frågar hur jag mår och att han tänker på mig.

    När jag precis hade träffat min nuvarande så fick jag några mess om vad han tänkte och tyckte om det, inte särskilt positivt, men det slutade också efter ett tag.

    Känner honom så pass att jag vet att han är berusad när han skriver, aldrig nykter, så så länge han håller sig nykter så är det lugnt.

    Men vi bor i samma stad (inte så stor stad) så vet att han håller lite koll på mig, även fast att han haft några flickvänner efter mig.

    Nu har jag fått hört att min nuvarande umgåtts smått med mitt ex nyligen, pratat och skrattat, det erkände han själv när jag frågade.

    En gång när vi hade haft ett rejält bråk så hade han t.o.m suttit hemma hos honom och berättat allt för mitt ex och frågat honom saker som "var hon sån när ni var tillsammans också?".

    Jag känner mig inte bekväm med det här men han menar på att det är så längesen och att också exet gått vidare så det är ingen fara.

    Men nånstans så vill jag fråga honom varför han ens vill prata med någon som gjort mig så illa.

    Men är det dumt av mig att kännamig sårad?

    Vet att det är flera år sedan det hände, han är inte nykter när han hör av sig, han har ny flickvän och så men...

    Ärligt så vill jag inte att han ens ska gilla honom!

    Men det är ju som sagt flera år sedan och jag kan ju inte förbjuda honom att umgås med honom!

    Vad tycker ni? Hur tror ni att ni skulle reagerat och känt?

  • Svar på tråden Min nuvarande umgås med mitt ex som misshandlade mig. Hur hade ni känt?
  • Anonym (SK)

    Visst kan ens partner umgås med människor man själv ogillar. Min kille har en kompis som tog bort mig från sociala medier och blokerade mig. Men skillnaden är att den personen aldrig skadat mig.

    Jag reagerar starkt på att din partner vill umgås med någon som misshandlat hans flickvän en gång i tiden. Det är skumt! Skulle min kille ha blivit misshandlad av sitt ex så skulle jag inte ens i min vildaste fantasi kunnat vara vän med henne. För jag skulle ogilla en person som skadat den jag älslar.

  • Anonym (L)

    Usch, ja det är klart att det är som ni skriver.

    När jag läser det utifrån så står det ju ganska klart att det inte är ok.

    Det som gör en osäker är ju att han är världens snällaste person! Och han har absolut aldrig höjt handen åt mig, knappt så att han höjer rösten åt mig.

    Och det gör en ju så jävla ledsen när man tänker på att man suttit och öppnat sig om dom åren med exet och trott att han tagit det till sig och så har han tydligen inte ens tagit det på riktigt allvar.

    Och även fast att jag lade fram alla argument ni skrivit så skulle han inte förstå, tror jag.

    Han var själv i fosterhemssvängen som barn, hans mamma var alkis så det kan ju ha bidragit till hans syn på saker och ting.

    De har en del gemensamma bekanta och i en sån här stad så blir det svårt att helt undvika varandra, om han skulle välja att inte ens prata med honom.

    Men

  • LoveRain

    Skillnad på att vara tvungen att stöta på varandra ibland och att aktivt umgås och sitta och prata om dig!

    Han kan visst välja att inte ens tilltala ditt ex. Blir säkert lite obekvämt för din pojkvän men går att göra det valet om man vill.

    Sluta skapa ursäkter för hans beteende. Han är vuxen och ansvarar själv för att omvärdera de eventuellt kassa värderingar han fått under uppväxten.

    Du känner ju att det han gjort inte är ok, annars hade du inte startat denna tråd. Lita på din magkänsla här!

  • Anonym (Rebecca)
    Anonym (L) skrev 2019-11-14 23:20:40 följande:

    Usch, ja det är klart att det är som ni skriver.

    När jag läser det utifrån så står det ju ganska klart att det inte är ok.

    Det som gör en osäker är ju att han är världens snällaste person! Och han har absolut aldrig höjt handen åt mig, knappt så att han höjer rösten åt mig.

    Och det gör en ju så jävla ledsen när man tänker på att man suttit och öppnat sig om dom åren med exet och trott att han tagit det till sig och så har han tydligen inte ens tagit det på riktigt allvar.

    Och även fast att jag lade fram alla argument ni skrivit så skulle han inte förstå, tror jag.

    Han var själv i fosterhemssvängen som barn, hans mamma var alkis så det kan ju ha bidragit till hans syn på saker och ting.

    De har en del gemensamma bekanta och i en sån här stad så blir det svårt att helt undvika varandra, om han skulle välja att inte ens prata med honom.

    Men


    Fast han är ju inte världens snällaste person. Var han det skulle han inte sitta och skvallra och berätta olika detaljer om ert förhållande med ditt ex som misshandlade dig.
  • Karin7202

    Usch, jag blir så ledsen bara av att du frågar nåt sånt? Självklart är det inte ok att din pojkvän behandlar dig så, det är respektlöst! Du måste förstå att du är värdefull!

  • Akira Öken
    Anonym (Rebecca) skrev 2019-11-14 23:49:23 följande:

    Fast han är ju inte världens snällaste person. Var han det skulle han inte sitta och skvallra och berätta olika detaljer om ert förhållande med ditt ex som misshandlade dig.


    Kan bara instämma i detta. Världens snällaste skulle aldrig behandla sin partner på det sätt du beskriver. Att hans mamma är alkoholist har inget att göra med att han behandlar dig dåligt.
  • Anonym (Vidrigt)
    Anonym (L) skrev 2019-11-14 23:20:40 följande:

    Usch, ja det är klart att det är som ni skriver.

    När jag läser det utifrån så står det ju ganska klart att det inte är ok.

    Det som gör en osäker är ju att han är världens snällaste person! Och han har absolut aldrig höjt handen åt mig, knappt så att han höjer rösten åt mig.

    Och det gör en ju så jävla ledsen när man tänker på att man suttit och öppnat sig om dom åren med exet och trott att han tagit det till sig och så har han tydligen inte ens tagit det på riktigt allvar.

    Och även fast att jag lade fram alla argument ni skrivit så skulle han inte förstå, tror jag.

    Han var själv i fosterhemssvängen som barn, hans mamma var alkis så det kan ju ha bidragit till hans syn på saker och ting.

    De har en del gemensamma bekanta och i en sån här stad så blir det svårt att helt undvika varandra, om han skulle välja att inte ens prata med honom.

    Men


    Stanna upp och tänk efter. Du har redan kommit första steget, du ursäktar och normaliserar helt sjukt beteende. Han behöver inte ens skapa ursäkterna, du gör det åt honom.

    När man kommit ur ett misshandelförhållande är man ofta väldigt relationsmässigt skadad. Visst man känner sig säker på att aldrig hamna där igen, utan att faktiskt ha förändrats. Man är ofta fortfarande kuvad, lättmanipulerad, har snea värderingar för förhållanden och tillåter sig behandlas illa. För han slår dig ju åtminstone inte. Och om ens tidigare standard för ett dåligt förhållande var misshandel kan väldigt mycket i det nya ursäktas för det är ju inte ens nära. Trots att det är en sinnessjuk standard.

    Att din kille som ska älska dig över allt annat aktivt väljer att umgås och dela privata förhållanderelaterade detaljer med en människa som misshandlade dig, behandlade dig vidrigt och som dessutom fortsätter sin psykiska terror genom att inte respektera att du inte vill ha kontakt.. det är ingen småsak. Inget som bara är lite respektlöst. Det är fullkomligt vidrigt.

    Det spelar ingen roll att han hade en jobbig uppväxt, ursäkta honom inte.
  • Anonym (G)

    Två bukbröder som sitter och har det trevligt ihop där den ens misshandlat dig så illa att det blivit en dom och den andra ska föreställa din partner? Vad är detta? Finns det verkligen inga bättre män i byn?

  • Anonym (...)

    Jag hade bett din nuvarande att dra åt helvete då han uppenbarligen tycker att det är helt okej att ditt ex misshandlade dig och att han inte ens bryr sig om hur du känner att han umgås med kräket.. Dumpa för fan. Skulle inte förvåna mig om din nuvarande har det i sig också..

  • Anonym (Ooo)
    Anonym (Vidrigt) skrev 2019-11-15 04:50:18 följande:
    Stanna upp och tänk efter. Du har redan kommit första steget, du ursäktar och normaliserar helt sjukt beteende. Han behöver inte ens skapa ursäkterna, du gör det åt honom. 
    Imponerande många som säger kloka saker i den här tråden.
    Just det här är banne mej det klokaste.

    Jag hoppas att du tar till dej, du är på fel plats och på väg åt fel håll.
    Ta tag i dej och ditt liv och ta dej bort från din nuvarande och hans kompis, ditt misshandlande ex.
  • Anonym (A)
    Anonym (Ooo) skrev 2019-11-15 08:26:54 följande:
    Imponerande många som säger kloka saker i den här tråden.
    Just det här är banne mej det klokaste.

    Jag hoppas att du tar till dej, du är på fel plats och på väg åt fel håll.
    Ta tag i dej och ditt liv och ta dej bort från din nuvarande och hans kompis, ditt misshandlande ex.
    Håller med
  • Siden

    Håller med övriga, det låter inte klokt. Vem ska vara lojal med dig om inte din man är det?

  • Anonym (Strut)

    Jag skulle känt mig sviken, sårad, kränkt, bedragen, ledsen, övergiven, ensam, oälskad, förådd, ångestfylld, orolig, skamsen, misstänksam mot min nuvarande, och jag hade känslomässigt dragit mig undan från min nuvarande, undermedvetet stängt hjärtat en stor del.

Svar på tråden Min nuvarande umgås med mitt ex som misshandlade mig. Hur hade ni känt?