• Anonym (Fly förbannad och ledsen)

    Olagligt att ljuga för soc?

    Är det olagligt att ljuga för soc? Jag menar att ljuga om att ett barn far illa när så inte är fallet. Jag är fly förbannad på dotterns skola, hon har lättare form av autism och har svårt för sig. Hon blev nekad specialpedagog. Varför vet jag inte. Nu känner dottern att det är meningslöst att gå till skolan och att hon inte orkar. Hon vägrar. Jag har försökt få dottern att gå till skolan, men framförallt stanna i skolan under hela dagen, prata med henne och finnas som stöd. Men vad gör man när hon går hem mitt under dagen för att hon inte orkar? Jag har pratat med skolan om problemet, men de verkar inte lyssna. De säger att skolk är allvarligt och att dottern har skolplikt! Som att jag inte vet det? Nu har jag ett ganska flexibelt jobb där jag lämnar dottern för att veta att hon kommer till skolan. Men under dagen kan hon bara gå hem när hon inte orkar längre.

    Nu har skolan orosanmält mig för att jag håller dottern hemma. Så är inte fallet! Som ensamstående mamma är det tufft nog som det är hemma. Och jag känner verkligen inget stöd alls från skolan. Jag anser att skolan har ljugit för soc. Är inte det olagligt? Just nu gråter jag av förtvivlan för det känns inte som att skolan förstår vilket helvete jag har och haft med dottern och hennes skolgång. Vad kommer soc göra? Hur ska jag agera? Snälla jag ber er inga elaka kommentarer nu. Både jag och dottern mår jättedåligt av detta och jag vet ärligt inte vad jag ska göra. Känner mig så maktlös.

  • Svar på tråden Olagligt att ljuga för soc?
  • Anonym (Mamma)

    Försök att vända det till din fördel.

    Soc kan hjälpa er att sätta krav på anpassningar i skolan.

  • Anonym (u)

    Det behöver inte vara negativt att de anmält till Soc. Soc kan pressa skolan på att ta ansvar.

  • Anonym (Fly förbannad och ledsen)
    Anonym (Mamma) skrev 2019-11-22 15:48:45 följande:

    Försök att vända det till din fördel.

    Soc kan hjälpa er att sätta krav på anpassningar i skolan.


    Jag hoppas att soc ser att jag gör allt i min makt och att skolan slutar bråka. Och självklart att dottern får hjälp att orka vara kvar i skolan.
  • Anonym (Fly förbannad och ledsen)
    Anonym (u) skrev 2019-11-22 15:53:24 följande:

    Det behöver inte vara negativt att de anmält till Soc. Soc kan pressa skolan på att ta ansvar.


    Hoppas de gör det.
  • LoveRain

    Vad är det skolan ljugit om? Klart det är allvarligt när ett barn inte går till skolan.

    Att du inte får det stöd från skolan som du upplever att din dotter behöver är inte alls bra. Det är tyvärr en del barn som skulle behöva en egen resurs, gå i mindre grupp osv som inte får det. Det beror oftast på ekonomi. Det finns helt enkelt inte resurser i budgeten för det. Troligen så ser lärarna att din dotter inte klarar av sin skolsituation men de räcker inte till för både din dotter och övriga i klassen (svårt när klasserna är stora och kan är ensam lärare).

    Förstår att det känns jobbigt att bli anmäld till socialen. Försök att hålla dig så lugn du kan och se det som en möjlighet för din dotter att få rätt hjälp.

    Det du kan göra själv är att sätta sig in i vilka skyldigheter skolan har och vilka skyldigheter du har i den här situationen. Har du bra koll på det blir det lättare att kräva rätt stöd till din dotter. Att tycka saker och vara upprörd ger ofta sämre resultat (även om man förstås har all rätt att tycka och känna).

    Hoppas det ordnar sig!

  • Anonym (soc... nej tack)

    Är det rektor som skrivit under anmälan?

  • Anonym (Fly förbannad och ledsen)
    LoveRain skrev 2019-11-22 16:01:09 följande:

    Vad är det skolan ljugit om? Klart det är allvarligt när ett barn inte går till skolan.

    Att du inte får det stöd från skolan som du upplever att din dotter behöver är inte alls bra. Det är tyvärr en del barn som skulle behöva en egen resurs, gå i mindre grupp osv som inte får det. Det beror oftast på ekonomi. Det finns helt enkelt inte resurser i budgeten för det. Troligen så ser lärarna att din dotter inte klarar av sin skolsituation men de räcker inte till för både din dotter och övriga i klassen (svårt när klasserna är stora och kan är ensam lärare).

    Förstår att det känns jobbigt att bli anmäld till socialen. Försök att hålla dig så lugn du kan och se det som en möjlighet för din dotter att få rätt hjälp.

    Det du kan göra själv är att sätta sig in i vilka skyldigheter skolan har och vilka skyldigheter du har i den här situationen. Har du bra koll på det blir det lättare att kräva rätt stöd till din dotter. Att tycka saker och vara upprörd ger ofta sämre resultat (även om man förstås har all rätt att tycka och känna).

    Hoppas det ordnar sig!


    Skolan hävdar att jag håller dottern hemma medvetet. Det gör jag absolut inte. Men jag ska försöka hålla mig lugn. Men det är svårt när skolan vägrar lyssna och överdriva.
  • Anonym (Fly förbannad och ledsen)
    Anonym (soc... nej tack) skrev 2019-11-22 16:01:49 följande:

    Är det rektor som skrivit under anmälan?


    Ja precis, tillsammans med dotterns klasslärare.
  • Anonym (u)

    Antar att dottern själv kan säga att det hennes eget val att gå hem för att hon inte orkar, det borde inte slå tillbaka åt er. Du har uppenbarligen försökt att få henne att gå men skolan verkar inte gjort sitt.

  • Anonym (Skola)

    Skolan bryter mot lagen om dom inte gör en anmälan vid problematisk frånvaro.

    Du skriver att hon blev nekad specialpedagog. Hur du? Vad ville du att spec. skulle göra? Det finns knappt några utbildade specialpedagoger. På många skolor är man ensam spec på kanske 400 elever (som i mitt fall) pga brist. Då ska man bla dokumentera, skolutveckla, sitta i elevhälsa, utreda, sitta på lots, ansvara för lärmiljöer mm.

Svar på tråden Olagligt att ljuga för soc?