• PelloBello

    Skolplikt - få syskon

    I höst börjar vår son förskoleklass.

    Senare på året är vi beräknade att få ett syskon till honom.

    Men jag började fundera på hur det fungerar med skolplikten och tänker att nån mer här måste väl haft skolbarn som fått syskon.

    Alltså, säg att syskonet kommer mitt i skolvecka.

    Hur fungerar det då med skolbarnet som har skolplikt? Får denne vara hemma en-två dagar och träffa sitt syskon eller måste man dra upp barnet och köra iväg till skolan i en så speciell tid? ????

    Bara nyfiken på hur det brukar fungera :)

  • Svar på tråden Skolplikt - få syskon
  • Alexi

    Alltså, barnet har sannolikt inget behov av att vara hemma heldagar och träffa syskonet. Så spännande är inte nyfödda. Låt barnet gå i skolan som vanligt och se till att ha tid för storasyskonet när hen kommer hem från skolan.

  • scanmia

    Kan skolbarnet ta sig till skolan själv? Hur ser er plan ut för när bebisen kommer? Vem ska ta hand om skolbarnet under själva förlossningen? Ska pappan vara hemma sina dagar precis efter förlossningen eller kommer du att vara själv? Jag tror inte att skolan kommer att ställa till problem om det är så att skolbarnet missar en eftermiddag eller en dag för att ni ska få ihop logistiken runt själva ankomsten av småsyskonet, men sedan så kommer de nog att insistera på att skolbarnet kommer till skolan. Är pappan hemma så är det ju inga problem, men om du är själv så kan det vara lite besvärligt att ta sig runt de första dagarna efter förlossningen så försök att hitta hjälp att lämna och hämta (om det fortfarande behövs).

  • enmamma

    Det brukar vara korta skoldagar innan fritids tar över.
    Skicka barnet till skolan och passa på att vila lite.

  • Trippelmamma76

    Det finns väl inga skolor som inte kräver att föräldrar hämtar och lämnar i förskoleklass? Vissa har ju inte ens fyllt 6 år då. Här måste man både säga till personal och markera på en lista vid hämtning och lämning. M a o uteslutet att låta barnet ta sig till och från skolan själv. Man kan ju alltid be om ledigt om man vill ha ett par dagar ihop hemma. Annars så får väl den som annars passar barnet när ts är på bb hämta och lämna i skolan. Det är ju bara ca en halvdag de går så kanske inte gör så mycket om barnet går till skolan?


    scanmia skrev 2020-04-08 15:51:34 följande:

    Kan skolbarnet ta sig till skolan själv? Hur ser er plan ut för när bebisen kommer? Vem ska ta hand om skolbarnet under själva förlossningen? Ska pappan vara hemma sina dagar precis efter förlossningen eller kommer du att vara själv? Jag tror inte att skolan kommer att ställa till problem om det är så att skolbarnet missar en eftermiddag eller en dag för att ni ska få ihop logistiken runt själva ankomsten av småsyskonet, men sedan så kommer de nog att insistera på att skolbarnet kommer till skolan. Är pappan hemma så är det ju inga problem, men om du är själv så kan det vara lite besvärligt att ta sig runt de första dagarna efter förlossningen så försök att hitta hjälp att lämna och hämta (om det fortfarande behövs).


  • Trippelmamma76

    Det finns väl inga skolor som inte kräver att föräldrar hämtar och lämnar i förskoleklass? Vissa har ju inte ens fyllt 6 år då. Här måste man både säga till personal och markera på en lista vid hämtning och lämning. M a o uteslutet att låta barnet ta sig till och från skolan själv. Man kan ju alltid be om ledigt om man vill ha ett par dagar ihop hemma. Annars så får väl den som annars passar barnet när ts är på bb hämta och lämna i skolan. Det är ju bara ca en halvdag de går så kanske inte gör så mycket om barnet går till skolan?


    scanmia skrev 2020-04-08 15:51:34 följande:

    Kan skolbarnet ta sig till skolan själv? Hur ser er plan ut för när bebisen kommer? Vem ska ta hand om skolbarnet under själva förlossningen? Ska pappan vara hemma sina dagar precis efter förlossningen eller kommer du att vara själv? Jag tror inte att skolan kommer att ställa till problem om det är så att skolbarnet missar en eftermiddag eller en dag för att ni ska få ihop logistiken runt själva ankomsten av småsyskonet, men sedan så kommer de nog att insistera på att skolbarnet kommer till skolan. Är pappan hemma så är det ju inga problem, men om du är själv så kan det vara lite besvärligt att ta sig runt de första dagarna efter förlossningen så försök att hitta hjälp att lämna och hämta (om det fortfarande behövs).


  • scanmia
    Trippelmamma76 skrev 2020-04-08 16:29:19 följande:

    Det finns väl inga skolor som inte kräver att föräldrar hämtar och lämnar i förskoleklass? Vissa har ju inte ens fyllt 6 år då. Här måste man både säga till personal och markera på en lista vid hämtning och lämning. M a o uteslutet att låta barnet ta sig till och från skolan själv. Man kan ju alltid be om ledigt om man vill ha ett par dagar ihop hemma. Annars så får väl den som annars passar barnet när ts är på bb hämta och lämna i skolan. Det är ju bara ca en halvdag de går så kanske inte gör så mycket om barnet går till skolan?


    Det har du rätt i. Vi hämtade ofta grannbarnen i den åldern och vise versa, så jag tänkte nog mer på hur just deras arrangemang såg ut.
  • Kodia

    Jag tror inte att det blir några problem om barnet behöver vara hemma någon dag, tex. pga praktiska skäl om det behöver sova hos mormor el dyl. Däremot tror jag inte att ni ska förutsätta att barnet varken vill eller behöver det. Det kan vara bra för det att vara i den invanda skolmiljön, när allt är upp och ned hemma. En bebis är inte så spännande, och barnet förtjänar er vanliga uppmärksamhet av er, och då kan det vara lättare om ni kunnat jobba undan lite, vila osv medan barnet varit i skolan. Jag har sett jämförelsen med att få syskon är som om din man kommer hem med en ny fru och ni nu ska vara lyckliga alla tre tillsammans... (inget ont om de som väljer att leva så, dock) 

  • AnkiC

    Skolplikt är det ja men man får ju ansöka om ledighet för barnet. Detta är en speciell händelse och ditt barn går bara i förskoleklass. Klart det inte blir några problem att få ledigt. Självklart ska ska han vara hemma några dagar.

  • Solblomma30

    Så många skriver att en bebis inte är spännande för ett barn i F-klass men jag måste bara skriva att vi fick ett syskon till vårt barn som går i ettan fem dagar innan skolan började nu i höstas.

    Vår sjuåring har ÄLSKAT lillebror från första minuten hon såg honom. Alltså älskat med stora bokstäver. Hon ville bo hos oss på BB, hon låg med honom i sängen hela tiden, ville ha honom i knäet, gosa mysa och aldrig släppa honom. Hon var så glad för att få vara med oss och uppleva lite av spädbarnstiden innan skolan drog igång. Hon ville inte gå till skolan när den väl började, men det gjorde hon såklart ändå iom att det hade hunnit gå några dagar hemma efter förlossningen ändå.

    En av mina bästa kompisar har också fått barn nyligen och det var samma sak i deras familj. De har två äldre söner, 5 och 7 år gamla och deras söner avgudar bebisen och vill bara vara hemma och umgås med familjen nu.

    I F-klass brukar det för övrigt inte vara några problem att få ledigt så bara hör av dig till rektorn innan och flagga för att ni kommer ansöka om ledighet för storasyskonet några dagar kring födseln. Det lär inte vara några problem :) Skönt för er att slippa hämta och lämna i skolan också när bebisen är precis hemkommen! Lycka till!

  • PelloBello

    Tack för alla svar!

    Jag är säker på att min son inte kommer kunna släppa sitt syskon.

    Jag vet också att avbrott som skolan kan vara skönt.

    Det jag var mer inne på är om tex, vi kommer hem på kvällen med bebisen, då måste ju sonen sova för att orka upp till skolan dagen efter. Ska man behöva bråka om det, eller brukar det gå att vara hemma en dag för att landa, alla liksom. Handlar alltså inte om en längre tid, utan en dag eller så. Kan ju även vara så att han behöver vara hos mormor eller moster under tiden, att det sker nattetid, ja ni vet, man har ju ingen aning.

    Förstår ju att det bästa är att prata med skolan sen, tänkte bara se hur det fungerat för andra, då skolvärlden är helt nytt för oss :)

Svar på tråden Skolplikt - få syskon