Inlägg från: Bakpotatis |Visa alla inlägg
  • Bakpotatis

    Progesteronkräm?

    Jag blev gravid på första försöket men fick tyvärr MA som upptäcktes i v 13. Jag har blivit helt besatt av tanken på att bli gravid igen, men det gick inte på första försöket den här gången. Jag är nu inne på min andra cykel och är livrädd att min första graviditet bara var en lyckoträff. Har insett att min lutealfas bara är 10 dagar och är orolig att det kan göra det svårt att bli gravid. Har läst mycket om att progesteronkräm kan hjälpa för att förlänga lutealfasen, har någon av er testat? Funkade det? Finns det något negativt med att testa, även om man inte har konstaterad progesteronbrist? 

  • Svar på tråden Progesteronkräm?
  • Bakpotatis
    Nykär15 skrev 2020-05-06 14:10:43 följande:

    Progesteron kan man inte överdosera. Dock är det viktigt att man inte börjar för tidigt och stör ÄL som då kanske uteblir. Så ha koll på äl, börja med krämen två dagar senare. Sen på ÄL+13 brukar jag sluta med den ifall jag inte får plus, för att inte försena mensen. Är jag gravid fortsätter jag med progesteron till v 14. Men jag övergår till vagitorier som jag fått utskrivet.


    Progesteron kan du som sagt alltid tillföra, men krävs rätt stor mängd för att påverka din lutealfas. Har med haft sent MA så vet dina känslor. Vi fick till slut en son, men tog 8 månader innan vi fick plus igen efter MA.


    Tack för svar och bra info! Ska se hur denna cykeln blir, men om det är negativt gravtest igen kanske jag testar med progesteron i så fall, om det ändå inte kan skada. Värt ett försök i alla fall.  

    Och skönt att veta att det gick bra för er till slut, även om det tog ett tag. Håller tummarna för att jag också för uppleva det
Svar på tråden Progesteronkräm?