Inlägg från: plättarmedsylt |Visa alla inlägg
  • plättarmedsylt

    Vad betyder ordet tonåring?

    Jag startar den här tråden för att vi började diskutera i en tråd om ett annat ämne vad ordet tonåring betyder. Vi blev då tillsagda av en moderator att hålla oss till ämnet och starta en ny tråd om vi ville diskutera något annat. Moderatorn var tydlig med att den nya tråden inte får handla om en specifik person. Så nu undrar jag: vad betyder ordet tonåring? Är det:

    Någon som är mellan 13 och 19 år gammal?

    eller

    Någon som är i den kroppsliga utvecklingsfasen tonåring?

    eller

    båda ovanstående?

    Eller kanske t.o.m. något helt annat?

    Backa gärna upp era svar med länkar till ordboksdefinitioner.

  • Svar på tråden Vad betyder ordet tonåring?
  • plättarmedsylt
    Anonym (A) skrev 2020-05-12 08:32:13 följande:

    Det betyder att man är mellan 13 och 19 år.


    Instämmer.
  • plättarmedsylt
    Kusinen skrev 2020-05-12 08:41:16 följande:

    Mellan 13 och 19 år och alltså har en ålder som slutar på ton.

    Wikipedia

    sv.m.wikipedia.org/wiki/Tonåring

    Länk till svensk-spansk ordbok

    gratis-ordbok.se/search.php&l2=4

    Norsk svesnk ordbok

    sv.glosbe.com/sv/nb/tonåring

    Så får det räcka med länkar. Det är ju ett enkelt ord med genomskinlig betydelse. Kan väl inte vara så mycket att diskutera?

    Har man ett gäng ungdomar där de flesta är i tonåren och en avviker och ör 12 eller 20 är det förstås helt ok att kalla gruppen för tonåringarna även om det inte stämmer i detalj.


    Jag håller med om att det egentligen inte borde vara något att diskutera. Konstigt nog blev det ändå en diskussion om just detta i den andra tråden, där det hävdades att tonåring kan ha två betydelser.
  • plättarmedsylt

    Vi tycks vara rörande överens om ordets betydelse :) Ingen som tycker att tonåring kan syfta på en kroppslig utvecklingsfas?

  • plättarmedsylt
    Gryntroll skrev 2020-05-12 09:43:33 följande:

    Nej, alla är nog överens om att det är ordet tonåring handlar om ålder och att den kroppsliga utveckligen som i många fall sker i den åldern kallas puberteten (punkt) 


    Ja, alla i den här tråden i alla fall. Jag håller helt med om att den kroppsliga utvecklingsfasen kallas pubertet. Vidare så kan ju puberteten starta både före och efter tonåren. Men i den andra tråden framfördes åsikten att tonåren också kan syfta på det som normalt kallas pubertet. En distinktion mellan "kroppsligt tonåring" och åldersmässigt tonåring gjordes. Fullkomligt främmande för mig.
  • plättarmedsylt
    Gryntroll skrev 2020-05-12 10:46:14 följande:

    Ja jag vet, läste den andra tråden också, men blev bara trött på att man försökte krysta fram någon vinkling för att inte ha fel... istället för att bara backa och inse att det finns definitioner för både tonår och pubertet, som beskriver olika saker.

    Och absolut kan puberteten börja både före och efter tonåren, det var därför jag skrev i "många fall".


    Ja, och så att anklaga oss andra för att inte förstå att tonår och pubertet hör ihop...suck...
  • plättarmedsylt
    Anonym (aka "du lyssnar inte") skrev 2020-05-12 11:12:16 följande:

    Jepp tonåring är man mellan 13 och 19.... inget annat... Inget magiskt "Åldersmässigt ja men inte kroppsligt".... 

    Fyller man 13 är man tonåring fyller man 20 slutar man vara det punkt slut. Oavsett om man kommit i puberteten eller inte!


    Exakt!
  • plättarmedsylt
    Anonym (Språkprofessorn) skrev 2020-05-12 17:17:54 följande:

    Ordet tonåring kommer från två sammanslagna begrepp. Tonå och Ring.

    Tonå är en försvenskning av det grekiska Tonikos, vilket översätts ungefär till tonal. Det var helt enkelt ett tecken på att barnen höll på att bli vuxna när deras röst, ton, började förändras och bli mörkare.

    Ring kommer från begreppet ålder. På samma sätt som att man talar om exempelvis årsringar, eller som i skolan; första ring, andra ring och så vidare.

    Tonåring är helt enkelt åldern då rösten börjar förändras, när barnet kommer in i puberteten.

    Hoppas det var till hjälp!


    Är ditt riktiga nick Odhos?
  • plättarmedsylt
    Anonym (Språkprofessorn) skrev 2020-05-12 17:39:41 följande:
    Nej, tyvärr har jag aldrig hört talas om denne Odhos.
    Oavsett vilket så får jag be dig att inte trolla i min tråd. Risken finns att någon tar dig på allvar.
  • plättarmedsylt
    Anonym (Språkprofessorn) skrev 2020-05-12 19:34:13 följande:
    Taskigt att prata om trolleri, dessutom inte tillåtet enligt Familjelivs regler. Men men, folk får väl själva bedöma om de vill lära sig mer eller inte. Finns säkert någon som är tacksam att jag tar mig tiden.
    Lägg av att tramsa.
  • plättarmedsylt
    Anonym (aka "du lyssnar inte") skrev 2020-05-13 04:23:41 följande:

    roligt skämt!

    Om du mitt förmodan skulle vara allvarlig (och då har jag en aning om vem du är...) Du är ensam om att tro detta... Alla trovärdiga källor säger något helt annat... Så nej...


    Vem är det du anar att det är?
  • plättarmedsylt
    Anonym (aka "du lyssnar inte") skrev 2020-05-13 09:35:40 följande:

    Tecken i ursprungstråden att en viss person upptäckt hur man använder Anonym modaliteten  


    Om det är den jag tror att du tror att det är, så tror jag inte att det är samma person XD De uttrycker sig olika ;)
Svar på tråden Vad betyder ordet tonåring?