• MinaBernt

    Hur länge har ni ammat?

    Funderar lite över amning. Hur länge har ni ammat era barn? och har ni valt att sluta amma själva eller har barnet själv tappat intresset för amning så småningom?

  • Svar på tråden Hur länge har ni ammat?
  • Gbg1
    Anonym (Mella) skrev 2020-07-12 17:18:52 följande:

    Tror du behöver utbilda dig lite :)

    Kan rekommendera tex vildabarn på instagram där du kan lära dig att människan egentligen har ammat till den åldern förr(och på flera platser runtom i världen fortfarande) och att det egentligen är det som är det "naturliga". Det är vårt samhälle idag som gjort en norm i att inte amma/amma kortare för att vi lever i ett samhälle där du inte längre bara kan få vara bara mamma, du ska komma i dina gamla kläder efter förlossningen, du ska träffa dina väninnor som förr, du ska tillbaka till jobbet snabbt och göra karriär, du ska... Du ska.. Du borde..

    Så utbilda dig först och välkommen tillbaka:)

    tycker det är en otrolig mamma som varit lyhörd för sin sons behov och satt honom före sina egna så länge(för amning är inte något som är lätt och speciellt inte i detta samhälle).


    Vad folk gjorde på stenåldern (eller i extemt fattiga länder med svält) är totalt irrelevant år 2020. År 2020 när vi har vanlig mat tillgänglig varje dag ammar man inte en 5,5-åring om man har alla hästar hemma vill säga.

    Det är snarare du som behöver utbilda dig om nutid, inte leva kvar i stenåldern.
  • Gbg1
    Anonym (Mella) skrev 2020-07-12 17:18:52 följande:

    Tror du behöver utbilda dig lite :)

    Kan rekommendera tex vildabarn på instagram där du kan lära dig att människan egentligen har ammat till den åldern förr(och på flera platser runtom i världen fortfarande) och att det egentligen är det som är det "naturliga". Det är vårt samhälle idag som gjort en norm i att inte amma/amma kortare för att vi lever i ett samhälle där du inte längre bara kan få vara bara mamma, du ska komma i dina gamla kläder efter förlossningen, du ska träffa dina väninnor som förr, du ska tillbaka till jobbet snabbt och göra karriär, du ska... Du ska.. Du borde..

    Så utbilda dig först och välkommen tillbaka:)

    tycker det är en otrolig mamma som varit lyhörd för sin sons behov och satt honom före sina egna så länge(för amning är inte något som är lätt och speciellt inte i detta samhälle).


    Vad folk gjorde på stenåldern (eller i extemt fattiga länder med svält) är totalt irrelevant år 2020. År 2020 när vi har vanlig mat tillgänglig varje dag ammar man inte en 5,5-åring om man har alla hästar hemma vill säga.

    Det är snarare du som behöver utbilda dig om nutid, inte leva kvar i stenåldern.
  • Gbg1
    syntharen skrev 2020-07-12 18:17:25 följande:

    Men tror du på riktigt att en 10-åring skulle VILJA bli ammad?! 5,5-åring slutade säkert då för att barnet själv kände att hen inte ville längre. Ingen normal mamma TVINGAR sitt barn att bli ammad men det är normalt att låta sitt barn styra när och hur länge det vill bli ammad.


    Med tanke på att det uppenbarligen finns barn som "vill" amma i över 5 år så skulle det inte förvåna mig.

    Jag vet inte riktigt om jag ska tro på att barnet ammade helt av egen vilja i över 5 år.

    Ytterst sällsynt att barn vill amma så länge, det handlar i de flesta fall om mammor som vill amma för att de tror att det tex är så nyttigt för barnet även om barnet är över 5 år (!!!) gammal. Amning är för bebisar, inte stora barn!
  • Körsbärsdalen
    Gbg1 skrev 2020-07-12 20:21:09 följande:

    Med tanke på att det uppenbarligen finns barn som "vill" amma i över 5 år så skulle det inte förvåna mig.

    Jag vet inte riktigt om jag ska tro på att barnet ammade helt av egen vilja i över 5 år.

    Ytterst sällsynt att barn vill amma så länge, det handlar i de flesta fall om mammor som vill amma för att de tror att det tex är så nyttigt för barnet även om barnet är över 5 år (!!!) gammal. Amning är för bebisar, inte stora barn!


    Det går inte att amma när de permanenta tänderna kommer, fram tills dess är vi egentligen skapta för att amma.
  • Anonym (anonym)

    Äldsta barnet ammade i 2,5 år.
    Yngsta barnet ammade i 5,5 år. Det var barnet som ville amma, för mig kvittade det på slutet. Myset och att det var praktiskt vid sjukdom vägdes upp av att jag ville få tillbaka min kropp efter ca 9 år av konstant graviditet + amning. Det blev ett odramatiskt avslut. Vi var ifrån varandra 1v och sen hade barnet glömt tekniken, något som jag förstått ofta händer i ungefär den åldern.

  • Tangent
    Gbg1 skrev 2020-07-12 20:21:09 följande:

    Med tanke på att det uppenbarligen finns barn som "vill" amma i över 5 år så skulle det inte förvåna mig.

    Jag vet inte riktigt om jag ska tro på att barnet ammade helt av egen vilja i över 5 år.

    Ytterst sällsynt att barn vill amma så länge, det handlar i de flesta fall om mammor som vill amma för att de tror att det tex är så nyttigt för barnet även om barnet är över 5 år (!!!) gammal. Amning är för bebisar, inte stora barn!


    Det var absolut sonen som ville amma. Vet inte hur man skulle tvinga ett barn att amma.

    WHO rekommenderar amning i minst 2 år. Rekommendation gäller alla länder.

    Biologiskt är vi fortfarande stenåldersmänniskor och människor i fattiga länder är som oss så jag förstår inte riktigt varför man inte kan amma tills barnet väljer att sluta.
  • fluu

    Tror man att det gåt att tvinga ett barn att dia har man inte försökt truga i ett barn mat någon gång....


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Poison82

    Blir förvånad när jag läser svaren. Jag har alltid trott att normen att sluta låg runt året. De flesta runt mig anser att en 2 åring är för stor för att ammas. Själv tänker jag inte så men som sagt omgivningen. Tror sonen var 6 månader när folk började fråga hur länge till jag tänkte amma honom

    Hur som, för att svara på frågan. Första barnet fick jag inte till det. Akut kejsarsnitt och stress antar jag låg till grund. Jag var inte alls bekväm med att amma offentligt heller. Men i cirka 6 månader ammade barnet ungefär 2-3 ggr per dygn innan jag la av.

    Med andra barnet funka amningen så han helamma i 6 månader och sen trappa det ner mer och mer men han sluta helt när han var ungefär 1 år och 9 månader

  • Anonym (Mon)
    Gbg1 skrev 2020-07-12 20:15:59 följande:

    Vad folk gjorde på stenåldern (eller i extemt fattiga länder med svält) är totalt irrelevant år 2020. År 2020 när vi har vanlig mat tillgänglig varje dag ammar man inte en 5,5-åring om man har alla hästar hemma vill säga.

    Det är snarare du som behöver utbilda dig om nutid, inte leva kvar i stenåldern.


    Jag vet inte om du trollar eller är seriös nu. Du har hur som helst framfört din åsikt nu. Det finns ingen mening med att gå till personangrepp.

    Berätta istället för oss om din egen amningsresa.
  • Gbg1
    Anonym (Mon) skrev 2020-07-12 22:55:53 följande:

    Jag vet inte om du trollar eller är seriös nu. Du har hur som helst framfört din åsikt nu. Det finns ingen mening med att gå till personangrepp.

    Berätta istället för oss om din egen amningsresa.


    Varför skulle jag trolla? Blev du upprörd över att jag finner det onormalt att amma ett barn som nästan är 6 år gammal? Kan lova dig att majoriteten håller med mig.

    Om det är någon som trollar så är det snarare den som påstår sig ammat i nästan 6 år. OBS säger inte att personen trollar men om vi nu ska spekulera om att någon gör det så är det ju inte jag iallafall.
Svar på tråden Hur länge har ni ammat?