• mammatill2daniella

    Är det någon som valt bort amningen innan barnet är fött?

    Hej! Funderar lite. Väntar mitt tredje barn och är inte alls peppad på amning för fem öre, för mig har det aldrig vart enkelt bara gjort ont känts kladdigt och bökigt och inte alls som något avslappnande. Var likadant med båda barnen dock med första då lyckades jag efter fem månaders slit och krångel få det att funka. Med andra då orkade jag inte krångla så länge och barnen kom så tätt så var även mycket mer stressad. Nu när jag ska ha tredje så överväger jag att skippa den helt för att det inte ska bli en stress för mig från första början att få det att funka. Men man känner ju samtidigt sån press att ge sitt barn det bästa och det sägs ju vara bröstmjölken. Vad skulle ni gjort i min situation och är det någon som känner igen sig och faktiskt valt bort amningen helt från början?

  • Svar på tråden Är det någon som valt bort amningen innan barnet är fött?
  • Ignoramus

    Har aldrig ens försökt utan valde bort det innan första barnet var fött. Inte ångrat det en sekund! Praktiskt att barnet alltid var mätt och nöjt, och att pappan var lika delaktig från start.

  • mammatill2daniella
    Ignoramus skrev 2020-07-29 23:45:47 följande:

    Har aldrig ens försökt utan valde bort det innan första barnet var fött. Inte ångrat det en sekund! Praktiskt att barnet alltid var mätt och nöjt, och att pappan var lika delaktig från start.


    Åh underbart! Jag förstår verkligen det. Får typ liten klump i magen av att tänka på amningen. Önskar jag kände annorlunda.
  • Ignoramus

    Ersättning är ett fullgott alternativ, inget att ha dåligt samvete över. :)

    Vårt barn sov i princip hela nätter från start tack vare att hon alltid var så mätt och belåten. INGEN i hela min bekantskapskrets hade nånsin varit med om en så förnöjsam och enkel bebis, och jag tillskriver ersättningen allt detta. Bröstmjölk i all ära för de som vill, men de gör det onekligen onödigt svårt för sig XD

  • Maddi

    Detta är ju något du måste känna själv hur du vill göra. Ingen ska påverka dig i ditt beslut. Mina barn har fått ersättning. Många gånger var jag less på dessa flaskor man ska diska, sterilisera, hälla varm och kallt vatten i två thermos till natten och när man ska iväg och sen inte glömma pulver. Men barnen håller sig mättare längre och de är ju en fördel.

    Ibland önskade jag att jag bara kunde slänga upp bröstet eller t ex på natten när ungen ska äta, läggas vid bröstet och sen halvsova eller somna när barnet äter. Men fick inte många droppar mjölk pga en operation.

  • Fins Mamma

    Japp.

    2an fick inte en droppe. Mådde fysiskt dåligt med 1an så tyckte inte det var värt det. Hon är idag en (alldeles för) pigg 2åring som inte är överviktig (ofta ett argument). Och har bra anknytning till mig (och resten av familjen)


    ?
  • Anonym (K)

    Jag hade nog försökt härda ut de första två månaderna.

    Ersättningen som finns idag är helt suverän, kör på det om det känns bäst för dig. Bebisen klarar sig alldeles utmärkt oavsett.

    Däremot var vår unge känslig för vanlig ersättning.

  • Anonym (H)

    Du måste göra vad som känns bäst för dig.

    Antar att du oavsett planerar att barnet får amma en första gång för råmjölkens skull?

    Isf tänker jag att du kan ta beslutet att inte amma innan. När barnet väl kommit kanske du ändrar dig, det har du ju all rätt att göra, eller så kör ni helt enkelt på ersättning.

    Idag finns en smidig bröstpump som heter elvie. Om du kan se det som ett alternativ att pumpa så kan ju det vara bra.

    Men. Att ge ersättning äR ett fullgott alternativ och du gör som DU vill. Du vet ju sedan innan vad det är du väljer

  • Anonym (Aldrig ammat)

    Jag har inte ammat nåt av mina barn. Försökte lite med första men fick sån ångest och kände mig så kvävd av det att jag slutade ganska omgående. Pratade med en barnläkare som sa att ersättning är ett fullgott alternativ och att nöjd mamma ger nöjd bebis! :)

    Att bröstmjölken skulle vara så mkt mer nyttig och ge ett extra skydd stämmer inte i längden. Ja den ger ett extra skydd mot vissa infektioner under tiden man ammar men i och med att man slutar så har inte de barnen nåt större skydd än de som fått ersättning. Mina barn är i princip aldrig sjuka och har alltid mått prima! :)

    Håller med som tidigare skrivits i tråden om att ens barn oftast är nöjd och glad och sover bra från start då dom alltid är mätta och belåtna. Så har båda mina barn varit också och de har sovit hela nätter från 3 månader ungefär. Mina kompisar som ammat har däremot haft konstant gnälliga ungar som har velat äta var och varannan timme dag som natt. Så skönt att man kan dela på nätterna också när man ger ersättning och på så vis får båda sova :)

  • Anonym (Aldrig ammat)
    Maddi skrev 2020-07-30 06:26:14 följande:

    Detta är ju något du måste känna själv hur du vill göra. Ingen ska påverka dig i ditt beslut. Mina barn har fått ersättning. Många gånger var jag less på dessa flaskor man ska diska, sterilisera, hälla varm och kallt vatten i två thermos till natten och när man ska iväg och sen inte glömma pulver. Men barnen håller sig mättare längre och de är ju en fördel.

    Ibland önskade jag att jag bara kunde slänga upp bröstet eller t ex på natten när ungen ska äta, läggas vid bröstet och sen halvsova eller somna när barnet äter. Men fick inte många droppar mjölk pga en operation.


    Förstår precis! Diska flaskorna kan man inte göra så mycket åt men i övrigt så är ett tips: Tjorvet med termos och varmt och kallt vatten löser man enklast med att köpa en vattenkokare som man kan välja hur många grader den ska värma till. Vi har en som värmer till 40 grader, perfekt ättemp! Alternativt en baby brezza men dom är onödigt dyra tycker jag. Och när man ska iväg så finns det tetror med färdigblandad ersättning som man kan ge rumsvarm eller värma på lite i micro om det alternativet finns. Supersmidigt!
  • SilverEmma

    Kämpade dygnet runt i två veckor med första barnet. Satt till slut med två öppna sår till bröstvårtor och en grym ångest varje gång jag visste att det var dags. Valde att lägga ner det.

    Med andra barnet ville jag inte ens försöka. Skulle även börja jobba när ungen var 3,5 vecka så det var ett enkelt beslut att ta. Fick piller som stoppade produktionen redan på bb. 

Svar på tråden Är det någon som valt bort amningen innan barnet är fött?