• Anonym (Tessan)

    Blockad bonusmamma? Anmäla?

    Jag har en bonusdotter på 14 år. Vi har inte träffat honom mycket alls sedan han var liten, numera någon dag på loven då pappan inte har något umgänge och inte är så intresserad och det varit bråkigt mellan honom och biomamman.

    Jag har varit den som tagit initiativ till att ses, jag förstår också att det är något med bonusdottern och frågar ofta via Messenger hur det är. Ställer frågor om hur hon har det därhemma och vad hennes mamma säger och varför hon gör som hon gör och ifrågasätter detta då vissa saker låter helt uppåt väggarna enligt mig.

    Bonusdottern får vad jag förstår inte alltid ha tillgång till dator och mobil och ibland kan det dröja mellan att hon svarar mig. För att undvika detta köpte vi en egen mobil åt henne. Döm min förvåning när hon inte ens får fri tillgång till denna. Måste ju räknas som stöld? Sagt till henne att prata med sin mamma annars anmäler jag detta.

    Nu såg hennes mamma konversationerna mellan mig och dottern på Messenger och har nu blockat mig att kontakta dottern. Men jag är orolig...

    Har hon verkligen rätt att blocka mig från att kontakta bonusbarnet? Bonusdottern får man heller inte så mycket ur mer än att jag förstår att det finns någon form av problem i familjen. Och att de nu är inkopplade i någon form av familjeterapi. Pappan stöttar mig men vill inte direkt agera.

    Vad kan jag göra? Och kan mamman verkligen se till att jag blir blockerad på dotterns sociala medier? Och har mamman rätt att ge dottern restriktioner på en mobil jag köpt?

    /uppgiven bonusmamma

  • Svar på tråden Blockad bonusmamma? Anmäla?
  • Lucius Vorenus

    Konflikter ska inte utkämpas genom barnen som du gör nu. Du backar och pappan tar diskussionen med mamman i familjerätten istället.

  • Anonym (ppp)
    Anonym (Tessan) skrev 2020-10-30 00:04:08 följande:
    Klart jag får lägga mig i, det gäller ju mig med även om jag/vi inte har något umgänge med barnet så ses vi ibland.

    Pappan vägrar kommunicera med mamman överhuvudtaget så där finns inte något att hämta och jag förstår honom till fullo.
    Så pappan skapar samarbetssvårigheter, vilket går ut över dottern. Ja, du kan anmäla oro till soc, men då ska du anmäla oro över att föräldrarna inte kommunicerar, inte att du har köpt en telefon och gett bort i present till en 14-åring. 

    Att föräldrar inte kan kommunicera över huvud taget existerar, men då finns rättsapparaten att ta till. Här har vi en pappa som "inte orkar" och har dragit sig tillbaka med ursäkten att det ändå inte går att prata med mamman. Det finns sådana ärenden (believe me, I know från nära håll) men man kan inte ge upp om sina barn, hur trist motparten än är!
    Nu försöker du framstå som den räddande ängeln i detta men du har tyvärr inga befogenheter när du inte har vårdnaden och det enda du kan göra är att ha kontakt med 14-åringen utifrån vad denne vill, inte vad du vill. Om denne vill ha kontakt med dig men inte får för sin mamma så kan du ta upp det i en anmälan men du kan inte formulera en anmälan utifrån telefonhistorien, utan utifrån att det inte finns samarbete mellan föräldrarna och att det drabbar 14-åringen. Telefonhistorien blir då ett exempel på hur icke existerande samarbete påverkar dottern. Att mamman övervakar saker kan du också ta upp, om du på allvar menar att det mamman gör är osunt. Men var viss om, att om du upprättar en anmälan, kommer inte bara mammans situation granskas utan även pappan/ni eftersom man undersöker barnets hela tillvaro. 

    Det låter mest här som att du är sur över att du betalat för en telefon i syfte att ni två skulle ha kontakt, men den planen gick i stöpet. Kids idag har väl onlinekontakter på fler sätt? Du blev blockad skriver du, men en 14-åring kan skapa nya kanaler bäst de vill, tex på Insta eller andra ställen där man kan chatta med varann. 

    Ge inte bort gåvor om du inte är beredd att släppa kontrollen över dem. 
  • Anonym (U)

    Du låter riktigt obehaglig och stalkeraktig.

    Jag skulle anmäla dig för olaga förföljelse om jag var barnet/mamman.

  • Anonym (Tessan)
    Anonym (U) skrev 2020-10-30 10:07:50 följande:

    Du låter riktigt obehaglig och stalkeraktig.

    Jag skulle anmäla dig för olaga förföljelse om jag var barnet/mamman.


    För att jag är engagerad i mitt bonusbarn? Då finns det många att anmäla.
  • Swarls
    Anonym (Tessan) skrev 2020-10-30 16:43:35 följande:
    För att jag är engagerad i mitt bonusbarn? Då finns det många att anmäla.
    Du har inget bonusbarn, du har en man som har barn och du har inget som helst band till det barnet, så låt det vara ifred. 
  • Anonym (U)
    Anonym (Tessan) skrev 2020-10-30 16:43:35 följande:

    För att jag är engagerad i mitt bonusbarn? Då finns det många att anmäla.


    Det är ovanligt att man stalkar och trakasserier sin partners barn utan att ha en riktig relation till dem.

    Så det finns inte alls många att anmäla.
  • Ess
    Anonym (Tessan) skrev 2020-10-30 16:43:35 följande:
    För att jag är engagerad i mitt bonusbarn? Då finns det många att anmäla.
    Det är milsvid skillnad att va engagerad och höra av sig och att som du gör, förhöra och ifrågasätta.
    Är du på allvar oroad över situationen hos mamman så anmäl till soc och låt dem utreda. Du kan va den som hör av sig och säger att hon alltid är välkommen till er när och om hon vill. Trist att pappan skiter i det, men vill du va en vuxen vän så sluta pusha henne att snacka skit om mamman, oavsett vad du tycker om hennes uppfostran. 
  • EnAnonumius
    Anonym (Tessan) skrev 2020-10-29 23:41:57 följande:
    Varför är det elakt? Det är ju så det är... varför skulle inte en 14 åring kunna få använda sin mobil som hon vill?
    Lägg ned.. Det ÄR elakt att  se till att barnet förmedlar DINA ord till hennes mamma. Har du några problem med bonusdottern mamma å skall du se till att snacka med mamman själv. Inte använda barnet som budbärare, 

    Om du anser att det är fel att mamman inte låter dottern använda mobilen som dottern vill, så är det DU, inte dottern, och enbart  DU  som skall säga till dotters biomamma att du tänker anmäla henne (för vad?). Barn är inte till för att användas som "budbärare/förmedlare" mellan VUXNA människor.

    Sedan så gnäller du om att barnet hade fått som straff  att inte använda mobilen då dottern berättade ju att hon inte skött sina sysslor. Men du gör INGET för att visa på vad som skulle vart ett  bättre konsekvens om dottern misskött  sig, om du nu tyckte att det var fel att dra in mobilanvändandet..


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Tessan) skrev 2020-10-30 16:43:35 följande:
    För att jag är engagerad i mitt bonusbarn? Då finns det många att anmäla.
    Är du helt totalt fakta resistent?

    Då tar vi det ett varv till, det folk försöker få dig att fatta. Dock så skall jag formulera om mig en smula bara..

    1) Det är totalt irrelevant att du har betalat för en mobil. Det är vårdnadshavaren som bestämmer hur mycket/lite en mobil skall användas så länge barnet är omyndigt. Du har inga rättigheter (eller skyldigheter) att ställa några krav på mobilanvändandet  (även om du betalt den) då du inte är vårdnadshavare till barnet.

    2) Nej det klassas inte som stöld av mobil att mamman begränsar användandet av mobilen som konsekvens av att barnet misskött sina sysslor.
    Men för all den del, anmäl du biomamman, polisen kan behöva få ett gott skratt i dessa dystra tider. Samtidigt så kan jag lova dig att om mamman ger en konservens för att dottern misskött sina sysslor är inte en brott, stöld som du vill ha det till, (bara för att du betalat mobilen). För din anmälan, efter att det plikttroget tagit  emot den, kommer att hamna i det RUNDA ARKIVET (papperskorgen). DÅ det  i agens mening inte kommer att räknas som stöld

    3) Att fråga ut en barn och använda ett barn som förmedlare av ett HOT, ( ja det är ett hot att säga "då kommer jag att anmäla") är fel, det är inte barnets uppgift att förmedla dina hot till biomamman, bara för att du är så trög för att förstå att om ett barn missköter sina sysslor så drar man in förmåner en tid som konsekvens.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (bra med engagemang)
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-10-29 21:28:34 följande:

    Anmäla för stöld? Nej det funkar inte, mamman kan införa mobilförbud, blockera personer etc och förstår att hon inte tycker det är roligt om du frågar ut barnet om allt som försiggår där. Det spelar ingen roll att du köpt mobilen, den tillhör nu barnet, och mamman kan bestämma att barnet inte får använda den. 

    Instämmer med andra, att det inte är något klädsamt drag av pappan att ge upp kontakten med barnet, och skylla detta på mamman. Trevligt om du vill ha kontakt med barnet, men backa, och överlåt detta på pappan. Barnet behöver sin pappa, inte dig. 


    Det här är ju ett fall där det är väldigt svårt att veta hur exakt det ser ut. Men om det är så att TS och bonusen har haft en nära relation och bonusen inte har det bra hos sin mamma, tycker jag att TS gör helt rätt som engagerar sig om pappan inte gör det. Jag tycker att vi alla har ett ansvar för dem som finns omkring oss. Visst är det rimligt att pappan i första hand sköter kontakten med biomamman, men det här att just bonusmamman alltid måste ta ett långt steg tillbaka har jag väldigt svårt att förstå, om hon agerar utifrån barnets bästa (på samma sätt som jag tycker att mormor, lärare i skolan och grannen ibland kan behöva agera. 
    Har ni hört talas om maskros barn - barn som haft det svårt men ändå klarat sig eftersom det fanns någon som brydde sig.)
Svar på tråden Blockad bonusmamma? Anmäla?