Inlägg från: Hyllemor |Visa alla inlägg
  • Hyllemor

    Vad leker era småttingar med?

    I den åldern var petflaskor, tomma toapappersrullar och kastrullskåpet bäst i världen. Jag fyllde små petflaskor med glitter och karamellfärgat vatten, så blev det ännu roligare. Jag gjorde också "flaskmaneter."


    I övrigt så gjorde vi fingerfärg med filmjölk och karamellfärg. Han åt ungefär lika mycket som han målade, men jag har fina målningar som jag har kvar än idag.


    Han gillade också klotsar (även om han var urkass på att stapla dem) samt hade en stor fascination för sopbilar (jag sprang runt med honom i vagnen tidigt om mornarna för att se sopbilen, tills en sopgubbe frågade om vi ville åka med och ville dessutom ha med oss i någon form av reklamkampanj med barn och sopbilar, men då hade vi jagat sopbilen under 1,5 år; han var precis fyllda två år och hade första veckan på förskolan, så det gick inte.) 


    I övrigt lekte vi med "inomhussand" (rågmjöl och några matskedar olja - funkar lika bra med vetemjöl." samt vanliga vattenfärger, whiteboard och svart tavla, samt bilar och "lilla bocken bruse" Vi hittade tre - nej två - plastbockar (den tredje bocken var dessvärre en plasthund) köpte en bro från en akvariebutik och så använde vi en orch från "Sagan om ringen" och sjöng "Lilla bocken bruse" hundra miljoner gånger. Vi läste Wirséns böcker till dödas ben (han är 7 år idag och kan ännu citera vissa bitar) samt letade snäckor, sniglar och insekter utomhus.

Svar på tråden Vad leker era småttingar med?