• Anonym (monster)

    Vad är det som händer? Psykisk misshandel

    Jag är ny här men efter mycket sökande på nätet kände jag ändå att detta var det ställe som jag vågade vända mig med mina tankar och undringar....

    Ämnet jag behöver hjälp med är psykisk misshandel i min relation och jag har försökt söka i forumet men inte hittat någon tråd som kändes aktuell. Om någon har en bra tråd att rekommendera så vore jag väldigt tacksam om man ville hänvisa mig dit, men annars uppskattar jag alla svar jag kan få i denna tråd.

    Eller finns där något annat forum där man kan hitta någon att prata med? Jag besitter tyvärr inte ekonomi att söka mig till psykolog eller terapi och att ta upp kvinnofridens linje för att jag behöver hjälp att reda ut vad som händer känns inte rätt då jag inte är i riskzon för fysisk misshandel. 

    Jag tvivlar så på mina upplevelser och känslor och jag frågar mig och det är han eller kanske rent av jag som är problemet... Jag behöver hjälp att förstå vad det är som händer... jag känner att jag får min verklighet förvrängd men samtidigt undrar jag om det jag som skapar problemen... 

    snälla hjälp mig!

  • Svar på tråden Vad är det som händer? Psykisk misshandel
  • Anonym (monster)
    Långbenopluto skrev 2021-04-29 15:02:51 följande:

    Du kan alltid ringa och prata/rådfråga:

    kvinnofridslinjen.se/sv/


    tack för länken! 
    Men mina tankar går i att jag inte ska upp tid för de som lever i svårare situationer än mig... jag lever inte i en fysiskt situation, bara i en situation som är psykiskt påfrestande där jag är osäker på/ får det berättat för mig att det är jag som är felet
  • Långbenopluto
    Anonym (monster) skrev 2021-04-29 17:11:55 följande:
    tack för länken! 
    Men mina tankar går i att jag inte ska upp tid för de som lever i svårare situationer än mig... jag lever inte i en fysiskt situation, bara i en situation som är psykiskt påfrestande där jag är osäker på/ får det berättat för mig att det är jag som är felet
    Du ska ringa dit och dom kan hjälpa dig att se vad som ev. är fel.
  • neverpreggo

    Du har rätt att ta plats på kvinnofridslinjen. Den är även till för anhöriga.


    Här har kvinnojouren chattillfällen ofta.

  • neverpreggo

    Anhöriga som i att ditt problem kanske är mer viktigt än deras (men inte, alla har rätt såklart). Många förhållanden börjar med psykisk nedbrytning för att sedan gå över till fysisk.

  • Anonym (monster)
    Avenia skrev 2021-04-29 18:49:27 följande:

    Finns en sida som heter varningstecken.n.nu

    Där kan du läsa om psykisk misshandel.


    Tack för dina svar!

    Jag har läst på och analyserat min situation mycket och länge , bla på den sida du skickar, men har fortfarande svårt att se klart. Som ni säger så tror jag att det bästa jag kan göra är att höra med kvinnofridslinjen om de kan hjälpa mig att se lite klarare i vad som händer. 

    Tack 
  • Avenia
    Anonym (monster) skrev 2021-04-29 18:58:56 följande:

    Tack för dina svar!

    Jag har läst på och analyserat min situation mycket och länge , bla på den sida du skickar, men har fortfarande svårt att se klart. Som ni säger så tror jag att det bästa jag kan göra är att höra med kvinnofridslinjen om de kan hjälpa mig att se lite klarare i vad som händer. 

    Tack 


    Vad är det din partner gör?
  • Fågel Flax

    Hej!

    Det finns alltid möjlighet att vända sig till präst eller diakon för samtal. Det kostar ingenting, och präster har total tystnadsplikt om man i förväg har kommit överens om det. Då kan du få berätta och vara i dialog med en annan människa, och du behöver inte alls vara troende för att göra det. Präster och diakoner är glada att få vara till hjälp, och är öppna för alla att få vända sig till.

    Det finns säkert även andra möjligheter, kanske kommunen där du bor har någon hjälp som inte kostar pengar, åtminstone en del kommuner har det.

    Sedan tycker jag att det viktigaste är hur du mår i relationen. Mår du inte bra i den så spelar det ingen roll om du har objektivt sett rätt eller fel.

    Ser du inte tydligt och klart kring relationen just nu, så är det jättebra som du gör, att stanna upp och söka efter hjälp utifrån som kan stärka dig i att se klart.

    Slutligen, psykisk misshandel är allvarligt. Precis som andra har svarat, så kan du visst det ringa till och kontakta de instanser som inriktar sig mot våld i relationer. Skulle det vara fel plats att vända sig till, så säger de det och kan kanske rekommendera dig vidare. Det är inte som 1177, utan du får ringa och höra efter med dem.

    Kom ihåg, ÄR du utsatt för psykisk misshandel med inslag av gaslighting etc som helt har förvirrat och kollrat bort dig, så är du inte ensam om att vara eller ha varit med om det.

    Det finns forum på nätet för utsatta, men jag har bara sett engelskspråkiga. Kanske någon annan känner till om det finns någon svensk sida, och kan tipsa.

    Det har funnits många trådar om det här på Familjeliv också, och ofta beskriver de samma mönster, om och om igen. Det är så ledsamt att så många är utsatta för detta, men det finns också en väg ur!

    Det är svårt, det kan ta tid, men första steget är ofta att reda ut för sig själv vad det är som egentligen pågår i ens relation. Så, ett steg i taget!

    Kram!

  • Anonym (monster)
    Fågel Flax skrev 2021-04-30 18:42:34 följande:

    Hej!

    Det finns alltid möjlighet att vända sig till präst eller diakon för samtal. Det kostar ingenting, och präster har total tystnadsplikt om man i förväg har kommit överens om det. Då kan du få berätta och vara i dialog med en annan människa, och du behöver inte alls vara troende för att göra det. Präster och diakoner är glada att få vara till hjälp, och är öppna för alla att få vända sig till.

    Det finns säkert även andra möjligheter, kanske kommunen där du bor har någon hjälp som inte kostar pengar, åtminstone en del kommuner har det.

    Sedan tycker jag att det viktigaste är hur du mår i relationen. Mår du inte bra i den så spelar det ingen roll om du har objektivt sett rätt eller fel.

    Ser du inte tydligt och klart kring relationen just nu, så är det jättebra som du gör, att stanna upp och söka efter hjälp utifrån som kan stärka dig i att se klart.

    Slutligen, psykisk misshandel är allvarligt. Precis som andra har svarat, så kan du visst det ringa till och kontakta de instanser som inriktar sig mot våld i relationer. Skulle det vara fel plats att vända sig till, så säger de det och kan kanske rekommendera dig vidare. Det är inte som 1177, utan du får ringa och höra efter med dem.

    Kom ihåg, ÄR du utsatt för psykisk misshandel med inslag av gaslighting etc som helt har förvirrat och kollrat bort dig, så är du inte ensam om att vara eller ha varit med om det.

    Det finns forum på nätet för utsatta, men jag har bara sett engelskspråkiga. Kanske någon annan känner till om det finns någon svensk sida, och kan tipsa.

    Det har funnits många trådar om det här på Familjeliv också, och ofta beskriver de samma mönster, om och om igen. Det är så ledsamt att så många är utsatta för detta, men det finns också en väg ur!

    Det är svårt, det kan ta tid, men första steget är ofta att reda ut för sig själv vad det är som egentligen pågår i ens relation. Så, ett steg i taget!

    Kram!


    Tack för ditt fina svar.... nej jag mår inte speciellt bra i min relation och vissa saker pekar direkt på ett uppförande/behandling från hans sida som inte är ok men är så himla svårt att se klart om det var orsaken ligger.  

    Önskar så att man kunde ha er oberoende person som kan stå bredvid utan känslor inblandade som kan tyda vad det är som händer och som kan säga om det är jag som gör fel eller om behandlingen som känns fel för mig faktiskt är fel. Prata med min familj eller vänner känns inte rätt heller för jag känner inte att de kommer ge honom en ärlig chans då de i första hand kommer försvara mig, men också om jag har fel vill jag inte skapa olustkänsla för att kunna umgås med min familj och mina vänner i framtiden.
Svar på tråden Vad är det som händer? Psykisk misshandel