• Ocdkille

    Fattar inte kvinnan i detta program

    Jag lyssnade på programmet familjehemligheter i dag. Och jag förstår mig inte på kvinnan som var med i dagens avsnitt. Hennes mamma hade varit på en båtresa med sin pojkvän. En kväll hade hon tagit en sömntablett och blivit helt borta. Då blev hon sexuellt utnyttjad. Senare visade sig att hon var gravid och hon fick en dotter. Det är dottern som är med i programmet. Det handlar om att hon ville veta vem hennes far var. Det är där jag inte fattar någonting. Visst att veta sina rötter är en sak. Men jag skulle inte velat ha något att göra med en man som våldtagit. Men varken hon eller hennes mamma verkar ha sett det som något konstigt. Mamman trodde att det var en kompis till hennes pojkvän för han hade tydligen varit kladdig den kvällen. Så dom lyckades hitta honom och han accepterade att hon kunde vara hennes dotter och ska ha velat ha kontakt. Dvs det verkar inte varit en stor grej att han begått en våldtäkt. Han dog innan dom hann träffas men hon fick kontakt med hans familj och dom gjorde dna test som visade att han var fadern. Så hon fick kontakt med den släkten. Flera år senare visade det sig att dna testet hade varit fel och han var inte fadern. Dom lyckades senare spåra att det troligen var en annan man och hon väntar på ett test för att få det bekräftat för att kunna bygga en kontakt med den släkten.

    Så det betyder att hennes mamma blev våldtagen när hon var utslagen av minst två män kan ha varit fler. Men hon verkar inte se det som något problem utan vill knyta kontakt med männen. Jag hade inte letat rätt på dom för det. Jag hade letat rätt på dom för att spöa dom för att dom var våldtäktsmän. Är det bara jag som ser på det på det sättet? Sen verkar det lite konstigt att mamman var ok med att hon ville hitta sin far så det kan vara så att hon låg med flera på båten och sen skämdes för det. Men vad dottern vet så blev hon våldtagen. Jag fattar inte hur man kan vill ha något med våldtäktsmän att göra.

    Länken till programmet om ni vill göra en egen uppfattning.

    sverigesradio.se/avsnitt/1708972

  • Svar på tråden Fattar inte kvinnan i detta program
  • AMCG

    Det finns endel individer som slår på skyddsmekanismen att förminska traumatiska händelser som exempelvis en våldtäkt (det var inte så farligt för mamman inte minns övergreppen etc.). Det kan vara förminskningen av händelsen som gör att dottern inte helt förstått innebörden av sin uppkomst? Kan förstå dotterns önskan om att se sitt andra arv men jag tror inte situationen varit den samma om mamman vid våldtäkten varit vid medvetande och blivit misshandlad halvt till döds... Det är underligt och obegripligt det du beskriver.

  • Litorina

    Jag hörde programmet och reagerade exakt likdant. Det är ju något fruktansvärt som har hänt mamman. Men det liksom viftas bort.

    Jag har inte hört slutet av programmet. Tydliggörs det aldrig att det männen utsatte mamman för är brottsligt?

    Ja, det programmet lämnade många frågetecken efter sig.

  • quetzalcoatlus

    Jag har inte hört programmet, men ja, det låter väldigt märkligt. Användes orden sexuellt utnyttjande eller våldtäkt i programmet? Eller sas det bara att några män hade haft sex med henne efter att hon tagit en sömntablett?

  • Litorina
    quetzalcoatlus skrev 2021-05-18 06:48:16 följande:

    Jag har inte hört programmet, men ja, det låter väldigt märkligt. Användes orden sexuellt utnyttjande eller våldtäkt i programmet? Eller sas det bara att några män hade haft sex med henne efter att hon tagit en sömntablett?


    Jag har inte hört de sista minutrarna, men det jag har hört har bara sakligt berättat vad som troligen hänt, utan särskild benämning eller värdering.
  • quetzalcoatlus
    Litorina skrev 2021-05-18 07:43:40 följande:

    Jag har inte hört de sista minutrarna, men det jag har hört har bara sakligt berättat vad som troligen hänt, utan särskild benämning eller värdering.


    Fast de måste ju ändå ha använt ord för att beskriva händelseförloppet. Benämnde de det som sex eller som våldtäkt?
  • Sara 472

    Men bara för att man tagit sömntablett behöver man ju inte ha varit utslagen? Och det är väl inte förbjudet, inte nu och definitivt inte då, att ha sex påverkad?

  • Litorina
    Sara 472 skrev 2021-05-18 13:20:24 följande:

    Men bara för att man tagit sömntablett behöver man ju inte ha varit utslagen? Och det är väl inte förbjudet, inte nu och definitivt inte då, att ha sex påverkad?


    Kvinnan tog pillret och minns att hon blev snurrig men inte vad som sen hände. Det är därför fadern är okänd.
    quetzalcoatlus skrev 2021-05-18 08:09:35 följande:

    Fast de måste ju ändå ha använt ord för att beskriva händelseförloppet. Benämnde de det som sex eller som våldtäkt?


    De sa typ att det fanns fler män där som skulle kunna vara pappan. Det här programmet är ingen snaskig true crime som beskriver sexbrott i detalj utan handlar främst om en persons letande efter sin pappa och ett allvarligt fel i en faderskapsutredning. Att händelsen nämns beror på att den har betydelse för hur personen gått till väga i sitt letande.

    Programmet ligger på SR play, så det är bara att lyssna, så får ni bättre svar på era frågor än jag kan ge.
  • annabellelee

    Jag hörde programmet, och dottern nämnde ju att det var traumatiskt för mamman när hon förstod att andra män än pojkvännen och hans kompis varit inblandade. Jag tror alltså att det fanns mycket mer känslor än de som togs upp i programmet.

    Programmet fokuserade ju på hur det var att få fel på DNA-test, och jag tror att man medvetet valde bort diskussioner som inte handlade om det ämnet.

    De möjliga fäderna var ju dessutom döda, och dottern hade knutit an till potentiella fastrar, halvsyskon och kusiner, inte männen själva.

    Att dottern ville hitta sin pappa var kanske just för att fråga vad som hänt den natten på båten, och få veta om hon blivit till genom våldtäkt.

    Men till frågan i din text - nej, jag tror inte jag velat ha med en våldtäktsman att göra, även om det var min far. Jag vill dock inte döma - kanske jag tänkt annorlunda om jag känt mig rotlös och absolut velat hitta blodsband bakåt.

  • annabellelee
    quetzalcoatlus skrev 2021-05-18 08:09:35 följande:

    Fast de måste ju ändå ha använt ord för att beskriva händelseförloppet. Benämnde de det som sex eller som våldtäkt?


    De förklarade bara att mamman åkt ut till ett fartyg, tagit en sömntablett, inte mindes vad som hänt, men blivit gravid. Först trodde hon pojkvännen var pappan, men när dottern var helt olik honom antog hon att pojkvännens kompis, som hon mindes varit lite för närgången, var far. DNA-test visade att ingen av dem var far.
Svar på tråden Fattar inte kvinnan i detta program