• MidnightCami

    Sova borta från nattammande barn?

    Jag har fått erbjudande om att följa med på SPA, mitt barn kommer då vara 1 år och 1 månad, men pappan har aldrig nattat henne innan och hon somnar alltid vid bröstet och nattammas. Hon tar inte napp eller nappflaska, vågar jag sova borta?

    Det är viktigt för mig att det inte blir en jobbig upplevelse för varken barnet eller pappan, då hoppar jag hellre över.

    Ska också tillägga att barnet är helt trygg med sin pappa, han har varit hemma under hela tiden jag varit mammaledig pga han arbetat hemifrån.

  • Svar på tråden Sova borta från nattammande barn?
  • lövet2

    Om du tänker avsluta nattamningen, så funkar det. Då får du förbereda er på olika sätt, och så drar du i väg. Visst kan det bli jobbigt, men det hör liksom till när man slutar amma. Det blir en förändring för barnet som kan vara lätt eller svår - det vet du inte förrän efteråt.

    Om du har tänkt fortsätta med amningen, så känns det väl onödigt jobbigt för alla om du plötsligt är borta en natt. Det kan sluta med ett hysteriskt barn, en slutkörd pappa och en mamma som kommer hem med mjölkstockning och 40 graders feber.

  • Räkan77

    Jag åkte bort en natt när min son var 14 månader, samma förutsättningar som för dig. Det var med jobbet och vi trodde att det skulle gå bra. Sonen hade varit jätteledsen flera timmar vid nattningen och somnade utmattad. Det var en jättejobbig upplevelse för honom, men inget han tog någon skada av. Han var ju hela tiden med sin pappa.

    Jag slutade nattamma ett par månader senare och då var det lika i flera nätter (men då tog jag honom) och det tog han inte heller skada av.

    Om du känner ett stort behov av att komma iväg och ladda batterierna så tycker jag du ska åka. Om det inte är så att du vet att ditt barn har stora svårigheter med nya situationer. Då är det ju en annan sak. Men de flesta barn klarar en jobbig natt om de får vara nära någon de är trygg med.

Svar på tråden Sova borta från nattammande barn?