• Ölandstoka

    Knäcka bebissömn-koden!

    Min lilla kille är fem månader och sover så otroligt dåligt. Ja, jag vet att han är så liten än men jag håller på att gå sönder! Konstant huvudvärk, blir mer och mer virrig, behöver jag säga trött.. Är rädd att gå in i väggen och behöver ändring innan det blir ett faktum.

    Vi kan väl försöka samla ihop tips och erfarenheter här. För jag är väl knappast ensam?

    Problemen jag har:
    Han är så svår att söva. Det är ganska sällan han somnar vid amning (helammar) så jag går och lägger mig med honom vid 19 på kvällen, sen får jag vara kvar i sovrummet tills morgonen. Han somnar men vaknar var ca 20:de minut i 1-1,5 h innan han somnar för natten (vilken jag räknar när han sover mer än 40 minuter) 

    Han vaknar ofta!

    Han är ofta svår att söva om när han vaknar på natten

    Min man jobbar natt och kan bara begränsat hjälpa till på kvällar. Så dagen är han en hjälte dock!

    Ett till problem är att han bara somnar genom att aktivt vagnas på dagen. Det är ok eftersom att han får sin sömn (sover jättebra på dagen) men jag kan varken vila eller få något gjort samtidigt

    Kom igen, nu hjälps vi åt och samlar ihop alla problem man kan ha och hjälper varandra att lösa dem!

    För min egen del är jag villig att prova det mesta förutom att låta honom gråta. Har läst sömn utan gråt men tyckte inte att jag blev så hjälpt tyvärr. Skulle vara så tacksam för minsta lilla tips jag kan få.

  • Svar på tråden Knäcka bebissömn-koden!
  • Ölandstoka

    Är det någon som har erfarne av att dra ner på nattamningen? Han äter ordentligt på kvällen och sen lite varje timme hela natten ungefär. Jag funderar på att försöka få honom att somna om och dra ner till kanske tre amningar per natt. Låter det ok? Elakt? Vill inte vägra honom mat men känner att han inte äter av hunger, han använder mig mer som en napp.

  • nernu

    Varför måste du lägga honom vid sju om han ändå inte somnar då? Så små bebisar har ofta en egen rytm som är svår att rucka på. Han kanske vill sova senare helt enkelt?

    För vår del så var det bara jag som kunde söva med amning första året och visst det var jobbigt. Men sen när det började funka för pappan att söva efter ett år så tog han i princip alla nattningar i ett år istället. Man får växeldra så gott det går efter barnets behov tänker jag.

  • sextiotalist
    nernu skrev 2021-11-19 11:10:22 följande:

    Varför måste du lägga honom vid sju om han ändå inte somnar då? Så små bebisar har ofta en egen rytm som är svår att rucka på. Han kanske vill sova senare helt enkelt?

    För vår del så var det bara jag som kunde söva med amning första året och visst det var jobbigt. Men sen när det började funka för pappan att söva efter ett år så tog han i princip alla nattningar i ett år istället. Man får växeldra så gott det går efter barnets behov tänker jag.


    Tänkte exakt samma sak. När min son var i den åldern, då var det 22-23 som det var sova för natten (sov då hela natten, fram till 5 ungefär). Fram tills dess var han med oss, somnade ofta i soffan för natten. Dvs det enda vi gjorde inför kvällen var att byta blöja, till sovkläder och välling för natten (han ratade ersättning sedan han fick smak på välling och annan mat), sedan så somnade han när han var redo
  • Ölandstoka
    nernu skrev 2021-11-19 11:10:22 följande:

    Varför måste du lägga honom vid sju om han ändå inte somnar då? Så små bebisar har ofta en egen rytm som är svår att rucka på. Han kanske vill sova senare helt enkelt?

    För vår del så var det bara jag som kunde söva med amning första året och visst det var jobbigt. Men sen när det började funka för pappan att söva efter ett år så tog han i princip alla nattningar i ett år istället. Man får växeldra så gott det går efter barnets behov tänker jag.


    Haha ja jag förstår att det låter galet! Kanske borde ha skrivit att det tar 1-1,5 timme för honom att somna oavsett. Så om jag vill hinna få iaf några timmars sömn är det bara att gå och lägga mig tidigt. Han kan vara hur trött som helst men varje kväll är det samma visa, han somnar och sover 10-20 minuter, sen vaknar han med ett gnäll eller skrik. Jag söver om honom och så är det repeat i minst en timme.
  • nernu

    Hur sover han? Kan du använda babynest runt honom för trygghetens skull? Har han napp och snutte?

    Tänker mer om du ändå inte får sova på kvällen för att han yrar runt är det lika bra att vara uppe. Vad händer om du söver honom i sele? Fortsätter han sova i den?

    Det tråkiga svaret är att this too shall pass. Det är jättejobbigt men du kommer överleva. Högst troligt blir du inte utmattad eller utbränd heller. Du har hormoner som hjälper dig att överleva sömnbristen. Men fyyy så trött man är.

  • Anonym (Q)
    Ölandstoka skrev 2021-11-19 09:46:20 följande:

    Jag använder också babynaps :) Är supernöjd men läggtiden blir alltid mycket senare. Han får ordentligt med sömn på dagen iaf, det känns bra!

    Jag använder mer pilatesboll när det är riktigt skrikigt, jag får prova att använda den på en gång när han vaknar kanske. Är lite rädd att hamna i att han bara sommar med hjälp av studsandet. Somnar hon bra utan också?

    Jag kör också white noise hela natten. Mest för min skull tror jag :D


    Jag förstår dig, jag var också orolig att vi skulle hamna i en dålig vana av att behöva rörelse för att hon skulle kunna somna men det var faktiskt inga stora problem. Vi tog det ett steg i taget, tog bort bollen på kvällstid för att istället sitta i sängen och vagga henne och lägga ner henne precis när hon började somna. Tillslut behövde vi bara sitta med henne i famnen och nu, vid 10 månaders ålder, så somnar hon själv med mig bredvid. Men jag behöver inte vagga eller något liknande utan ligger bara bredvid och bara är där och hon somnar oftast efter 10-15 min. Och det här är ett barn där vi använde pilatessboll varje dag, under alla sömntillfällen. Så pilatessbollen har inte används på snart 2 månader.

    På dagarna sover hon ute i vagnen, där behövs det dock att man rullar den tills hon somnat men sedan sover hon gott. På kvällarna sover hon bredvid mig i sin spjälsäng (sitter fast med vår säng).
  • Anonym (Hejhopp)

    Vi körde lite den "ryska" stilen. Vi la honom i en mjuk, len och gosig, lite större filt i bomull och sen gjorde vi en lite burrito av honom. Vi vädrade alltid sovrummet så att det skulle vara svalt & hade det lite öppet hela tiden. Var noga med att han var ren, torr och smörjde honom så att inte hudirritation skulle bli en faktor. Han blev ammad innan sovdags och inte under. Vi hade bara stjärnhimmel lampan på (aldrig ljust utan väldigt dämpad belysning). Sen tog jag honom famnen ställde mig upp och vaggade honom samtidigt som jag sjöng massa olika vaggvisor. Han somnade nästan alltid inom 5-20 min. Men ibland har man också bara tur, oavsett vad man gör. Vissa barn kanske får ont i magen, eller bara har svårt att komma till ro. Oavett så lycka till & hoppas att det snart funkar för er söta bebbe :)

  • Anonym (Hejhopp)
    Ölandstoka skrev 2021-11-19 11:08:45 följande:

    Är det någon som har erfarne av att dra ner på nattamningen? Han äter ordentligt på kvällen och sen lite varje timme hela natten ungefär. Jag funderar på att försöka få honom att somna om och dra ner till kanske tre amningar per natt. Låter det ok? Elakt? Vill inte vägra honom mat men känner att han inte äter av hunger, han använder mig mer som en napp.


    Nej det är inte alls elakt. Det var exakt det råd jag fick, att försöka amma våran innan han ska sova och inte under tiden, så att barnet somnar till ammandet. För då ser de det till slut som en napp eller det enda som funkar. Tar man då bort ammandet så funkar inget annat. Vår fick napp, men inte amma. Vaknade han och grät så provade vi alltid först att trösta, leta rätt på nappen och kolla blöjan. Funkade inget av följande då var han hungrig och fick amma eller flaskan som stod redo att värmas upp.
  • Alexi
    momjanet skrev 2021-11-19 10:07:06 följande:

    Först av allt så tycker jag man ska fundera över två saker.

    Vilka förväntningar man har på sin bebis och vilka förväntningar samhället har. Jag menar ofta vill man ju att bebisen ska sova hela natten i sitt eget rum, gärna från dag 1.
    Den biten är skitviktig men att komma underfund med förväntningarna.

    Sen bör man ju fundera över hur människan fungerat fram till 1980-talet och det blev standard med varsitt sovrum.
    Vi har ju ända sedan vi var små råttor på dinosaurernas tid varit ett flockdjur. Vi har levt tillsammans och sovit tätt, tätt intill varandra. Utstötning har varit en dödsdom. Det här ligger ju djupt ner i våra gener och existens att det är helt omöjligt att tvätta bort det på 50 år. 

    Det här ger inga svar eller quickfix men det ger ett förhållningssätt och tankebanor som ligger bättre i linjer med det mycket lilla barnets behov.

    Mina barn har inte haft ett eget sovrum förrän de själva uttryckt en sådan önskan någonstans i mitten av tonåren. De har haft ett gemensamt sovrum som mest bestått av sängar och sedan har de haft egna dagrum med sina leksaker eller skolgrejer.
    Just det, att ha sällskap och tillhöra flocken är det som funkat hos oss.

    Det riktigt lilla barnet har fått det den behöver. Behöver de sova tätt, tätt intill mig har de fått göra det och allt annat har faktiskt fått stå på vänt. Den här perioden är så otroligt kort att det faktiskt måste bli underprioriterat.


    Precis. Och förr hade inte kvinnorna möjlighet att köra runt bebisar i barnvagn varje gång de skulle sova. De sov sannolikt ändå. 
  • Alexi
    Ölandstoka skrev 2021-11-19 11:04:58 följande:
    Han sover i en Spjälsäng som sitter fast i vår säng men ibland när det är extra Kinkigt får han sova i vår säng.

    Åh en gungstol vill jag ha! Får tyvärr inte plats i sovrummet men det kanske skulle vara värt att gå ut till vardagsrummet. Har en bild av att det är mysigt.

    Just nu är jag helt ok med att lägga mig 19 men skulle vara bättre om han inte vaknade varje timme. Och så saknar jag min man så vansinnigt, vi hinner knappt ses. Skulle vara så skönt att kunna få en timme tillsammans på kvällen dagar han inte jobbar.
    Kan han inte sova i ert knä i soffan? Så gjorde vi med vår yngsta, han sov i vårt knä i soffan hela kvällarna fram tills vi gick och la oss. Antingen vid mitt bröst eller om han sov hårt låg han i pappans knä.
  • Ölandstoka
    nernu skrev 2021-11-19 12:21:29 följande:

    Hur sover han? Kan du använda babynest runt honom för trygghetens skull? Har han napp och snutte?

    Tänker mer om du ändå inte får sova på kvällen för att han yrar runt är det lika bra att vara uppe. Vad händer om du söver honom i sele? Fortsätter han sova i den?

    Det tråkiga svaret är att this too shall pass. Det är jättejobbigt men du kommer överleva. Högst troligt blir du inte utmattad eller utbränd heller. Du har hormoner som hjälper dig att överleva sömnbristen. Men fyyy så trött man är.


    Jag introducerade snutte nyligen så jag hoppas att det kommer att funka bra. Napp kan hjälpa ibland men i värsta fall får jag ligga och stoppa tillbaka den gång efter gång.

    Sele sover han bra i men han vaknar när man tar ur honom.

    Försöker mysa till det i sängen med sovorm men jag tycker inte att det gör någon skillnad. Det är svårt nu när han har börjat vända sig också, han liksom knuffar bort sakerna jag försöka bona in honom med
  • HeidiHR
    Ölandstoka skrev 2021-11-19 11:04:58 följande:

    Han sover i en Spjälsäng som sitter fast i vår säng men ibland när det är extra Kinkigt får han sova i vår säng.

    Åh en gungstol vill jag ha! Får tyvärr inte plats i sovrummet men det kanske skulle vara värt att gå ut till vardagsrummet. Har en bild av att det är mysigt.

    Just nu är jag helt ok med att lägga mig 19 men skulle vara bättre om han inte vaknade varje timme. Och så saknar jag min man så vansinnigt, vi hinner knappt ses. Skulle vara så skönt att kunna få en timme tillsammans på kvällen dagar han inte jobbar.


    Skaffa en gungstol! Vi har inte heller plats i sovrummet så den står i vardagsrummet. På så sätt kanske du kan natta bebisen sittandes i den och hinna umgås lite med din man?

    Eller så får mannen hänga med in i sovrummet när du och bebisen lägger er! Perfekt läge att få lite närhet tillsammans!
  • HeidiHR
    HeidiHR skrev 2021-11-19 17:58:37 följande:

    Skaffa en gungstol! Vi har inte heller plats i sovrummet så den står i vardagsrummet. På så sätt kanske du kan natta bebisen sittandes i den och hinna umgås lite med din man?

    Eller så får mannen hänga med in i sovrummet när du och bebisen lägger er! Perfekt läge att få lite närhet tillsammans!


    Nu citerar jag eget inlägg men men!

    Har du funderat på samsovning? Det kanske kunde ge honom tryggheten att sova lugnare. Jag har samsovit med båda mina barn, yngsta sover jag med än. Det har känts som det bästa sättet att optimera sömnen för oss, både barn och vuxna.

    Men funkar inte för alla så klart!
  • Ölandstoka
    HeidiHR skrev 2021-11-19 18:02:36 följande:

    Nu citerar jag eget inlägg men men!

    Har du funderat på samsovning? Det kanske kunde ge honom tryggheten att sova lugnare. Jag har samsovit med båda mina barn, yngsta sover jag med än. Det har känts som det bästa sättet att optimera sömnen för oss, både barn och vuxna.

    Men funkar inte för alla så klart!


    Vi har samsovit mer är inte men jag tror att vi båda sover lite sämre då (även om han känner sig tryggare när han ska somna). Vår säng är så mjuk så han rullar liksom in mot mig och han verkar inte gilla det alls. Men nätter när han är jätteledsen funkar det bra att lugna honom om han får ligga bredvid.
  • Ölandstoka

    Jag har gjort upp en plan nu för mig själv, jag kör lite inspiration från no cry sleep solutions och tassmetoden. Jag satsar på att han alltid ska somna "själv", alltså utan bröst i munnen och helst utan att vaggas. Och jag begränsar ammande till var tredje timme, vaknar han innan det så kör jag en variant av tassmetoden som passar oss.

    Hittills har det gått bra, han vaknar ofta skrikgråtande innan han sovit sitt första långpass (typ varje gång han vaknar innan 23) och i natt kunde jag trösta honom när han låg kvar i sin säng. Framgång!

    Det tar lååång tid för honom att somna oftast men jag hoppas att detta kan göra honom mer trygg i att han kan somna själv utan massor av hjälp

Svar på tråden Knäcka bebissömn-koden!