• Gräsligtgravid

    Vecka 26, konstant obehag i magen

    Hej! Trodde obehaget i magen (varvat med diarré varje morgon) som jag haft ihållande i några veckor nu berodde på järntabletterna - Duroferon, 200 mg. Men obehaget fortsätter trots att jag har avstått tabletterna i 2,3 dagar! Det vänder sig därinne, som att jag är matförgiftad. Spyr inte, bara avföringen som är lös. Ingen direkt smärta, bara som sagt obehagligt. Någon som haft liknande besvär och fått diagnos ställd eller hittat en lösning? Barnet verkar må bra av sparkarna att döma!

  • Svar på tråden Vecka 26, konstant obehag i magen
  • Jag är bara jag

    Byt järnsort till Sideral forte. De påverkar inte magen. Det kan vara bara att magen varit i olag så länge att den inte repat sig än. Ät stoppande mat och ge det lite tid. 

  • Gräsligtgravid

    Tack för tips! Detsamma sa min barnmorska men ska jag komma upp i 200 mg som jag är ordinerad så skulle tabletterna ta slut på några dagar samt kosta skjortan? Kanske köper jag Sideral och varvar med lite annat, inte full så dyrt + järnrik kost. Jag skrev väl mest här därför att jag inte längre visste om det var järntabletterna som var boven då besvären kvarstår även utan dem. Men kanske ska jag som du säger tåla mig lite och låta kroppen ställa om sig i sin takt.

  • Jag är bara jag
    Gräsligtgravid skrev 2021-12-12 15:47:09 följande:
    Tack för tips! Detsamma sa min barnmorska men ska jag komma upp i 200 mg som jag är ordinerad så skulle tabletterna ta slut på några dagar samt kosta skjortan Kanske köper jag Sideral och varvar med lite annat, inte full så dyrt + järnrik kost. Jag skrev väl mest här därför att jag inte längre visste om det var järntabletterna som var boven då besvären kvarstår även utan dem. Men kanske ska jag som du säger tåla mig lite och låta kroppen ställa om sig i sin takt.
    Sideral ska ju inte doseras enligt hur andra sorter ska doseras. Man ska äta enligt dosen som står på den förpackningen. De verkar nämligen annorlunda mot de andra sorterna.Jag tog en tablett per dag och fick ganska snabbt upp järnvärdet. Så prova en om dagen. Järnrik mat f.ö gör ju inget heller om du får i dig det.
  • Gräsligtgravid

    Det knepiga i järnfrågan tycker jag är att det finns en uppsjö olika uppfattningar om vad som är rätt. Pratade med barnmorska i veckan som t ex nekade till att kroppen har svårare att ta upp vissa järnsorter, något jag då hade läst mig till på ett antal tillsynes pålitliga sidor på nätet. Hon menade på att det viktiga för att mina nivåer ska stiga är att jag upprätthåller en hög dos. Hon avrådde dessutom från hälsokostpreparat. Jag gick ändå till Hälsokost och köpte det de rekommenderade. Och nu tänkte jag faktiskt beställa Sideral när jag råkade läsa att även den kan påverka magen negativt. Så ist köpte jag nåt som heter Innate iron respons. Chansning, men billigare än Sideral och hade fått många lovande recensioner. Har dessutom läst att dagsintaget inte alls behöver vara så högt om det är ett järn som kroppen lätt tar upp. Hoppas härmed att det stämmer och att även en barnmorska kan ta fel!

  • Jag är bara jag

    Jag tål inte alls vanliga järnpiller, men reagerade inte alls på Sideral. De verkar som sagt på ett annat sätt. Järn är järn oavsett om man köper det på apotek eller hälsokost. Så där har ju din b.m fel. Övrig hälsokost är ju en annan femma- det bör undvikas.

  • Gräsligtgravid

    Jag vill inte ta ställning med eller mot konventionell sjukvård/hälsokost, tänker att de kan komplettera varandra och inte nödvändigtvis stå i opposition. Men i järnfrågan talas det olika språk och det är förvirrande. Nu lyder jag ingen utan försöker att gå efter vad som känns bäst för mig - det må bära eller brista. Tack för din input som fick mig att hoppas att skiten (obs inte barnet) ändå kan härledas till de sabla järntabletterna!

Svar på tråden Vecka 26, konstant obehag i magen