• kajsaemma

    Vilka läxor har era barn som går i ettan?

    Hej!

    Min dotter går ettan och jag reagerar på läxorna, tycker det känns för mycket.

    Hon ska varje vecka läsa ett kapitel ur en läsbok 4 gånger (samma kapitel), sedan skrivläxa som innebär att svara på frågor om kapitalet.

    Sedan matteläxa ?talkompisar? som hon ska träna på till hon kan det utantill plus ca 16 st räknetal som hon ska räkna och skiva svaren på.

    Från början tyckte hon det var kul men nu är det inte lika kul längre, det blir en stress och jag måste tjata.

    Hur ser det ut i andra skolor? Vad har era barn för läxor?

  • Svar på tråden Vilka läxor har era barn som går i ettan?
  • Anonym (Lärare)

    Jag arbetar själv som lärare på lågstadiet och kan säga att de där med läxor är så olika från klass till klass och beror helt på hur läraren lägger upp det. Jag har bara haft länsläkare på höstterminen i ettan, dvs man läser samma kapitel helst flera gånger i veckan. På vårterminen har jag sedan lagt till matteläxa i perioder, då har jag sådant som man behöver mängdträning tex tiokompisar, dubblor osv. Matteläxan har alltså inte varit varje vecka.

    Min dotter hade läsläxa med tillhörande skrivläxa i ettan. (Hon kunde läsa när hon började). Först nu i tvåan har de mer, läsläxa, matteläxa (digitalt), veckans ord ( 10 ord att lära sig stava) plus skriva en mening till varje ord.

    Äldste sonen kommer få en annan lärare i ettan så återstår att se hur hans läxor ser ut.

    Tycker det låter som ditt barn har lite väl mycket läxor för att vara höstterminen i åk 1.

  • nernu

    Barn ska väl helst läsa något varje dag? Så läsläxan känns väl rimlig.

    Förstår inte riktigt vad matteläxan innebär men om det är 16 likadana tal typ så borde det inte ta mer än en kvart att göra och det känns väl inte för mycket begärt om man har en hel vecka på sig.

  • kajsaemma

    Ja läsläxan säger jag inget om, hon är duktig på läsa så det går bra men det blir för mycket med både det och skrivläxan och matteläxan. Hon börjar bli less och ville inte göra nån av läxorna ikväll eller igår.

    Matteläxan är att hon ska plugga talkompisar till exempelvis talet 8. Om jag säger 2 så säger hon 6 osv. Tills hon kan alla utantill.

    Det på papper är ex. 7-3= 6+2= 5-4=

  • PH76

    Det låter ganska likt vår kille hade i 1an, han går nu i 3an. Vi har en tjej i F-klass nu och hon har en läxa i veckan.

  • kajsaemma
    Anonym (Lärare) skrev 2021-12-15 20:06:51 följande:

    Jag arbetar själv som lärare på lågstadiet och kan säga att de där med läxor är så olika från klass till klass och beror helt på hur läraren lägger upp det. Jag har bara haft länsläkare på höstterminen i ettan, dvs man läser samma kapitel helst flera gånger i veckan. På vårterminen har jag sedan lagt till matteläxa i perioder, då har jag sådant som man behöver mängdträning tex tiokompisar, dubblor osv. Matteläxan har alltså inte varit varje vecka.

    Min dotter hade läsläxa med tillhörande skrivläxa i ettan. (Hon kunde läsa när hon började). Först nu i tvåan har de mer, läsläxa, matteläxa (digitalt), veckans ord ( 10 ord att lära sig stava) plus skriva en mening till varje ord.

    Äldste sonen kommer få en annan lärare i ettan så återstår att se hur hans läxor ser ut.

    Tycker det låter som ditt barn har lite väl mycket läxor för att vara höstterminen i åk 1.


    Tack så mycket för informationen!

    Intressant att höra att det kan variera en del från klass till klass.

    Jag tänker nog prata med lärarna efter jul om hon fortsätter tycka det är jobbigt med läxorna. För hon tyckte det var kul så länge det var läs- och skrivläxa. Det var när matten kom in i bilden som det blev för mycket för henne. Fast hon har väldigt lätt för matten också.
  • Anonym (Lärare)
    kajsaemma skrev 2021-12-15 21:20:07 följande:

    Tack så mycket för informationen!

    Intressant att höra att det kan variera en del från klass till klass.

    Jag tänker nog prata med lärarna efter jul om hon fortsätter tycka det är jobbigt med läxorna. För hon tyckte det var kul så länge det var läs- och skrivläxa. Det var när matten kom in i bilden som det blev för mycket för henne. Fast hon har väldigt lätt för matten också.


    Ja man kan alltid ta upp det med läraren och fråga vad syftet med läxorna är. Själv är jag inte direkt emot läxor men tycker oxå att de ska ha ett tydligt syfte, sen tycker jag även som lärare man ska vara medveten om hur olika förutsättningarna för barnet att få hjälp hemma ser väldigt olika ut i olika familjer när det kommer till läxor. Därav en av anledningar till att jag är mer sparsam med läxor och försöker göra så mycket som möjligt på skoltid.

    Läsläxa är nödvändig då man måste läsa mycket för att bli bra på det, likaså en del av matten, antar de vill automatisera plus och minus 0-10. De andra kan jag tycka de likaväl kan göra på skoltid.

    Kan även tillägga att min dotter som oxå egentligen har väldigt lätt för sig i skolan är ganska trött på läxor just nu och det har varit en del bråk kring det de senaste veckorna. Tänker att de kanske är trötta och redo för lite jullov, sen kanske det går lättare igen när de fått en paus.
  • Hyllemor

    Din dotters läxor är väldigt lik min sons läxor. Han går dock på en montessoriskola, så där ökar och minskar läxorna i takt med vad han faktiskt gör klart under arbetspassen. Han har dock alltid läsläxa med skrivuppgifter till och ganska ofta någon extra läxa som nu exempelvis inför Nobeldagen, då han skulle skriva och rita kring en uppfinning som han skulle hålla föredrag kring på skolans nobelfest. 

    En annan stående läxa är matteläxan: det han inte har hunnit med under veckan ska göras klart till nästa vecka och det där kan verkligen variera. Alltifrån ingenting till två tal till flera sidor. När han hade varit sjuk under en vecka så märkte vi att just matteläxan ökade markant därefter (vilket vi misstänkte att den skulle göra) så vi bad om att få hem en del uppgifter som vi kunde göra medan han var sjuk. Trots det så har matteläxorna varit ganska omfattande under de senaste veckorna, men det kan ju lika gärna vara för att han sitter och drömmer sig bort eller gör någonting annat under arbetspassen än vad han ska.

  • Spucks

    Min dotter har inte haft några läxor i ettan. Inte i tvåan heller.
    Hur l
    ångt tid tar det för ditt barn att göra läxorna, förutom läsläxan? Alltså jag menar hur mycket tid hon verkligen jobbar på det, utan tiden hon kanske drömmar bort eller gnällar.

  • nernu
    kajsaemma skrev 2021-12-15 21:04:44 följande:

    Ja läsläxan säger jag inget om, hon är duktig på läsa så det går bra men det blir för mycket med både det och skrivläxan och matteläxan. Hon börjar bli less och ville inte göra nån av läxorna ikväll eller igår.

    Matteläxan är att hon ska plugga talkompisar till exempelvis talet 8. Om jag säger 2 så säger hon 6 osv. Tills hon kan alla utantill.

    Det på papper är ex. 7-3= 6+2= 5-4=


    Den matteläxan borde som sagt var ta en kvart. Om hon inte orkar en kvarts matte på en hel vecka så hade jag varit orolig.
Svar på tråden Vilka läxor har era barn som går i ettan?