Inlägg från: Tummelisa |Visa alla inlägg
  • Tummelisa

    Avboka 13-åringens tid för tandställning, eller inte?

    Sonen har 3 framtänder. Tänderna har flyttat lite mot det håll där det saknas ett anlag till framtand. Inte så man tänker på det så mycket i dagsläget, men det kommer troligen flytta än mer och då kommer ena framtanden sitta mitt i överkäken.

    Tandläkaren har bokat in en tid för att sätta in tandställning/räls i överkäken i 1,5 år.
    + Estetiskt snyggare (finns ändå ingen risk för huvudvärk, svårt att tugga mat osv).
    - Jobbigt med rengöring, tidvis ont, många besök hos tandläkaren, risk skada tandkött och insida läppar/kinder ex vid utövande av sport, orsakar kortare tandhalsar/rötter=kan orsaka tandlossning när han blir äldre, svårt att prata rent, risk att bli mobbad/blygare?
    Sonen vill inte ha tandställning, pappan (vi är separerade) tycker inte han behöver ha det. Jag är mer tveksam om att avboka tiden.
    Hur skulle ni gjort? 
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-12-27 14:20
    La in två bilder i inlägg #6 så är det lättare för er att bedöma (lyckades inte uppdatera och lägga bild i trådstarten)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-01-10 16:41
    Uppdatering: Vad vi kom fram till finns i inlägg #34
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Avboka 13-åringens tid för tandställning, eller inte?
  • Tummelisa
    Anonym (Prata m. Tandläkaren) skrev 2021-12-27 13:24:19 följande:

    Personligen tycker jag att ni ska prata med tandläkaren om hur planerna är vidare.

    Att sätta in tandställning för att rätta till snea tänder är en sak, men att flytta på tänderna, när det saknas anlag är ju lite en annan grej.

    Så ta reda på mer om planerna framöver. Jag antar att man också tänker att få dit en ersättare där tanden saknas. Annars blir det ju att rätta till något som faktiskt blir mer uppenbart.


    Jo har pratat med tandläkaren och i ett tidigt skede (1,5 år sen) pratade de om att eventuellt dra ut den 3e framtanden (som är väldigt liten jämfört med övriga två) och bara ha två framtider och på så sätt få det jämt. Men de tyckte han hade för glest mellan tänder för detta så de valde bort det. 


    Att sätta in extra tand har de också valt bort, då det oftast inte blir jättebra när det är synligt i överkäken på framtänder. Kan synas infästningen, bli fult efter ett tag osv.


    Så tanken är att flytta efter alla tänder så att mitten på de två stora framtänderna är centrerade och fylla på runt med övriga tänder och hoppas att de inte flyttar tillbaka.

  • Tummelisa


    Så här ser det ut idag. Och här visar han tänderna ovanligt mycket. I vanliga fall tänker man inte på det alls som det ser ut idag skulle jag säga. Men kanske är "hemmablind"?
  • Tummelisa
    Anonym (Prata m. Tandläkaren) skrev 2021-12-27 14:19:43 följande:
    Jag fattar att man är kluven till tandställning för en lösning som faktiskt inte är "helt normal". Känner en tjej som löste det som ung genom att flytta ihop tänder, för att som äldre flytta isär dem för att få in en till tand.

    Så då blev lösningen som ung, bara en extra kostnad, när hon ville åtgärda problemet annorlunda i vuxen ålder.

    Så personligen tror jag verkligen på ytterligare ett tandläkarbesök för en diskussion om hur planen är och hur alternativen är.
    Ja de sa, att som det ser ut är det också för trångt (iaf idag) att sätta in en extra tand. Inte helt "normal" lösning vet jag inte om, hur menar du där? Av ren nyfikenhet är du tandläkare så du vet vad som bukar göras? Som jag tolkade det finns det inget rätt eller fel utan man föreslår lösning utifrån hur det ser ut i munnen. Hade han tex haft väldigt trångt hade de nog dragit den 3e tanden.

    Men vet inte vad det skulle ge med ytterligare ett besök. Vi har varit där 3 gånger för att fota, röntga och nu sist var de ganska tydliga med vad deras plan var, vad de tyckte var det bästa. Vad mer skulle de kunna säga tänker du?
  • Tummelisa
    Anonym (S) skrev 2021-12-27 13:25:22 följande:

    Han kommer inte se klok ut med en tand mitt fram, låt honom ha tandställning!


    Drottningen1970 skrev 2021-12-27 15:05:28 följande:

    Tandställning nu. Han kommer inte att vara glad och tacksam för att ha fått slippa om några år när han är 14-15 och antingen måste ha en tand i mitten som nåt inavelsoffer eller ha tandställning i flera år.


    Har ni sett bilderna jag la in? "Inte se klok ut" "Inavelsoffer". Är ni säker på att det kommer se så illa ut? Tycker ni det ser illa ut redan nu? (ni som är mer objektiva än jag). Man vet ju inte hur mycket det kommer flytta, kanske blir det inte så mycket mer än det är idag??

  • Tummelisa
    cosinus skrev 2021-12-27 15:35:12 följande:

    Jag hade låtit barnet ha tandställning för sned tandlinje blir väldigt tydligt.

    Ang att sätta in tänder? min dotter saknar båda sina tvåor uppe och de vill inte sätta tänder där eftersom deras erfarenhet är att inplantat inte håller sig fina över en livstid. Isf flyttar de fram 3-orna mot 1-orna (alltså framtänderna) och slipar och färgar vid behov så att det ser normalt ut. Sen sätter de implantat längre bak där de inte syns. Hon saknar 9 tänder (5 om man inte räknar visdomständerna) så de räknar med att behöva implantat. Dottern tror jag provat alla tandställningar som finns och just nu är det räls. Inga problem med uttal. Då var tandställningen hon hade i gommen klart värre både med uttal och skav på tungan.

    Har själv haft tandställning och spelade fotboll med bollar i munnen med räls på tänderna. Oskönt ja, men inget som gör att jag hade övervägt att skippa det och är väldigt tacksam i vuxen ålder att de fixade till mina tänder.


    Tack för input av någon med lite erfarenhet osv ????. Nä precis, de tyckte inte alternativet med extratand som framtand var ett bra alternativ. Både av de orsaker du anger, att det är svårt att få dem att se bra ut över tid. Samt att det just nu iaf är för trångt för att rymma en. De knuffar hellre lite på de befintliga. 

    Jag har själv också haft tandställning, och tyckte absolut att det gick helt okej att genomlida. Synd bara att pappan inte tycker samma som jag. Isf tror jag lättare vi skulle få med sonen på det hela. Sonen säger nej till det mesta, men brukar ändå köpa det vi föräldrar säger och skulle garanterat gå med på det om vi säger att det är det som gäller för hans eget bästa. 

    Tycker bara det känns väldigt tråkigt om pappan liksom lägger det på mig att "nu får du sköta detta, det var du som ville detta" och till sonen om han har ont och knorrar över extra borstande mm att "det var mamma som bestämde detta jag tyckte du skulle slippa tandställning"
  • Tummelisa
    KCL skrev 2021-12-27 17:49:58 följande:

    Jag tycker ni ska vända er till tandläkaren och inte till familjeliv. 

    Jag personligen hade velat att mitt barn såg till att ha tandställning nu när det är gratis. Som vuxen är det inte säkert att han har råd att rätta till det om ekonomin saknas och då är ingreppet kanske större än vad det är idag. 


    Hur menar du med vända sig till tandläkaren? Vi har ju varit på flera besök hos tandläkaren gällande detta. Eller jag och sonen iaf, pappan har inte varit där.

    Och vi har en tid inbokad att sätta in tandställning. En tid som går avboka. Vilket pappan och sonen tycker vi ska göra.

    Och jo argumenten du tar upp är ju det som gör att jag vippar över åt att han bör ha tandställning. Men vi är ju två (separerade) föräldrar.
  • Tummelisa
    Anonym (Jag är tandsköterska) skrev 2021-12-27 17:33:35 följande:

    Min åsikt är att om tandläkare anser att tandställning ska sättas in så bör man lyssna. Visst, ni får ju ta ställning och tycka till själva och nu ser det inte så farligt ut men han är bra 13 år nu. Han kommer växa och så även hans käke så tänderna kommer flyttas ytterligare. Hur pass, är svårt att säga men dom kommer ju att göra det.

    Han kommer få tips och råd om hur han ska sköta munhygien så det är ingen fara gällande kost, även om det kommer vara lite mer ansträngning från hans sida, men det är ju på ett sätt bra att lära sig god skötsel av tänder då han i långa loppet kommer dra nytta av det så han slipper hål i tänder och tandsten exemplevis.

    Att han ev kommer bli mobbad för det? jag ser det lite som att om dom ändå tänkt mobba honom pga tandställning så kommer dom ändå hitta annat att lobba någon för. Frågan är bara hur pass din son skulle kunna stå upp för sig själv. Men idag har så många tandställning så jag har svårt att tro att han skulle bli mobbad av en sådan sak, precis som att man skulle bli mobbad idag av att ha glasögon? kan ju lika gärna vara frisyr, kläder, mobil?.

    Jag tycker ni ska köra på det, annars kanske han ångrar sig om 3-4 år ifall tänderna har sneat till sig rejält


    Grejen är ju att sonen inte kommer vilja lyssna på tips och råd om tandhygien. Han tycker det mesta är jobbigt, vill inte duscha, klippa naglar, få håret klippt hos frisör osv. Vi föräldrar måste vara på honom om allt. Och pappan har nog ingen som helst lust att engagera sig i extra tandvård för sonen, gissar det är en av anledningarna att han är mot detta.

    Gällande mobbing är jag inte jätteorolig. Inga såna tendenser för det hittills gällande annat. Mer om han själv känner sig obekväm och osäker och därför slutar ta för sig och mer "glider undan i ett hörn".
  • Tummelisa
    Anonym (Fågel) skrev 2021-12-28 01:46:38 följande:
    Men allvarligt, va äckligt. Det kommer inte vara tandställningen som kommer vara problemet med det sociala, kommer vara att han luktar snusk. Tandställning eller inte, att sköta sin hygien är viktigt. Men men, han kommer absolut inte vara någon kvinnomagnet direkt. Sneda, gula tänder med andedräkt och allmän odör som gör att folk går ur lokaler som han går in i. Samhället behöver inte fler inceler, lär din son vikten av sin hygien för sig själv och sin omgivning. Hemskt att sitta på bussen brevid någon som stinker eller gå på dejt med någon som luktar äckel. Pinsamt att gå någonstans med en sån brevid sig, speciellt när andra också märker av det.

    Han tränar och duschar regelbundet, använder deodorant, byter kläder, klipper naglarna, vi tar honom till frisör, han borstar tänderna morgon och kväll osv. Men hur många diskussioner jag än haft med honom om vikten av hygien (för hans egen och omgivningens skull osv), så skulle han helst slippa. Så man måste liksom påminna och tjata honom till det mesta. Sa vi föräldrar inget tror jag det skulle kunna gå veckor utan dusch tex (vilket vi iaf hittills inte låtit hända). 


    Så är väl därför pappan också tycker det känns extra jobbigt med tandställning, ytterligare en grej att vara på sonen om. 

  • Tummelisa
    Anonym (D) skrev 2021-12-28 11:47:04 följande:

    Min 13-åring fick precis ta bort sin tandställning. Han har trots tandställning kunnat spela trumpet, äta nästan allt, och idrottat. Har inte varit några speciella problem alls, förrutom att det varit lite ömt precis när han fått tandställningen spänd. 

    Nu ska han ha en specialskena på natten ett tag, men den funkar utan problem.

    Kan vara värt att muta lite med någon/några presenter om han har tandställning och sköter munhygienen. 


    Tack för bra input och tips. Ska ta upp det där med belöning om han sköter munhygienen! Och kanske nåt fint han önskar den dagen han är klar med allt. Så han har något att se fram emot :) .
  • Tummelisa
    Anonym (Biobonus) skrev 2021-12-28 13:34:29 följande:

    Tandställning nu. Han kommer att vara tacksam när han är äldre att slippa ha det när han ska börja hångla ; )

    Hade definitivt kollat med flera tandläkare för att få fler åsikter om det kan vara möjligt att sätta in en stifttand där anlaget saknas. Då håller sig tänderna på plats och flyttar inte tillbaka. Borde vara både finast och praktiskt med tanke på att han har stort utrymme för tänderna.


    Såg du bilderna i inlägg #6? Som tandläkaren förklarade när vi var där finns ingen plats för stifttand, som det ser ut nu. Plus att de ogärna sätter såna i överkäken fram då de sällan blir snygga, särskilt över tid.

    Tanken är att flytta fram tänderna från kinden och framåt på den sidan där det saknas ett anlag och att man därigenom täpper till så att mitten inte ska vandra iväg ditåt.
  • Tummelisa
    Anonym (D) skrev 2021-12-28 11:47:04 följande:

    Min 13-åring fick precis ta bort sin tandställning. Han har trots tandställning kunnat spela trumpet, äta nästan allt, och idrottat. Har inte varit några speciella problem alls, förrutom att det varit lite ömt precis när han fått tandställningen spänd. 

    Nu ska han ha en specialskena på natten ett tag, men den funkar utan problem.

    Kan vara värt att muta lite med någon/några presenter om han har tandställning och sköter munhygienen. 


    Fick en fråga från sonen. Ska man borsta tänderna i skolan efter lunchen, när man har tandställning?
  • Tummelisa
    Anonym (111) skrev 2021-12-29 10:32:02 följande:
    Jag har en son med autismdiagnos. När han var tonåring var det tal om tandställning. Dels var han i en depression så han orkade verkligen inte med några fler motgångar just då, men efter många och långa undersökningar så tackade vi nej. Sonens hörntänder upptill har båda två vridit sig (för att mjölktänderna aldrig lossnade, och trots att vi frågade om saken ett par gånger sa de bara att det kommer lösa sig med tiden. Det gjorde det inte utan till slut fick han dra ut dem för att de nya hade kommit. Eftersom det inte fanns naturlig plats hade de vuxit/vridit sig ut  på utsidan om mjölktänderna). 
    Så ja, då ville de ge honom tandställning men han var i samma läge som du beskriver: jättejobbigt att duscha, tvätta håret osv (mest p.g.a depression, men även p.g.a autismen). Tandläkare gick noga igenom allt man behöver göra för att sköta tandställningen och jag såg hur sonen liksom bara sjönk ihop - det skulle inte fungera. 
    Idag är han ca 20 år gammal, inget har gjorts, Han mår psykiskt bra idag, och jag har frågat hur han vill göra med tänderna men han säger att det inte bekommer honom, så det får väl vara (så får vi se vad som sker senare). Hans framtänder är dock ok så det syns inget när han pratar, det är väl mer att hörntänderna liksom sticker ut som på en egen rad. 

    Ja jobbigt läge förstår jag. och de är ju liksom egna människor och det är fler parametrar man måste ta hänsyn till förutom bara utseendet på tandraden.


    Har ibland haft funderingar på eventuell diagnos för sonen, kanske mer add dock då. Deprimerad är han inte iaf, men otroligt svårt att komma till skott och ta sig för vissa (läs: många) saker.


    Skönt iaf att din son mår bättre, och bekommer det inte honom och han inte har några problem med att tugga mat osv, så tycker jag egentligen att man kan vara nöjd så :) . 

  • Tummelisa
    Anonym (D) skrev 2021-12-29 13:01:59 följande:

    Sonen behövde inte borsta tänderna under dagen, utan det var ordentlig borstning morgon och kväll som gällde.

    Däremot kan det ju vara en bra idé att skölja ur munnen med lite vatten mitt på dagen.

    Någon form av belöning i samband med varje tandläkarbesök är inte helt fel. Kanske något nytt spel, någon rolig aktivitet (t.ex. biobesök efter tandläkarbesöket) eller något annat om sonen gillar.

    Lättare med många små belöningar och inte bara en stor belöning längre framåt.

    För sonen var det nog belöning nog att han nu slipper tandställningen...

    Däremot har det ofta blivit favorithämtmat efter tandläkarbesöken, och extra skärmtid för att distrahera när det varit ömt efter att de spänt tandställningne. 


    Försökte faktiskt fråga lite om belöningar han önskade och så, men han hade inget särskilt han ville ha. Han är ganska nöjd med livet och tycker mest det är jobbigt att komma på saker (som födelsedagspresenter och julklappar). Han önskar sig inget, och vill inte heller ha någon veckopeng/månadslön. Han älskar dock god fika och god mat så säkert hade man kunna ta med honom på något sånt. 


    Annars jättebra konkreta och vettiga tips från dig som säkert funkar på många barn.

  • Tummelisa

    Uppdatering:
    Hade ett 45 minuter långt samtal med tandläkaren som var ansvarig för sonens tandställningsprojekt. Han tog sig verkligen tid och jag fick utförliga svar på de 10-tal frågor jag hade. Jag förklarade också läget mer ingående från vårt håll (min, sonens och pappans inställning)

    Kontentan av det hela vart att tandläkaren tyckte att det var för lite att bara 1 av 3 var engagerade i "tandställningsprojektet". Och att den det berörde (sonen) inte var särskilt positiv var ett stort minus. Han sa att "för ett bra resultat behövs det mer engagemang". Han kunde också se att redan nu fanns en del plack på sonens tänder och att han absolut skulle behöva bli mer noggrann i sin tandborstning om han ska ha tandställning.


    Så vi bestämde (lite på hans inrådan) att avboka tiden. Dock bokades en ny tid i juni. Då kommer vi se hur mycket framtänderna har flyttat på denna perioden. Och utifrån detta ta ett nytt beslut.

    Tandläkaren sa att just nu finns en glugg på 1,2 mm. Och att han trodde att framtänderna max skulle flytta ca halva den sträckan=ca 0,6 mm. Så att risken att framtanden skulle hamna mitt i överkäken var inte stor alls. Han sa också att dels gör gluggen som finns nu att man tydligare kan se att det är lite skevt och att när tänderna går ihop (om det gör det) så kommer det mer se ut som en enhetlig vit tandrad i överkäken. Plus att hakan som också är böjd lite åt samma håll som tänderna flyttat, kompenserar så att det ser mindre skevt ut. 

    Så summa summarum går det förhoppningsvis, om ett halvår, göra en bättre bedömning om hur slutresultatet utan korrigering kommer bli. Och om det känns nödvändigt att justera så kan chansen finnas att detta landat hos sonen och att han är mer med på tåget.

  • Tummelisa
    Anonym (D) skrev 2022-01-10 22:03:49 följande:

    Ni kanske kan jobba lite på tandborstningen ändå för att få den lite bättre. En eltandborste med mjuk borste kan vara bra. 

    Så länge tänderna inte sitter så snett att de skadar andra tänder borde et ju vara OK att vänta.
    I min sons fall riskerade rötterna på framtänder att skadas utan tandreglering, så där var det i sista stund vi fick till tandregleringen. 


    Jo har eltandborste hemma och försökt få honom att använda den, men det har gått dåligt hittills. Men har faktiskt funderat på att göra ett nytt försök. En bra grej är att hans pappa (trots inget 100%-igt engagemang) aldrig haft några hål, inte heller dålig andedräkt. Så man kan ju hoppas sonen fått dessa "gener".

    Nä tänderna sitter rakt, så tandläkaren var mer orolig att skada rötterna om vi tar ett beslut att köra tandreglering. Enklare beslut om det varit tvärtom i vårt fall (dvs som för er), då hade jag nog försökt vara mer bestämd.
Svar på tråden Avboka 13-åringens tid för tandställning, eller inte?