• LadyJane

    Är det rimligt av arbetsförmedlingen?

    Anonym (irriterad) skrev 2021-12-31 02:26:13 följande:
    Och så oviljan från AF att gå halva vägen och tänka sig att låta mig ha det som plan B.
    Nu är det inte AF som hittar på regeln att arbetslösa ska ha vissa motkrav på sig för att få ersättning....

    Tror du på fullt allvar att vi som människor kan förhandla med alla myndigheter om att "gå halva vägen" kring regler vi inte tycker gynnar oss personligen?

    Är du aktuell för arbetsmarknadsutbildning har du varit arbetslös länge. Ju längre du är arbetslös desto mindre sannolikt är det att du kommer tillbaka till arbetsmarknaden och fler insatser krävs som arbetsmarknadsutbildning. Praktikplatser i all ära men du verkar inte förstått att de inte växer på träd...

    Vad du är intresserad av är totalt ointressant i sammanhanget. Du är arbetslös och har varit det länge. Staten försöker se till så att du ska få ett vanligt lönearbete och det är därför din skyldighet att ställa upp på det om du vill ha ersättning från staten.
  • LadyJane

    Det hade varit skillnad om du redan kommit in och det bara är några månader kvar tills starten. Nu är din framtid skriven i stjärnorna och därför gör staten det som är bättre garant för ett lönearbete än ett högst osäkert scenario om en högskoleutbildning som kanske inte ens blir av.

    Säg att du drömmer om veterinärutbildning. Tjena mittbena liksom...Oddsen att komma in är typ obefintliga för den som tvingas komplettera sina betyg.

  • LadyJane

    Vill du ha A-kassa får du inse och acceptera att statens (skattebetalarnas) plan A är att du ska gå en riktad utbildning för att du så fort som möjligt ska få ett jobb och plan B är att du söker högskola och kommer in.

    Ställer du inte upp på det får du inse och acceptera att du inte får någon ersättning från A-kassan (skattebetalarna) utan får ordna din försörjning själv.

    Du måste inse och acceptera att du bara är en liten kugge i det stora maskineriet som kallas samhälle. Dina egenintressen och känsla av att vilja vara din egen och råda dig själv är helt ointressant i sammanhanget skatte- och arbetsmarknadspolitik. Du har råd att agera i egenintresse först då du kan försörja dig själv.

  • LadyJane
    Anonym (irriterad) skrev 2021-12-31 14:13:32 följande:
    Jag sitter inte och pillar mig i naveln. Jag har haft flera säsongsjobb under den här tiden, jag har pluggat på komvux i flera omgångar enbart för att kunna söka just de utbildningar jag ska söka, och jag söker jobb i hela landet. Det är inte bara en utbildning jag ska söka på högskolan, men det är en av dem jag är mest intresserad av. Jag kommer göra högskoleprovet nu i vår också för att öka mina chanser att komma in ytterligare.

    Men en industri-, bygg- eller el utbildning passar inte alla och det var det enda som fanns att välja på av yrkesutbildningarna hon ville att jag skulle gå. Jag har tummen mitt i handen när det gäller såna yrken och skulle säkert råka såga av mig ett finger eller nåt om jag jobbade med sånt. Dessutom ligger yrkesutbildningen på annan ort och jag skulle behöva betala busskortet själv, och det är inte billigt häromkring.

    Hade jag kunnat få gå ut på praktik istället hade jag fått arbetslivserfarenhet och det måste väl väga tyngre för en eventuell arbetsgivare än en utbildning man inte är ett dugg intresserad av.

    Det tar ca 1½ år att bli klar med en yrkesutbildning så jag skulle inte vara klar med den i höst om jag skulle komma in på högskolan, därför skulle jag behöva hoppa av yrkesutbildningen då.

    Utbildningen jag vill gå på högskolan ger jobb efteråt, det råder brist inom det yrket. Jag fattar att hon har krav på sig från högre håll, men alla passar inte att jobba med sånt som hon vill att jag ska utbilda mig till. Och när man försöker ge egna förslag på åtgärder men bara får kalla handen så känns det lite hopplöst.
    Men sluta för tusan hakar med ditt navelskåderi och lyft blicken en anings från din egen navel!

    "Måste betala busskortet själv"...
    "Jag sågar säkert av mig tummen"...
    "Jag vill inte"...

    Alltså. Kan du klä på dig själv eller måste någon annan hjälpa dig med det?
  • LadyJane
    Anonym (irriterad) skrev 2021-12-31 15:01:52 följande:
    Den utbildningen skulle betalas av skattebetalarnas pengar, plus ersättningen jag får från AF i dagsläget. Så det blir alltså en dubbel kostnad istället för en enkel kostnad som det är nu. 
    Om jag då skulle hoppa av utbildningen så är det väl ganska mycket slöseri, eller? För AF vet ju redan innan jag skulle börja att jag troligtvis inte kommer gå klart den.

    Sen vet jag inte om du har koll på att även jag betalar skatt, så även om jag får pengar från AF så skattar jag på dem. Inte lika mycket som om jag skulle ha ett jobb men så får jag inte lika mycket pengar som om jag skulle ha ett jobb heller. Men jag betalar skatt och bidrar även till samhället.

    Hade jag haft möjlighet att söka högskoleutbildningen redan nu så hade jag gjort det, men nu går det bara att söka i vår så då får jag vänta tills dess.
    Förra året kunde jag inte söka de här utbildningarna för jag var inte behörig, därför såg jag till att skaffa behörighet så fort jag kunde. 

    Men hur skulle du själv känna om du hade gjort allt för att kunna fixa din egen försörjning, tagit studielån och kämpat för att klara olika kurser du inte var godkänd i. Det enda du hade kvar var att söka och förhoppningsvis komma in på utbildningen du verkligen ville gå, men du kunde inte söka in förrän om några månader för att det inte fanns möjlighet att söka tidigare. Sen när du står där på mållinjen blir du tvingad att gå en annan utbildning som du inte alls vill gå. Kan du försöka tänka dig in i hur det känns eller är det omöjligt att sätta dig in i en annan persons situation?

    Vissa här verkar tro att jag bara sitter och rullar tummarna hela dagarna, men jag försöker verkligen skaffa ett jobb, jag är inne på olika jobbsökarsidor och letar jobb varje dag, sen har jag skaffat behörighet till olika utbildningar, jag är villig att vara med på vilka åtgärder som helst som AF skulle säga åt mig att göra utom att gå en av deras utbildningar då det bara är industri- bygg- och el-utbildningar. 
    Men du har inte fattat än att du inte kan dribbla med regler och lagar som du vill oavsett vad du anser?

    Du satsar allt på att du kommer in men det finns faktiskt inga som helst garantier för att det. Förhoppningsvis skriver du till och med.

    Angående skatter så pratar jag om samhället i stort. Det finns ett otal sådana som dig. Så hur många miljarder mer blir det för skattebetalarna (inklusive DIG)?  Världen består liksom inte bara av DIG. Tror att den grundläggande saken du missat i det stora sammanhanget.
  • LadyJane

    Men skärp dig TS.

    Du kanske kommer in på en utbildning om 8 månader.
    Du kanske klarar av den och läser klart.
    Du kanske har ett jobb om 4 år.

    Du lever på våra skattepengar. Och som någon sa betalar du skatt på de skattepengar som ger dig en bidragsbaserad  inkomst.. Det betyder att det är vi skattebetalare som betalar din skatt och inte du.

    Du är inte i position att välja eftersom du inte är ekonomiskt självständig. Först när du har en egen inkomst och inte lever på bidrag kan du välja men fram till dess är det faktiskt skattebetalarna som bestämmer vad, hur och varför du ska göra i din vardag.
    Genom demokratiska beslut är det bestämt att den som inte klarar av att ordna ett jobb själv utan lever på skattebetalarna ska sättas i olika åtgärder som leder till stora möjligheter att få ett jobb och bli ekonomiskt självständig.

    Antingen gör du som AF bestämmer eller så avstår du från dina bidrag och fixar din försörjning på egen hand fram tills du eventuellt kommer in på din utbildning.

    Tycker för övrigt att du verkar sakna verklighetsförankring. Tror du på fullt allvar att alla människor jobbar med sina drömyrken? Tror du på fullt allvar att de som jobbar i tillverkningsindustrin och skruvar ihop pinaler hela dagen sysslar med sitt drömyrke?

    Jobb har man för att försörja sig, det är det primära. Ett fåtal jobbar med sina drömyrken och de är bara att gratulera.

  • LadyJane
    Anonym (irriterad) skrev 2021-12-31 15:12:04 följande:
    Men fatta att jag har försökt! Hur svårt ska det vara?!
    Jag har jobbat, jag söker jobb, jag har utbildat mig. Jag blev precis klar med en kurs för att ens kunna söka in till det programmet på högskolan!
    Jag ska söka fler än en utbildning, så allt hänger inte på att jag kommer in på just den jag verkligen vill gå, men självklart hoppas jag mest på den!
    Du kan verkligen inte sätta dig in i folks situationer, eller?

    Nej JAG VILL INTE gå den här yrkesutbildningen, är det så svårt att förstå?
    Skulle du själv vilja gå en utbildning du inte hade något intresse av? Seriöst?

    Ett busskort här kostar typ 1800 kr eftersom jag inte kommer plugga i min egen kommun utan måste åka 14 mil tur och retur varje dag, det är väldigt mycket pengar för en arbetssökande. Men tjänar man typ 400000 kr/mån så är det väl småpengar antar jag?
    En USKa (Sveriges vanligaste yrke) tjänar runt 25000 har jag för mig. Ska de också få busskorten betalda av skattebetalarna för att det är för dyrt med kollektivtrafiken?

    Tror du verkligen att man måste ha en enda åsikt här i livet? Att om man delar samma erfarenhet så MÅSTE man ha bara en åsikt, att det är synd om dig som tvingas till något som kan leda till att du inte längre är bidragsberoende?

    Ca 25% har erfarenhet av arbetslöshet. Tror du att alla dem håller med dig eller tror du att man KAN ha en annan åsikt än dig fastän man mycket väl kan känna igen din situation?
    Det kanske faktiskt är så att man inte håller med dig tack vare att man har samma erfarenhet?

    www.lo.se/home/lo/res.nsf/vRes/lo_fakta_1366027478784_egen_erfarenhet_av_arbetsloshet_pdf/$File/Egen_erfarenhet_av_arbetsloshet.pdf

    Vad är det för utbildning du tänker söka till på högskolan?
    Du skriver att du har läst in kurser du inte varit godkänd i förut. Det betyder tyvärr att du haft problem med att klara av gymnasienivån. Vad får dig att tro att det blir lättare på högskolan och att du klarar av den utbildningen?
    Jag hoppas verkligen att du gör det men tyvärr finns det anledning att tro att det är allt annat än självklart att du klarar av denna utbildning. 

  • LadyJane
    Anonym (x2y) skrev 2022-01-02 14:00:13 följande:
    Tråkigt att de tvingar dig till en utbildning du inte vill gå, håller med om att praktik hade varit bättre.  Och att söka jobb, är just EN motprestation för att få pengar. Så vet inte vad de menar med att inte göra någonting. Du måste söka jobb aktivt och skicka in en aktivitetsrapport varje månad. 

    A kassa är heller inget bidrag, de är en försäkring som man själv måste betala in varje månad. I minst ett år. Har man dessutom arbetat innan, och ett antal ggr. Så har man betalat skatt. Kan med gott samvete "få hjälp" ekonomiskt. En del "klankar" ner bara för att känns det som. Strunta i dessa människor. Dessutom att bara "anta" att du inte betalat skatt. Och de snacket om "våra skattepengar" säger mer om deras fördomar. De går bra så länge de inte är de själva, eller man befinner sig i den situationen. I Sverige har vi en enorm avundsjuka, vad  gäller de mesta.  Då borde ni som är oroliga för era skattepengar, vara mer oroliga över de "skräp insatser" som AF eller regeringen satt in. Med privata aktörer, som får stora summor med pengar ( era skattepengar just ja) för att "hjälpa" arbetslösa. Men där de oftast inte har något krav på sig själva, med att faktiskt hjälpa den arbetslösa till ett arbete.  Vilket insatsen är till för. De saknar oftast kontakter, eller så lyckas de få "bidrags" anställning. Där staten i alla fall , betalar mesta delen av lönen. Genom skattepengar. Efter ett år, är den arbetslösa tillbaka på ruta ett igen. Borde ni inte känna likadant här? Eller är de mer ok, att de tar era skattepengar men att de oftast inte hjälper de arbetslösa få arbeten? Värt tänka på .

    Långtidsarbetslösa är oftast det av en anledning, kan vara saker som. Saknar körkort, ibland psykiska problem. Men också just att man saknar kontakter för att få ett arbete. En av de mest vanliga anställningarna i dag är "nepotism" anställningar. Att man känner någon, pappa fixar jobbet, kusinen känner chefen etc. Man är faktiskt rätt körd på arbetsmarknaden idag, utan kontakter.  De enda du kan göra, är att fortsätta söka arbeten, Vilket man måste för att få ersättning, så TS sitter inte gör ingenting i flera månader. Läs på lite om ni ska uttala er. 
    Du kan uppenbarligen mycket lite om svensk skattepolitik. Föreslår att du läser på lite om det och bidragssystemet innan du kommer med åsikter baserat på felaktiga uppfattningar.

    A-kassa räknas som bidrag och det räknas som att man inte är ekonomiskt självständig. Så länge som du tar emot bidrag så finns det krav på motprestation. (oavsett bidrag). För till syvende och sist baseras bidrag på skattemedel.
    Det räcker med att du tänker efter en enda sekund. Du betalar en dryg hundralapp i månaden till A-kasseförsäkringen. Du betalar alltså en mycket liten andel av det du får ut i A-kassa. Även du borde inse att det betyder att du lever på andras pengar? Det är andras A-kasseavgifter OCH skatter som betalar detta bidrag.

    Jag har en hel massa åsikter om systemet idag ,med sysselsättningsåtgärder men det hör faktiskt inte till trådens ämne och det är definitivt inte rätt ställe att ifrågasätta det. Det finns ett regelverk alla arbetslösa ska följa, även TS. Det är inte märkligare än så.
  • LadyJane
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-04 11:01:52 följande:
    Och följden av detta att dela på "ersättningar" och "bidrag", blir ju också att socialbidragstagare hamnar under de andra bidragstagarna i hierarkin, fastän alla lever lika mycket på samhället. De med A-kassa oftast mer, för att de får ut större belopp (såvida socialbidragstagaren inte har många barn, för då får han eller hon ut mer). 

    Den synen påverkar även Arbetsförmedlingens åtgärder för långtidsarbetslösa, tyvärr. De som har socialbidrag föses gärna ihop på egna aktiviteter, där personer med t.ex. social fobi eller Aspergers syndrom, är tvungna att tillbringa sina dagar med missbrukare och kriminella. Medan de som har A-kassa får "finare" aktiviteter tillsammans med mer utvalda och i samhället etablerade "arbets"kamrater. Så ska det inte vara heller. 
    Det handlar snarare om att de med socialbidrag har varit arbetslösa mycket längre än de med A-kassa och har blivit utförsäkrade.

    Har man varit arbetslös så himla längre krävs det helt andra åtgärder för att få tillbaka någon i arbetslivet.
  • LadyJane
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-06 07:02:58 följande:
    Det stämmer inte alls. De är inte alla som har A-kassa när de blir arbetslösa, och i så fall får de socialbidrag från första månaden. Det kan t.ex. vara studerande som tar examen ett år med dålig konjunktur, och inte har arbetat något mellan gymnasiet och universitetet, och därför inte har någon A-kassa vilande. Det kan också vara en kvinna som har varit hemma med sina barn längre än man får ha kvar A-kassan (tror att gränsen är två är), när mannen plötsligt får för sig att skiljas. Då är det soc som gäller för henne, när eventuella pengar hon fått ut i bodelningen är slut. 

    Dessutom kan jag tala om för dig, att de åtgärder där man sätter enbart socialbidragstagare tillsammans, är sämre ur det avseendet, att sannolikheten är mindre att de ska leda till jobb. Och inte tvärtom. Ofta handlar det bara om att de ska förvaras tillsammans i en lokal ett visst antal timmar varje dag. 
    Nu skrev jag utifrån ett sammanhang som du helt missade. Pröva att läsa och förstå det jag skriver.
    Alltså ta inte bara fasta på de två orden "A-kassa" respektive "socialbidrag".
    Sammanhanget var olika åtgärder, säger det dig någonting?
  • LadyJane
    Anonym (W) skrev 2022-01-07 11:10:53 följande:
    Man betalar sin a-kasseavgift, men man betalar även skatt varje månad man arbetar. Så att man betalar en hundralapp stämmer inte. Du säger ju emot dig själv sedan direkt i nästa mening. Då heter det att andra betalar både a-kasseavgift och skatt. Men du vill ha det till att den som får a-kassa bara betalat in sin avgift. 
    Du har verkligen inte förstått hur det hänger ihop. Jag säger inte emot mig själv, du upplever det så eftersom du inte förstår hur det fungerar.
Svar på tråden Är det rimligt av arbetsförmedlingen?