• LadyJane

    Rätt eller fel att avskeda ovaccinerade?

    Rätt eller fel att sparka ovaccinerade inom vård och omsorg?
    Vad tycker ni?

    Assistansbolaget Lystra, som har verksamhet i stora delar av landet, har beslutat att omplacera eller säga upp ovaccinerad personal.
    www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/vaccinera-eller-sluta-jobba-assistans-bolag-i-falun-sager-upp-ovaccinerade-anstallda

    Facket är kritisk.
    Vi vill själv kunna bestämma vad vi gör med våra kroppar.
    www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/vardforbundet-kritiskt-till-vaccinkrav-for-nyanstallda

    Men juristerna ger grönt ljus
    Det här handlar absolut inte om någon tvångsvaccinering men vill man inte ta sprutan kan man behöva finna sig i en förflyttning eller att man inte får jobbet man sökt
    www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/juristerna-ger-regionen-gront-ljus-att-saga-nej-till-ovaccinerade

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Rätt eller fel att avskeda ovaccinerade?
  • Anonym (Ebba)

    Jag tänker så här, vill man erbjuda en trygg vård till de människor som är bland de skörare vi har i samhället så står det ett bolag fritt att bestämma att då vill vi att de personal som hanterar dessa är vaccinerade.
    Det är steg ett.
    Steg två blir då att det kan uppstå en övertalighet om din verksamhet enbart riktar sig till dessa grupper. Du kanske kan ordna arbete åt ett fåtal personer inom andra områden där de inte träffar sjuka/äldre/andra i riskgrupp. Men om du har tre sådana tjänster och sex personer som inte är vaccinerade (av någon anledning) så kan du behöva säga upp 3 pers pga arbetsbrist. Medarbetaren har då ett val, vaccinera sig eller förlora sitt arbete.

    Jag jämför inte coronavaccin med tatueringar nu. Men det finns redan massor av olika regler på arbetsmarknaden där det tex inte är tillåtet att uppvisa tatueringar, piercings, piloter behöver nästintill perfekt syn, andra yrkesgrupper med höga krav på simultankapacitet och kognitiva funktioner (flygledare?) har arbeten som inte alla kan söka. Vissa är exkluderade av olika fysiska och mentala skäl.
    Så det känns inte som något nytt?

    Intressant att se vad juridiska prövningar framåt kan ge.

  • Anonym (Ocen)

    Röstade annat. Man ska ha rätten att bestämma över sin kropp men samtidigt får man vara beredd på att ta konsekvenserna. Funkar det inte med ovaccinerade på de specifika arbetsuppgifterna så är omplacering om möjligt ok enligt mig. Ungefär som med barnmorskor som vägrar utföra aborter.

  • riboflavin

    Fel får jag väl ändå säga, trots att jag jobbar inom läkemedelsindustrin och själv är vaccinerad. Det är en sak att omplacera eller välja bort ovaccinerade vid rekrytering eller inte förlänga uppdrag för att skydda de boende. Men fast anställd ska inte kunna sägas upp utan man får hitta vägar runt det. Dagliga antigentest exempelvis eller att staten går in och ger företag ersättning för att "bänka" anställda om de verkligen inte kan omplaceras, lär ju knappast handla om några stora volymer personer. Vissa grupper kan eller kommer inte vaccinera sig, vi som samhälle måste hitta trygga lösningar även för dem.

    Trygg vård absolut, men pilla inte på LAS utan hitta vägar runt för att trygga patientsäkerheten.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (F)

    Helt rätt. Man avskedar inte människor för att de är ovaccinerade utan för att de inte kan omplaceras till passande arbetsuppgifter och då blir det arbetsbrist och de sägs upp. Inget märkligt med det utan händer dagligen inom alla slags yrken redan. Grunden att omplacera de anställda i första början är för att man måste kunna garantera vårdtagares säkerhet, och det är hög tid att man sätter en tydlig gräns för det. Om jag vore äldre i behov av t ex hemtjänst skulle jag vägra släppa in en ovaccinerad, men många har idag inte möjligheten att säga nej till vård från en person man upplever utsätter en för risker, och det är så klart en stressfaktor, förutom den faktiska högre risken att smittas av en ovaccinerad. Det är inte alltid man kan använda munskydd, visir och handskar.

  • Anonym (annat)

    Röstade annat. Jag tycker att den som behöver hemtjänst eller söker vård ska skyddas så långt det går, och att alla som arbetar här bör vara vaccinerade. Dock bör det vara en övergångsperiod, så att den som inte vill vaccinera sig omedelbart blir avskedad. Den som verkligen har medicinska skäl bör omplaceras i första hand.

  • Anonym (Vårdjobbare)
    Anonym (Ocen) skrev 2021-12-31 08:34:23 följande:

    Röstade annat. Man ska ha rätten att bestämma över sin kropp men samtidigt får man vara beredd på att ta konsekvenserna. Funkar det inte med ovaccinerade på de specifika arbetsuppgifterna så är omplacering om möjligt ok enligt mig. Ungefär som med barnmorskor som vägrar utföra aborter.


    Precis som så tänker jag också. Är själv inom vården och mina tankar far lite hit och dit gällande detta. Största orsaken till det är ju att vaccinet inte skyddar 100 i vilket fall, så bubblan som skapas finns ej.
  • LadyJane
    riboflavin skrev 2021-12-31 08:44:55 följande:
    Fel får jag väl ändå säga, trots att jag jobbar inom läkemedelsindustrin och själv är vaccinerad. Det är en sak att omplacera eller välja bort ovaccinerade vid rekrytering eller inte förlänga uppdrag för att skydda de boende. Men fast anställd ska inte kunna sägas upp utan man får hitta vägar runt det. Dagliga antigentest exempelvis eller att staten går in och ger företag ersättning för att "bänka" anställda om de verkligen inte kan omplaceras, lär ju knappast handla om några stora volymer personer. Vissa grupper kan eller kommer inte vaccinera sig, vi som samhälle måste hitta trygga lösningar även för dem.
    Trygg vård absolut, men pilla inte på LAS utan hitta vägar runt för att trygga patientsäkerheten.
    Vilka ska betala för all antigentest?
    20% är inte vaccinerade har jag för mig och ett test är rätt dyrt. Det handlar alltså om mycket pengar för dagliga tester. Vilka ska betala för dem, arbetstagaren, företagen eller den anställde?
  • LadyJane
    Anonym (annat) skrev 2021-12-31 08:48:58 följande:
    Röstade annat. Jag tycker att den som behöver hemtjänst eller söker vård ska skyddas så långt det går, och att alla som arbetar här bör vara vaccinerade. Dock bör det vara en övergångsperiod, så att den som inte vill vaccinera sig omedelbart blir avskedad. Den som verkligen har medicinska skäl bör omplaceras i första hand.
    Så de som behöver hemtjänst ska riskera hälsan under en "omställningsperiod"?
    Har de större rätt att vara skyddade mot smittor tycker du eller har personalen större rättighet att själva välja?
  • LadyJane
    Anonym (annat) skrev 2021-12-31 08:48:58 följande:
    Röstade annat. Jag tycker att den som behöver hemtjänst eller söker vård ska skyddas så långt det går, och att alla som arbetar här bör vara vaccinerade. Dock bör det vara en övergångsperiod, så att den som inte vill vaccinera sig omedelbart blir avskedad. Den som verkligen har medicinska skäl bör omplaceras i första hand.
    I slutänden handlar det om att säga upp människor eftersom möjligheten till omplacering är starkt begränsad.

    Många gånger är personalen anställda för vård och/eller omsorg. Samtidigt har man redan annan personal anställd för annan verksamhet som inte är vård/omsorg, tex vaktmästare, lokalvårdare osv. Man kan ju inte sparka den kringpersonalen för att de omplacerad personal dessa tjänster som de dessutom inte har rätt kompetens för.

    Så i praktiken så säger du att det är rätt tänker jag, eller?
  • Anonym (F)
    Anonym (Vårdjobbare) skrev 2021-12-31 08:52:22 följande:
    Precis som så tänker jag också. Är själv inom vården och mina tankar far lite hit och dit gällande detta. Största orsaken till det är ju att vaccinet inte skyddar 100 i vilket fall, så bubblan som skapas finns ej.
    Då borde du väl också veta varför man ska vaccinera sig? Vaccinet har ett väldigt högt skydd mot smitta öht, men den största verkan är att även om man råkar bli sjuk så får man generellt ett lindrigare sjukdomsförlopp. Det förvånar mig att sjuk/vårdpersonal fortfarande inte har de här kunskaperna med sig.
Svar på tråden Rätt eller fel att avskeda ovaccinerade?