• HapSomHip19

    Obefogad Orosanmälan?

    Hej alla!!
    När jag hämtade mina söner i fredags tog pedagogerna mig åt sidan och sa att vi har gjort en orosanmälan.
    Jag blev såklart helt ställd och fråga varför?
    Dom sa att det var pga av hål i kläderna och att min fyra åring har sagt att han får vara uppe sent på kvällarna.
    Han kan inte klockan och har ingen tidsuppfattning alls (Han lägger sig 18.30-19.00 Måndag till Söndag)
    Vi har ärvt TON med kläder och några kläder har ungefär ett MICROSKPISKT hål någonstans, lite fnasig krage och lite sånt vanligt slit på sig.
    Men det roliga är att när jag har hämtat dom och det har PISSREGNAT så har dom varken haft regnkläder eller stövlar på sig, dom har varit blöta upp till knäna.
    Ibland har den minsta 2 år haft bajsblöja på sig vet inte hur länge och varit alldeles röd och haft jätte ont i rumpan. Flera gånger har hans händer varit iskalla och knallröda fast han har 3-4 par vinter labbar på dagis. Dom har struntat i att sätta på han halskragen som vi har 2-3 par i hans fack.
    Dom har slarvat bort dyra fina handskar till 4 åringen.

    Och det var det dom sa till mig. Att det var pga av hål i kläderna och att 4 åringen sa att han fick vara uppe sent på kvällarna.

    Är det befogat eller inte?

    Tack för feedbacken...

  • Svar på tråden Obefogad Orosanmälan?
  • Anonym (nej)

    Men herregud, en fyraåring kan ju hitta på vad fasen som helst. Om det får för lite sömn så borde det ju vara påtagligt trött och gnälligt på dagarna. Och om förskolepersonalen uppmärksammat det så kanske det hade gått att ta ett snack med föräldrarna först? Och vad gör det om barnet har på sig en tröja som sjunger på sista versen? Hen kommer ju ändå växa ut den snart.
    Baserat på det du sagt tycker jag det är fullkomligt obefogat med en orosanmälan men förhoppningsvis händer det inget mer med den.

  • Anonym (B)

    Jag skulle vilja säga att det är obefogat, men det är för att jag har läst din förklaring. Men. Att ett barn går omkring i trasiga kläder och har dålig dygnsrytm är tyvärr sånt som kan ligga till grund för en orosanmälan, eftersom det kan tyda på att barnet utsätts för bristande omsorg. Jag är själv väldigt noga med att se till att vårt barn har massor med extra kläder på fsk och inte ett enda hål får synas, just för att jag vet att en del kan vara så idiotiskt nitiska.

  • Anonym (ööö)

    Är det bara det så nej, det är inte befogat. Det kommer inte leda till mer än ett samtal med Soc, som kommer lägga när hela saken. 

    Det du beskriver om förskola är ju värre saker - men jag antar att ni tagit upp detta med förskolans chef? 

  • Sandra36

    Helt sjukt!!
    Något litet hål är inget att göra en anmälan för och inte heller att barnen sagt att dom varit uppe sent. Dom kan som sagt inte klockan. 
    Prata med soc tjänsten att det kommer komma in en anmälan och förklara hur det ligger till så ligger du steget före och prata även med förskolans chef om dom brister du ser inom förskolan. 

  • Matilda03

    Helt obefogat låter det som. Fattar inte hur de tänker, Soc borde få fokusera på föräldrar som slår sina barn osv svåra problem. 

  • HapSomHip19
    Dom har aldrig klagat på att han är trött.
    Dom har gjort anmälan baserat på att han sa att han lägger sig sent.
    Han är alltid pigg och glad när han hämtas och ALDRIG någonsin har dom klagat på att han har varit trött och gnällig.
    Han är inte blek, svart under ögonen eller någon annan sömnbrist symtom

    Vi har aldrig fått något klagomål på våra barn. Men sen gör dom en anmälan utan att ha fört en dialog med oss. 
    Hade jag vetat att dom är så nitiska hade jag ju självklart inte satt på dom kläder med ett litet hål.
    Jag förstår om det hade varit stora hål som en knytnäve eller lappar som hänger.
    Dom har alltid nytvättade kläder, luktar gott och pojkarna är rena och fina.
    Man blir lite förvirrad, jag är inte ett dugg orolig för vi har inget att dölja.
    Men känner mig väldigt sviken att dom inte kan föra en dialog med oss så vi kan lösa var än skon klämmer.
  • SaraL77

    Ligger säkert mer till grund men som du uppenbarligen inte redovisar här.

  • Anonym (Trötter)

    Jag gick fram till två tonårstjejer på stan och frågade vad de hette då jag ville göra en orosanmälan. De verkade helt oförstående men ni skulle ha sett deras jeans som var helt trasiga!

  • HapSomHip19
    Vad ska jag ha för anledning till att ljuga på ett forum?
    Du får tro vad du vill men kan bara berätta vad pedagogerna sa till mig.
    Som sagt är inte ett skvatt orolig utan mer besviken.
Svar på tråden Obefogad Orosanmälan?