Inlägg från: Anonym (drömmen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (drömmen)

    Overkligt!

    Anonym (blandat) skrev 2022-02-17 11:13:53 följande:

    Mitt barn har en klasskamrat som gör många jobb inom film, tv och teater. Det kan bli lite väl mycket ibland tycker jag, just för att det krockar med vanliga barnaktiviteter som att hänga med kompisar, gå på kalas osv. Dessutom får jag känslan av att det verkligen är ett "jobb" för barnet, det drar in pengar till familjen osv. 

    Större delen av sommaren spelade han teater och var upptagen de flesta dagar i veckan med detta. Det är inte direkt ett sommarlov för en liten kille.

    Men om det sker med måtta tycker jag att det kan vara en kul erfarenhet och dessutom ge inblick i en värld som man kanske inte annars kommit i kontakt med, många nya vänner osv. På så sätt mycket positivt! 


    För min dotter skulle ett sommarlov med teater varje dag vara rena drömmen. Varför tror du att barnet i ditt barns klass skulle vilja något annat egentligen och att det inte var ett sommarlov för en liten kille? Att göra det man verkligen gillar ger ju säkert en hel del i gengäld och kompenserar för att man missar kalas och annat. Och alla gillar ju inte kalas heller.

    Min dotter har själv velat regga sig som statist och annat, men inte fått något jobb ännu. Men om hon fick det så skulle det vara helt för att hon själv vill det, skulle kännas trist om nån i omgivningen utan insyn skulle tro att hon inte trivdes och att det var påtvingat henne. 
  • Anonym (drömmen)
    Anonym (blandat) skrev 2022-02-17 13:16:20 följande:
    Det som får mig att tro det, är att barnet själv suckar och stönar när han ska iväg på sina uppdrag - att han inte verkar tycka att det är så jättekul. 

    De flesta barn gillar kalas hos sina kompisar, men det är klart det finns undantag. Personligen tycker jag inte att ett barn i tioårsåldern ska jobba dagligen under flera veckors tid oavsett vilket jobb det handlar om. Barnarbete, du vet. 

    Du vet ju inte om din dotter kommer trivas inom showbusiness eftersom hon inte är där ännu. 
    Aha, det är nån ni känner väl alltså. Då hinner han ändå träffa ditt barn tillräckligt för att ni ska märka att han suckar och stönar när han ska iväg? En del tid till vänner och annat alltså. 

    Jag tycker att man kan avgöra från barn till barn om vad som är lämpligt i såna fall. Det kanske inte ens upplevs som arbete av vissa barn, även om du tror att det gör det för alla barn. Allt barnarbete går inte att jämföra. 

    Nä, varken du eller jag kan veta vad min dotter kommer att trivas med eller inte. 
  • Anonym (drömmen)
    Anonym (blandat) skrev 2022-02-17 16:14:08 följande:
    Ja, det är en av mitt barns bästa vänner, så jag känner barnet mycket väl.

    Barnet har ett syskon som gör samma saker, men älskar det. Så olika kan det vara. 

    Barnarbete är inte okej i min värld, men det kan man ju ha olika åsikter om. Barn har rätt till vila och rekreation, men om man jobbar efter skolan flera dagar i veckan finns det tyvärr inte mycket tid till sådant. 
    Ja, där ser du. Det kan alltså vara olika för olika barn vilket ju såklart är det enda rimliga eftersom inga, varken barn eller vuxna är exakt likadana och har exakt samma behov eller intressen. 

    Det är inte ens säkert att han ser det som barnarbete. När jag var i den åldern så hjälpte jag på mina föräldrars jobb på loven och ibland helger, ärenden, sorterade saker etc. Inte fanken tänkte jag eller nån annan på det som barnarbete. Inte heller när barn får hjälpa till med trädgård, hushållssysslor och annat. Är det just att det finns en lön som stör dig?

    Allt kan göras med måtta eller i övermått, det är väl där knäckfrågan ligger, inte i själva aktiviteten. Kan lika gärna vara innebandyn som kräver för mycket av ett barn medan ett annat barn älskar varje sekund. 
Svar på tråden Overkligt!