• Cheneyney

    Vi som startar IVF 2022

    Tyckte det var dags att starta upp ett nytt inlägg för oss som startar IVF 2022.

    Vi är ett par i 30 och 31 års ålder, inga barn sen innan. Försökt bli gravid sen 2018 då vi fick ett missfall. Sen kom corona, och dem hittade cellförändringar på mig, så vår resa har varit full med bakslag och tagit tid!! Men nu står vi här i början på vår första ivf och är så taggade!!! 

    Vi är idag inne på dag 2 med sprutor, tar Bemfola. Ska på söndag börja med fyremadel, och den gör mig aningens nervös då den inte ska vara så trevlig. 
    Någon som sitter på tips för den, ska man "hugga" in den snabbt eller vad är lättast? :) 
  • Svar på tråden Vi som startar IVF 2022
  • Mimzan
    Punani intended skrev 2022-04-04 11:51:00 följande:

    Hej!
    Jag trodde aldrig jag skulle skriva på familjeliv.. Men here I am!
    Har gjort min första IVF och är nu på ruvardag 5. Igår kväll fick jag vad som kändes som mensvärk (tog dock en Alvedon så vet egentligen inte hur länge värken höll i sig). Har igår och idag varit så ledsen och gråtit så mycket att jag inte kunnat koncentrera mig på jobbet. Dels tror jag väl att det är alla hormonerna jag proppat/proppar i mig, dels kanske det är PMS? Dels kanske en mental reaktion på behandlingen? Min mensapp säger att mensen ska komma imorgon (den brukar dock inte pricka dagen helt korrekt.)

    Jag trodde inte att jag skulle reagera såhär, jag har varit ganska avslappnad i processen fram till nu, det här väntandet gör mig galen, men gårdagens mensvärk har gjort att jag tänker att det nog är kört för den här omgången.. Har ni några tips på hur man håller hoppet uppe samtidigt som man inte förväntar sig allt för mycket? Tycker den balansgången är så svår.


    Åh, låter precis så som jag kände mig förra veckan, var så ledsen i hela kroppen under 3 dagar, samt mensvärk men ingen mens. Rd 12 för mig idag fortfarande ingen mens o plus på stickan.  Nu väntar jag med spänning fram tills söndag då är det riktig test dag Glad
  • Punani intended
    Cacan8 skrev 2022-04-04 12:32:49 följande:
    Älskar ditt nick haha... Och trodde inte heller jag skulle skriva här men är så sjukt ensam i denna process. Pratar ju med sambon såklart men han kan inte och kommer aldrig förstå hur det känns.  

    Jag har egentligen noll tips eftersom jag tycker att det är jättesvårt. Försökte varje månad innan ivf att inte googla och inte testa och inte känna efter men jag är en svag, svag person. 
    Jag kommer förhoppningsvis få en återföring i maj och ska ge mig den på att inte känna efter och inte googla. Har lärt mig att pms, mensvärk och tidiga graviditetssymptom är identiska så det finns liksom ingen poäng i att spekulera. Man driver bara sig själv till vansinne. Min letrozolbehandling innan ivf gav mig dessutom extrem pms de sista gångerna, som höll i sig från ägglossning till mens så kände inte igen min kropp överhuvudtaget (och trodde jag var gravid varje gång).

    Jag försöker tänka nu att det som sker, det sker. Jag kan inte påverka utgången överhuvudtaget. Blir det inget barn så får jag lära mig att hantera det den dagen det står klart. Jag försöker att inte tänka alls på utgången, bara leva och göra grejer så jag inte hinner fundera. 
    Det jag lovat mig själv är att göra det jag kan för kroppen när det är dags för återföring - inget kaffe, ingen cola, ingen "skitmat", ingen stress.

    Med allt detta sagt hade jag exakt noll symtom den gången jag faktiskt blev gravid (och ett ägg min läkare bedömde inte skulle bli befruktat) och drack alkohol innan jag visste att jag var gravid (och kaffe i mängder), så kanske det bästa tipset är att leva precis som vanligt och försöka glömma bort hela bebisgrejen även om det är sjukt svårt :)

    Hur man ska låta bli att oroa sig den dagen man väl är gravid är nästa problem. Får typ slänga mobil och dator känner jag. 
    Tusen tack för ditt svar! Jag känner igen mig så mycket i ensamhetskänslan. Idag har jag gråtit bort hela arbetsdagen. Provade att kontakta kliniken som hänvisade mig till kurator på vårdcentralen. Hade hoppats att kliniken skulle kunna erbjuda proffesionellt samtalsstöd med inriktning mot de här frågorna. Min sambo stöttar också så mycket han kan, men han kommer såklart aldrig kunna förstå fullt ut.

    Egentligen var det kanske inte tips jag sökte, utan förståelse och pepp. Det är SÅ svårt att inte googla, jag har lovat mig själv så många gånger att jag ska ha en avslappnad approach, men jag kan liksom inte låta bli, och jag tror egentligen aldrig jag känt mig klokare av det. Men jag tar med mig din insikt om att det inte är någon idé att spekulera, det får väl kännas hur fasen det vill i livmorsan tills jag vet helt säkert på testdagen.

    Till mig sa de att jag ska leva som vanligt nu fram till testet och att jag inte behöver göra några förändringar i kosten. Sedan två år dricker jag inte kaffe alls, men jag råkade äta en del chips i helgen, får väl hoppas att embryot tycker det är lika gott som jag gör och väljer att stanna!

    (Jag läste dina tidigare inlägg i tråden och tror vi gjort ultraljud och äggplock på precis samma dagar, måste säga att det känns ju lite mindre ensamt!)
  • Punani intended
    Mimzan skrev 2022-04-04 16:27:21 följande:
    Åh, låter precis så som jag kände mig förra veckan, var så ledsen i hela kroppen under 3 dagar, samt mensvärk men ingen mens. Rd 12 för mig idag fortfarande ingen mens o plus på stickan.  Nu väntar jag med spänning fram tills söndag då är det riktig test dag Glad
    Åh, vad hoppfullt! Tack! Och tusen grattis, jag håller verkligen tummarna för att det är fortsatt plus på söndag! Jag har testdag på måndag, om en vecka. <3
  • Cacan8
    1991februari skrev 2022-04-04 16:26:22 följande:

    Cacan8 skrev 2022-04-04 16:08:34 följande:
    Jag känner med dig. Jag drabbades också av MA efter att ha försökt bli gravid i nästan ett år. När man är mitt i det här känns det som att alla andra får barn på löpande band. Det är så orättvist att vissa av oss ska behöva kämpa så. Ibland känns det som att livet enbart handlar om det här. 
    Ska precis som du göra FET. Jag hejjar på oss :) 
    Precis! Just nu känns det som att ALLA runt mig får barn. Jag försöker glödjas åt alla när de berättar om sina graviditeter, men jag är SÅ avundsjuk! 

    Spännande! Då håller jag tummarna för dig med :) när ska du göra FET?
    Förhoppningsvis någon gång i maj, beroende på när min första "riktiga" mens efter ÄP kommer. Fick avstötningsblödningen eller vad den kallas, fyra dagar efter ÄP i förra veckan så förhoppningsvis är min cykel igång i början på maj. 

    Allt är en väntan och ett orosmoment. Just nu väntan på mens och sen oro att blastocysten ska klara av upptiningen och sen att den ska fästa och sen att mensen inte ska komma och sen att embryot vill sitta kvar och sen och sen och sen. Gaah!! Och samtidigt känns det som att "alla andra" blir gravida och köper en vagn i vecka 8 och döpt ungen i vecka 12, medan man själv bara sitter och stirrar på en kalender och inte kommer våga andas förrän eventuell bebis är ute ur kroppen. 

    De senaste dagarna är mina hormoner totalt bananas. Jag mår piss och känner mig oduglig på alla sätt och vis. Vet inte om det är alla hormoner från sprutorna som håller på att försvinna ur kroppen, eller om min pms dök upp punktlig och ordentlig trots att mensen kommit och gått. 
    Jag brukar tänka att jag kommer slå något hårt om det aldrig blir någon bebis med tanke på att min mens och pms betett sig som schweiziska ur i snart 30 år och gett mig ett litet helvete - for nothing. 
  • Punani intended
    Lilleplutt2022 skrev 2022-04-04 12:38:13 följande:
    Går du på lutinus eller andra tabletterna med progesteron? Det kan nämligen biverkningar som påminner inför mens eller graviditet. Det kan också försena mensen.
    När jag genomgick min första IVF så visste jag inte detta ochjag analyserade varenda symtom jag hade. När mensen sen var försenad så fick upp hoppet och blev fruktansvärt besviken när jag sen testade negativt. Jag önskar att någon på kliniken hade kunnat berätta ovan för mig så hade jag kanske hanterat situationen lite annorlunda.

    Jag håller alla tummar för att du lyckas och att det är guldägget du ruvar på just nu!HjärtaSolig

    Själv är jag inne på fjärde ivf försöket och det är dags för äggplock imorgon .
    Tack för ditt svar! Jag tar Lutinus sedan en dryg vecka tillbaka.

    Jag känner igen mig i analyserandet av symtom, har aldrig någonsin varit mer medveten om min egen kropp. Jag ska verkligen försöka att inte överanalysera och kanske försöka att inte testa för tidigt heller, men jag har en känsla av att det kan bli svårt..

    Tack för hållna tummar. Jag håller mina för ditt äggplock imorgon, lycka till! <3
  • Cacan8
    Punani intended skrev 2022-04-04 16:44:17 följande:
    Tusen tack för ditt svar! Jag känner igen mig så mycket i ensamhetskänslan. Idag har jag gråtit bort hela arbetsdagen. Provade att kontakta kliniken som hänvisade mig till kurator på vårdcentralen. Hade hoppats att kliniken skulle kunna erbjuda proffesionellt samtalsstöd med inriktning mot de här frågorna. Min sambo stöttar också så mycket han kan, men han kommer såklart aldrig kunna förstå fullt ut.

    Egentligen var det kanske inte tips jag sökte, utan förståelse och pepp. Det är SÅ svårt att inte googla, jag har lovat mig själv så många gånger att jag ska ha en avslappnad approach, men jag kan liksom inte låta bli, och jag tror egentligen aldrig jag känt mig klokare av det. Men jag tar med mig din insikt om att det inte är någon idé att spekulera, det får väl kännas hur fasen det vill i livmorsan tills jag vet helt säkert på testdagen.

    Till mig sa de att jag ska leva som vanligt nu fram till testet och att jag inte behöver göra några förändringar i kosten. Sedan två år dricker jag inte kaffe alls, men jag råkade äta en del chips i helgen, får väl hoppas att embryot tycker det är lika gott som jag gör och väljer att stanna!

    (Jag läste dina tidigare inlägg i tråden och tror vi gjort ultraljud och äggplock på precis samma dagar, måste säga att det känns ju lite mindre ensamt!)
    Jag drack drinkar och åt Donken-mat dagen innan jag tror min förra graviditet fäste, så chips gör nog bara gott :D (blev extremt yr och illamående i ca 45 min, sjösjuk känsla, och sen släppte det helt, och datumen matchar och jag hade just då inte en tanke på om jag var gravid eller inte pga min läkares dystra prognos av mitt ägg så det var ej inbillning. På tal om att överanalysera symptom va.).
    Det är mer min vidskeplighet som gör sig påmind ang vad jag ska äta och inte, eller typ att jag vill kunna känna att inget jag gjorde påverkade utgången. Det är rent personligt trams så jag dömer ingen här som dricker kaffe eller rödvin haha! 

    Hoppas det lyckas för dig nu! Jag var så besviken att jag inte fick återföring nu på en gång men det känns bättre nu. Kul att vi följts åt hittills tidsmässigt! Vem vet - du kanske är gravid och jag kanske lyckas på naturlig väg den här månaden och så kan vi föda tillsammans haha.
  • Punani intended
    Cacan8 skrev 2022-04-04 12:32:49 följande:
    Älskar ditt nick haha... Och trodde inte heller jag skulle skriva här men är så sjukt ensam i denna process. Pratar ju med sambon såklart men han kan inte och kommer aldrig förstå hur det känns.  

    Jag har egentligen noll tips eftersom jag tycker att det är jättesvårt. Försökte varje månad innan ivf att inte googla och inte testa och inte känna efter men jag är en svag, svag person. 
    Jag kommer förhoppningsvis få en återföring i maj och ska ge mig den på att inte känna efter och inte googla. Har lärt mig att pms, mensvärk och tidiga graviditetssymptom är identiska så det finns liksom ingen poäng i att spekulera. Man driver bara sig själv till vansinne. Min letrozolbehandling innan ivf gav mig dessutom extrem pms de sista gångerna, som höll i sig från ägglossning till mens så kände inte igen min kropp överhuvudtaget (och trodde jag var gravid varje gång).

    Jag försöker tänka nu att det som sker, det sker. Jag kan inte påverka utgången överhuvudtaget. Blir det inget barn så får jag lära mig att hantera det den dagen det står klart. Jag försöker att inte tänka alls på utgången, bara leva och göra grejer så jag inte hinner fundera. 
    Det jag lovat mig själv är att göra det jag kan för kroppen när det är dags för återföring - inget kaffe, ingen cola, ingen "skitmat", ingen stress.

    Med allt detta sagt hade jag exakt noll symtom den gången jag faktiskt blev gravid (och ett ägg min läkare bedömde inte skulle bli befruktat) och drack alkohol innan jag visste att jag var gravid (och kaffe i mängder), så kanske det bästa tipset är att leva precis som vanligt och försöka glömma bort hela bebisgrejen även om det är sjukt svårt :)

    Hur man ska låta bli att oroa sig den dagen man väl är gravid är nästa problem. Får typ slänga mobil och dator känner jag. 
    Stort lycka till med din behandling förresten, jag håller tummarna för att det blir återföring i maj! <3
  • Punani intended
    Cacan8 skrev 2022-04-04 17:04:48 följande:
    Jag drack drinkar och åt Donken-mat dagen innan jag tror min förra graviditet fäste, så chips gör nog bara gott :D (blev extremt yr och illamående i ca 45 min, sjösjuk känsla, och sen släppte det helt, och datumen matchar och jag hade just då inte en tanke på om jag var gravid eller inte pga min läkares dystra prognos av mitt ägg så det var ej inbillning. På tal om att överanalysera symptom va.).
    Det är mer min vidskeplighet som gör sig påmind ang vad jag ska äta och inte, eller typ att jag vill kunna känna att inget jag gjorde påverkade utgången. Det är rent personligt trams så jag dömer ingen här som dricker kaffe eller rödvin haha! 

    Hoppas det lyckas för dig nu! Jag var så besviken att jag inte fick återföring nu på en gång men det känns bättre nu. Kul att vi följts åt hittills tidsmässigt! Vem vet - du kanske är gravid och jag kanske lyckas på naturlig väg den här månaden och så kan vi föda tillsammans haha.
    Ja, vi kan ju alltid hoppas! Föda och äta onyttigheter samtidigt ihop kanske?

    Vad tråkigt att det inte gick hela vägen förra gången du blev gravid! Jag blev gravid på naturlig väg en gång i somras utan att veta om det, blev medveten om det först senare efter att jag fick en tidigt missfall (började blöda i vita kläder på sommarfest med nya jobbet Cool). Den gången blev jag dock mest glad för att det var någon sorts kvitto på att det kanske inte är helt omöjligt!
  • Mimzan
    Cheneyney skrev 2022-04-04 15:26:33 följande:

    Nu har vi äntligen gjort vår ET och jag är också en ruvare! Har varit så himla nervös hela helgen och morgonen att dem skulle ringa och säga att ingen klarat sig.
    Men idag blev det ET, och det var en superfin blastocyst, obeskrivlig lycka :)
    Vi fick även en blastocyst till frysen, wow!

    Testdag 16/4, har lovat mig själv att inte tjuvtesta före. Skrattande


    Härligt, välkommen till ruvar klubben. 


     

  • 1991februari
    Cacan8 skrev 2022-04-04 16:49:07 följande:
    Förhoppningsvis någon gång i maj, beroende på när min första "riktiga" mens efter ÄP kommer. Fick avstötningsblödningen eller vad den kallas, fyra dagar efter ÄP i förra veckan så förhoppningsvis är min cykel igång i början på maj. 

    Allt är en väntan och ett orosmoment. Just nu väntan på mens och sen oro att blastocysten ska klara av upptiningen och sen att den ska fästa och sen att mensen inte ska komma och sen att embryot vill sitta kvar och sen och sen och sen. Gaah!! Och samtidigt känns det som att "alla andra" blir gravida och köper en vagn i vecka 8 och döpt ungen i vecka 12, medan man själv bara sitter och stirrar på en kalender och inte kommer våga andas förrän eventuell bebis är ute ur kroppen. 

    De senaste dagarna är mina hormoner totalt bananas. Jag mår piss och känner mig oduglig på alla sätt och vis. Vet inte om det är alla hormoner från sprutorna som håller på att försvinna ur kroppen, eller om min pms dök upp punktlig och ordentlig trots att mensen kommit och gått. 
    Jag brukar tänka att jag kommer slå något hårt om det aldrig blir någon bebis med tanke på att min mens och pms betett sig som schweiziska ur i snart 30 år och gett mig ett litet helvete - for nothing. 

    Åh, jag håller tummarna för att den kommer snart. Denna eviga väntan alltså! Jag kände mig också ur balans ett par veckor efter ÄP. Jag var otroligt låg, vilket jag tror var en blandning av hormonell obalans och det faktum att vi var tvungna att vänta med återföringen. Kände mig så besviken på min kropp.


    Jag känner precis som du - alla år av preventivmedel, pms och mensvärk, för ingenting om detta inte lyckas. 

Svar på tråden Vi som startar IVF 2022