Inlägg från: Elefantmannen2 |Visa alla inlägg
  • Elefantmannen2

    Vem är otrogen?

    Anonym (tjej) skrev 2022-04-17 00:28:47 följande:
    Tanken har slagit mig själv och RFSU's omfattande studie genomförd 2016. 

    Resultatet på 3% otrogna kan säkert höjas ett par procent men inte i några gigantiska siffror. Tänker RFSU's undersökningen har en hög reliabilitet och validitet.

    Tyvärr är underlaget alltför klent här i tråden för att träffa helt rätt. Folket i "populationen" FL är nog betydligt mer öppensinnade och liberala i sina attityder än svenskar i gemen. Det är min tydliga bild och uppfattning. Därmed inget sagt om att det vore negativt med allmänna opinionen här. Inte alls. Men drar vi till med fakta utan underlag blir det i princip som att påstå "alla tillhör Darkside" vilket är inkorrekt. 

    Fast man måste ju ta vissa saker i beaktande när man läser studien. Man kan definitivt inte påstå att 97% är "trogna".


    Vad är en sexuell aktivitet? Är det camsex? Sexchatt? IRL-sex?


    Populationen är mellan 15 och 65 år. Vid 15 och ett par år efter det har man sällan riktiga förhållanden att vara otrogen i. Vid 55-65 kanske mindre driv? 


    Hur många av de tillfrågade är singlar och kan där med inte ha varit otrogna. 6% uppger sig ju varit singlar som varit med partners i förhållanden. 


    Frågeställningen gäller senaste året((2015) och det påvisar ju inte riktigt hur många förhållanden som partners varit otrogna i. Upptäckt eller ej. 


    Och, framförallt, är folk väldigt sällan helt ärliga med förehavanden som anses fel eller omoraliska. 

  • Elefantmannen2
    Anonym (tjej) skrev 2022-04-20 01:02:10 följande:
    "Fast man måste ju ta vissa saker i beaktande när man läser studien. Man kan definitivt inte påstå att 97% är "trogna".

    Vad gäller statistiken på "trogna" i fysisk bemärkelse (97%) visar sig nog RFSU's undersökningsresultat stå sig och vara representativa i de flesta kretsar. Sen finns alltid subkulturer och sociala plattformar där inställning och agerande ligger långt ifrån vanligt folks beteende. Litteratur, serier och realityshower ger inte alltid en realistisk bild av hur folk i gemen uppför sig. Bilden av trohet/otrohet blir därför mycket missvisande. Yrkesfolk som arbetar med människor i kris eller i problematiska dilemman ges också en snedvriden uppfattning om hur folk vanligtvis lever sina liv, när de möter en begränsad del av befolkningen (slimmad population).

    "Vad är en sexuell aktivitet? Är det camsex? Sexchatt? IRL-sex?".

    Om du tar del av och läser bifogad länk om hur otrohet definieras och hur dess skilda avarter i gränslösa aktiviteter/beteenden ter sig rätas alla dina frågetecken garanterat ut.

    Intressant att notera är att nära hälften av kvinnorna i undersökningen anser att flirta på nätet klassas som otrohet.

    6 av 10 uppfattar webcam-sex som otrohet. Osv.

    Studien visar vidare på element som förstör de tillfrågade parternas sexliv. Ex vis om partnern ägnar för mycket tid med mobilen/surfplattan/datorn. En klar erotiksläckare som leder till ökad otrohetsfrekvens med andra mer tillgängliga partners? Fysisk sexuell aktivitet? Internetchatt? webcam-sex? Internetflirt? Frekvent mejlade med utomstående partner?

    Som alltid är en god kommunikation A och O. De som upplever internetaktiviteter som flirt, porrtittande eller webcam-sex som otrohet behöver definitivt vara tydlig med saken med sin partner i ömsesidiga, öppna och ärliga samtal. 

    "Och, framförallt, är folk väldigt sällan helt ärliga med förehavanden som anses fel eller omoraliska".

    Det du här säger är ett dilemma i alldagligt umgänge där anonymiteten saknas och i alla sorters undersökningar. På plussidan i RFSU studien är att svaren, precis som i årets riksdagsval, lämnas anonymt vilket bidrar till en ökad öppenhet och ärlighet. Många har därtill ett genuint behov av att lätta sina hjärtan i en delikat fråga. 

    www.rfsu.se/globalassets/pdf/kadiskollen-2016.pdf

     

    Nej, inga frågetecken rätas ut genom att blanda frågeställningar. Att X% anser att det otrohet att prata om förhållandet med nära och kära definierar inte vad som menas med sexuell handling i en annan fråga. 


    Jag förklarar mycket enkelt och övergripande varför det är helt fel att slänga sig med att 97% är trogna. Att en mycket stor andel är singlar och därmed inte kan vara otrogna är exempelvis väldigt uppenbart. Även om man nu skulle vilja misstolka utfallet av någon märklig anledning. 


    Man vet att folk ljuger i anonyma enkäter/studier. Bland annat för att man ljuger för sig själv, för att man inte förlitar sig på att man är 100% anonym och fler anledningar. Om folk svarar i en studie för att lätta sina hjärtan är populationen utvald på felaktiga grunder och biased. Vilket är grunden till att alla enkäter på det här forumet är totalt missvisande, även om deltagarna tror att de är anonyma. 

  • Elefantmannen2
    Anonym (tjej) skrev 2022-04-20 23:28:06 följande:
    @Elefantmannen2

    Det var faktiskt du själv som blandade ihop frågeställningarna i vad som räknas som otrohet (i #79). När du drog in webcam-sex, sexchatt och ställde dessa fenomen mot fysisk sexuell otrohet IRL. Inte Jag. I mitt inlägg svarade jag på dimridåer....... Skapade för att undvika den springande punkten? 

    Går det att lägga din faktaresistens åt sidan, genom ihopblandning av korten, och fokusera på kalla fakta??

    På nytt. Resultaten av den statistiskt säkerställda undersökningen som Norm genomförde (Kådiskollens underlag) visade att fem procent av männen varit otrogna det senaste året. Varken mer eller mindre! Sammantaget med kvinnors snedsteg inkluderade visar resultatet att tre procent haft en eller flera relationer under det undersökta året som partnern inte kände till. Punkt. 

    Din kunskapsresistens och ovilja att "godkänna" Norm:s statistiskt pålitliga resultat vad gäller studiens validitet och reliabilitet exponerar endast en vilja att snedvrida resultaten uppåt utifrån eget godtycke. Därför blandade du in webcam-sex och sexchatt. 

    Uppenbarligen prioriteras sociala forum där statistiskt säkerställda studier och vetenskaplighet saknas (med istället värdemässigt styrda frågeformulär av TS som tillhör vanligheter i trådstarter...) som husbibel eller bondepraktika?. Slumpmässiga och känslomässigt pådrivna underlag à la flockbeteende med en stark grupp-påverkan "legitimerar" egen eller andras otrohet? Är du mån om att vara i mainstream åsikt på forum möjligen.

    www.doktorn.com/artikel/undersökning-därför-väljer-svenskarna-att-vara-otrogna/

     

     

    Det står uttryckligen så här: "Jag har haft en sexuell relation parallellt med min fasta relation som min fasta partner inte kände till / inte skulle tycka om" där de 3% du hänvisar till svarat ja. Som det stycket du citerar feltolkar((genom att bl.a. överföra det på befolkningen och inte populationens motsvarighet av befolkningen, d.v.s.15-65 som haft sex minst en gång) och du fultolkar. 


    Min fråga gällande just vad "sexuell relation" inbegriper i just den frågan. 


    Det har ingenting med frågan vad folk anser är otrohet göra i andra sammanhang. Så till vida man inte vill tolka det så och dessutom helt plötsligt ändra sin egen definition av vad som är otrohet. 


    Resten är trams som lämnas obesvarat. 

  • Elefantmannen2
    Anonym (tjej) skrev 2022-04-22 00:02:18 följande:
    Här handlar inget om min - eller för all del din - subjektiva feltolkning. Punkt.

    Menar du att du ifrågasätter Norms's (Kådiskollens material) statistiskt säkerställda studie vilken är vad jag citerade. Studiens population skulle med dina ord icke motsvara den gängse befolkningen när den baseras på människor mellan 15-65 år som haft sex minst en gång. På vilket sätt anser du Norm fultolkar undersökningsresultatet? Hur ser dina "alternativa förslag" ut vad gäller studerad åldersgrupps sexualvanor. Vilken population anser du mer "representativ" avseende svenskars otrohetsmönster. Hur skulle din studie läggas upp om du utgick ifrån din egen bondepraktika baserad på sociala forum? Vet du något säkert om respondenternas egentliga ålder och korrekta kön ex vis. Besitter du som SCB och/eller Norm motsvarande resurser i din rapport? Hur tänker du dig ditt upplägg av din studie om den fallerar i det mest elementära ur forskningssynpunkt. I din faktaresistens får du gärna tillföra konstruktiva alternativ istället för att såga Norm's väl etablerade metod. I metodik förslår nämligen icke subjektivt vardagstyckande utifrån egen världsbild framför dator/skärm/mobil. 

    Leder din inställning dig till att du förlitar dig på dina personligt färgade tolkningar och slutsatser, dragna utifrån ex vis den här trådens frågeformulär i TS. Menar du svaren i någon bemärkelse statistiskt clearade? Anekdotiskt är de förstås av stort intresse för oss alla :)

    Det är sexologer från RFSU som står för tolkningen av studiens resultat. De är alltså inte statistiker eller har ens grundkunskaper i ämnet. Det är även de som valt hur man presenterar det "lättsmält", men fel. 

    Här har man på goda grunder valt ut en population. I den korrade ingressen skriver då "Undersökningen är riksrepresentativ och representerar ett genomsnitt av befolkningen i den aktuella målgruppen." vilket är korrekt. 
    Men senare skriver man rätt och slätt befolkningen, vilket är fel. Då ska man alltså överföra resultatet från sexuellt aktiva 15-65 åringar till 0-15-åringar, oskulder och annat.


    Du hänvisar till valpoll t.ex., då väljer man population bland röstberättigade och kallar utfallet för "väljarkåren" eller dylikt, inte befolkningen. 


    Tolkning av insamlad data är givetvis inte subjektivt, men det är viktigt att förstå hur och varför siffrorna finns där. Vilket jag gett flera exempel på. 


    Som du kan läsa i samma studie definierar människor vad som är "otrohet" väldigt olika. Då blir det väldigt förvillande att helt plötsligt göra ett homogent begrepp av det och slänga sig med. Eller ens enskilda företeelser eftersom kulturen är olika beroende på land, åldersgrupp och mycket annat. Tydliggörs ganska väl av att 32% av finnarna och 57% av svenskarna ser sexchat som otrohet, nära hälften alltså. Normen skiljer sig. Varför blir då frågan. 

Svar på tråden Vem är otrogen?