Inlägg från: Tecum |Visa alla inlägg
  • Tecum

    Nya hot från Ryssland

    Eftersom de inte säger vad de ska göra tyder det bara på skrämselpropaganda genom deras vanliga hotfulla retorik. Både Sverige och Finland kommer att kräva och få Natos beskydd redan vid en ansökan.

  • Tecum
    AndreaBD skrev 2022-04-20 22:41:18 följande:
    Jo, jag antar att det är dem vanliga hoten igen. Och jag hoppas också på att det blir Nato-ansökan och skydd genast. Fast, då kommer man att få frågan varför inte Ukraina har fått det. 
    Ukraina ansökte väl aldrig om medlemskap innan kriget? Just för att inte reta Ryssland och vi ser ju hur hjälpta de var av sin alliansfrihet. Något att fundera på för natomotståndare...
  • Tecum
    AndreaBD skrev 2022-04-21 15:03:40 följande:
    Vad jag vet så gjorde de det. Men jag ska kolla upp det närmare. 
    Dvs. Nato tog visserligen inte direkt emot en ansökan, men de ville ansöka och fick då veta att det inte var någon idé, att man inte skulle ta med dem. 
    Det är möjligt att man diskuterat saken men Nato har hela tiden varit konsekventa och inte lovat något de inte kan hålla. Det hade varit svårt att försvara ett så stort land som Ukraina med så lång gräns mot Ryssland. Man ville också gå Ryssland till mötes genom att inte provocera fram  ett krig.

    Det som förvånar mig var att trots att Nato varnade Ukraina i månader innan anfallet ville varken presidenten eller folk på gatan tro att Putin verkligen skulle anfalla.
Svar på tråden Nya hot från Ryssland