• Fridalouise

    hur få barn att äta bra?

    Hej!
    Mitt bonusbarn äter så dåligt. Ingen aptit förutom när det gäller godis. 
    Jag vet att det är upp till föräldrarna att ta itu med det. Men tycker att åren går och det händer inget. Hade hoppats på skolhälsan och andra rutinkontroller men det verkar gå under radarn överallt så tror inte att de heller fångat upp det. Barnet äter lite vitt bröd och lite pommes frites då och då, annars bara godis. 


    Jag skulle gjort på ett annat sätt om det vore mitt barn men orkar inte bråka om det och till sist är det ju föräldrarna som tar besluten. Jag vet att pappan är lite orolig men han tonar ner det. 

  • Svar på tråden hur få barn att äta bra?
  • Sockerikaffet

    Hur gammalt är barnet? Beroende på åldern finns det lite olika taktiker att använda. Men kom ihåg att den nivån av kräsenhet är en ätstörning som ni behöver behandla och jobba med. Det kommer vara svårt och ta tid. Det kommer inte gå att tvinga barnet eller att säga till hen att skärpa sig. På Instagram finns ett konto som heter solid starts, de har väldigt mycket information om hur man kan jobba med kräsenhet, både att undvika och omvända. Men beroende på åldern så kanske ni får jobba på annat sätt. Kanske kontakta dietist eller psykolog som jobbar med ätstörningar. Tyvärr måste föräldrarna ta detta och du kan nog inte göra mer än att försöka prata med dem om det. 

  • Fridalouise
    Mortiscia80 skrev 2022-05-28 13:49:23 följande:

    Ta bort de dåliga alternativen och erbjud bra, hälsosamma matalternativ istället.


    Barnet äter inget hälsosamt alls. Jag förstår i och för sig att man kan tänka att nutellamackor (inget smör, bara vitt bröd och mest nutella) är bättre att få i sig än ingenting. Men vanorna bryts aldrig, vad det verkar. 
  • Mortiscia80
    Fridalouise skrev 2022-05-28 14:10:14 följande:
    Barnet äter inget hälsosamt alls. Jag förstår i och för sig att man kan tänka att nutellamackor (inget smör, bara vitt bröd och mest nutella) är bättre att få i sig än ingenting. Men vanorna bryts aldrig, vad det verkar. 
    Om jag uttrycker det annorlunda. Om det inte finns någon Nutella i ert hem så kan barnet inte äta Nutella, eller hur? Byt ut mjukbrödet mot något bättre, kanske med frön i eller vanligt hårdbröd för att bryta ovanan.
  • Tow2Mater

    Vad lagar ni for mat en vanlig dag? Sitter barnet med er vid matbordet med godis på sin tallrik, eller vilka rutiner har ni hemma hos er?

  • Fridalouise
    Tow2Mater skrev 2022-05-28 14:43:37 följande:

    Vad lagar ni for mat en vanlig dag? Sitter barnet med er vid matbordet med godis på sin tallrik, eller vilka rutiner har ni hemma hos er?


    Barnet sitter med och får till exempel  kyckling som vi lagar utan röra/sås samt ris och det finns sallad/gurka/tomat/majs allt uppdelat i små skålar.  Inget äts. Efter maten som inte ens smakas på för det är blä serverar pappan det barnet egentligen vill ha: godis eller efterrätt som kan vara chokladglass eller donuts eller rent plockgodis. Jag ser inte att barnet äter något annat än rena sockerbomber. 
  • Fridalouise

    Det är tvärnej på de klassiska spaghetti m köttbullar, korv m mos, pastaskruvar. Fiskgrytor, linsgrytor, teriyakikyckling, typ allt från Linas matkasse, äts av de andra men det här barnet kan bara äta sötsaker tydligen. Det är det eller inget, hittills. Föräldrarna har valt sötsaker över inget. Men fattar inte att det inte noteras i skolan till exempel. 

  • Mortiscia80

    Det här är väldigt enkel matematik. Barnet äter inte den vanliga maten för hen vet att i så fall får hen godis. Du måste prata med pappan och få honom att förstå det. Det är föräldrarna som ställer till det här problemet, det kan till och med leda till hälsobesvär i längden. Stackars barn....

    Att skolan inte reagerar är inte konstigt för barnet berättar väl inte om hur hen äter hemma och eftersom hen vet att man inte får godis i skolan så kan det vara så att hen äter bättre av luncherna utan större problem. Då märker de ju aldrig av hur det egentligen är.

    Barn är inte dumma! De lär sig snabbt vad de kommer undan med eller inte.

  • Tow2Mater
    Fridalouise skrev 2022-05-28 14:52:43 följande:
    Barnet sitter med och får till exempel  kyckling som vi lagar utan röra/sås samt ris och det finns sallad/gurka/tomat/majs allt uppdelat i små skålar.  Inget äts. Efter maten som inte ens smakas på för det är blä serverar pappan det barnet egentligen vill ha: godis eller efterrätt som kan vara chokladglass eller donuts eller rent plockgodis. Jag ser inte att barnet äter något annat än rena sockerbomber. 
    Kyckling med torrt ris utan sås låter ju faktist inte speciellt gott.
  • Pimpinellan
    Föräldrarnas fel. Barn lär sig snabbt och här har barnet vunnit. Enligt sig själv då. I längden är det ju vansinne, men begriper inte föräldrarna det så gör dom inte. Kvittar ju vad du gör då om pappan gör som han vill ändå. Jag förstår mig faktiskt inte på sånt där. 
Svar på tråden hur få barn att äta bra?