Inlägg från: Anonym (Förskollärare, examen 2015) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förskollärare, examen 2015)

    Förskollärare 39 000 lön?

    Jag har 37000 i lön utan årets lönehöjning. Började på 29000, 2015. Kass löneökning. Arbetar i en närort till Sthlm. 
    Känner en som arbetar i Sthlms stad, tjänar 41500. 

  • Anonym (Förskollärare, examen 2015)
    Anonym (vobbler) skrev 2022-07-27 17:59:43 följande:
    Det är samma dagis som förr, bara olika titlar.
    Det hade varit trevligt att ha 13 barn på 3-4 pedagoger och att slippa dokumentationskravet på att uppfylla politiska riktlinjer. Om vi pratar om förr. 
  • Anonym (Förskollärare, examen 2015)
    Glinda från Oz skrev 2022-07-27 20:08:16 följande:

    Om det är så varför är tiden i förskolan baserat på tiden föräldrarna jobbar? 


    Klart att förskolan är barnpassning däremot förtjänar personalen varenda krona det är ett viktigt jobb. 


    Det stämmer inte. Självklart bedriver inte skolan undervisning hela dagen heller. 
  • Anonym (Förskollärare, examen 2015)
    Glinda från Oz skrev 2022-07-27 20:39:23 följande:
    Vad stämmer inte? Jag var tvingen att visa mitt schema när min dotter gick på förskolan förra året i alla fall. Man fick inte ha barnen där extra tid för att handla, gymma mm

    Klart de gör. Givetvis har de raster och lunch resten är undervisning. 
    Från och med 3 års ålder är det allmän förskola. Politiskt beslut som grundar sig i att förskolan är en viktig del av utbildningsväsendet.

    Citerar skolverket: "Från och med höstterminen det år ett barn fyller tre år har barnet rätt till allmän förskola, det vill säga minst 525 avgiftsfria timmar per år i förskolan. Det gäller alla barn, oavsett föräldrarnas sysselsättning och familjens situation i övrigt".

    Nej, skolan bedriver inte undervisning samtliga tider barnet vistas på skolan. Exempelvis är det undervisning mellan 8-13 för lågstadieelever. Tur är väl det!

    Undervisning bedrivs även på förskolan, där förskollärarna särskilt ansvarar för det uppdraget då de är utbildade till det. Undervisningen ska dock inte förväxlas med skolans undervisning då förskolan betonar lekens betydelse i högre grad. Skolverket har dock beslutat att begreppet undervisning ska användas i förskolan för att betona att förskolan är en del av utbildningsväsendet. Exempelvis lärs fysikaliska fenomen ut så som friktion och gravitation, men under lekfulla former där pedagogiska frågor ställs. Viktig kunskap att ta med sig till skolan som kräver ett mer abstrakt tänkande. Att då ha fått förvärva kunskapen kroppsligt, erfarenhetsmässigt, t.ex. att hälla 10 deciliter vatten i en literform gör att det blir lättare att arbeta med dessa uppgifter abstrakt i matematikboken. Men också att ha fått träna på att lyssna på högläsning tillsammans med andra eller att sitta i ring/samling förbereder barnet på att kunna lyssna och delta i boksamtal i klassrummet och att kunna sitt på sin bänkplats. Du hänger säkert med nu på förskolans uppdrag, eller du kanske måste hålla dig kvar vid gamla föreställningar? Även i förskolan är kontakten med extern aktör, exempelvis utredning av en diagnos, den första och är otroligt viktig för att barnen ska få en bra början på sin utbildning. Då handlar det om omfattande handlingsplaner upprättade av förskolan, möten med psykolog, läkare, specialpedagog, logoped och olika aktörer ex autismcenter. Och barn som far illa, att dokumentera och fånga upp dessa i samtal med socialtjänsten, men också i samarbete med vårdnadshavarna. Alla dessa moment är emellertid så viktiga och kräver utbildning där en gymnasieutbildning absolut inte är tillräckligt. 

    Jag kan nämna så mycket mer om varför förskolan ska betraktas som en del av utbildningsväsendet, och vikten av det. 

    Sedan finns det många förskolor där förskollärarna inte har möjlighet till att tillämpa sina akademiska kunskaper då förskolan är så eftersatt i kommunens budget. Det kan yttra sig genom hög personalsjukfrånvaro och vikariebrist eller att pedagogerna själva ska stå i köket, ringa in vikarier, städa, tvätta, utföra egenkontroll- och tillbudsrapporter och ha möten med andra aktörer så som miljö & hälsainspektion, brandskydd, lokalvård m.m. Inte minst de stora barngrupperna! 
  • Anonym (Förskollärare, examen 2015)
    Anonym (vobbler) skrev 2022-07-28 13:18:22 följande:
    Påläst?
    Det är samma som förr, skillnaden är bara att statusen för att ta hand om andras barn har höjts.

    Lika tramsigt som genus"vetenskap" skulle jag säga.
    Jag håller med om att forskningen kan bli avsevärt mycket bättre, och behöver rikta sig in mer på utvecklingspsykologi och beteendevetenskap. Just nu florerar en endimensionell vetenskap som grundas på ideologi mer än vetenskap. Detta gäller ju inte enbart lärarutbildningarna...

    Det behövs verkligen högskoleutbildad personal på förskolan som riktar sig till att utbilda barn, där omsorgen är en viktig del av utbildningen. Vi ska inte skolifiera förskolan. Universitetsutbildning bland pedagoger är inte bara viktigt då utbildning, generellt, skapar tryggare och klokare barn, utan inte minst för att gallra ur de människor som inte vill arbeta med barn. Vem som helst ska inte kunna arbeta på förskola eller skola!

    Det ska finnas ett stort engagemang och intresse för barn, även kunskap om barns utveckling och hur barn lär sig på bästa sätt. Att lära ut ämnen på ett sätt som fångar barns nyfikenhet kräver kreativitet och tålamod, och att ha kunskap om barns utveckling, hur sårbara de är i olika åldrar är otroligt viktigt. För de som inte vet står det i förskolans läroplan att förskollärare ska lära ut ämnen så som matematik, naturvetenskap, språk, digitalitet osv. Men det handlar om så mycket mer än att bara lära ut ämnen, utan även om att stödja barnet i sin utveckling för att bli trygga och glada barn, speciellt i de fall där föräldern brister. Det är en otroligt viktig samhällsinsats och hjälper mer än genuspedagogik. 

    Sedan behöver man inte vara kärnfysiker för att arbeta på förskola. Emellertid behövs andra egenskaper som är viktiga och bör därför uppvärderas i samhället. Därmed inte sagt att en kärnfysiker/civilingenjör/läkare/jurist - you name it - och förskollärare ska uppbära samma eller ens likvärdig lön. Men ingen behöver oroa sig där, ingen blir rik av att arbeta som lärare, men att ha löner som bidrar till en bra och trygg pension, att äga sitt boende (ett litet hus kanske) och eventuellt ge ett arv till sina egna barn, är inte höga krav. 
Svar på tråden Förskollärare 39 000 lön?