• Arvidsjauri

    Aktivt valt att leva ensam

    Skulle bara vilja bolla lite?

    är 36årig kvinna, tillsvidaretjänst, gift (sedan ett par år) inga barn. Bor i villa i ett lugnt villakvarter, vi flyttade dit gemensamt och trivs bra. Försöker få barn men det behöver lite hjälp pga medicinska orsaker. Mannen min är en jättebra, snäll omtänksam; sköter hemmet, så jämlikt det kan tänkas vara. Frid och fröjd! 


    Men jag vill inte leva såhär? jag är uppvuxen i torp på landet utan vattentoalett, lite djur för skoj och odlat jordgubbar typ. Varmvattnet fick man snåla med. Och jag VILL LEVA SÅ! Vill tillomed leva nästan mer än så. Jag vill fortfarande jobba på ett vanligt jobb med stabil inkomst ha kollegor och en bil. Det är varken utifrån miljöaspekt, populärt på sociala medier eller tack vare mandelmanns? jag VILL leva så. Ha massa roliga djur som tar hela mina dagar, låta hönorna och kanske lilla ponnyn komma in i köket. Bli insnöad, strömmen går, och taket är på väg att rasa in. 


    jag har varit nära några gånger men fegat ur men också pga män..: nånstans vill man ju ha ett vanligt villavovveliv, rädslan att vara ensam. Ja allt det vanliga? men nu när jag för första gången har det såhär stabilt och tryggt så försvinner inte längtan? jag hade ju hoppats på att om jag träffar den rätte är det viktigare än den längtan.

    min man vill absolut inte leva så. Han är nojjig när man ska bygga nåt måste det var exakt rakt och kan KANSKE sträcka sig till en katt?. Som inte hårar? jag älskar honom och allt det där men livet gör mig så olycklig! 


    jag vet att det finns ni som valt att leva ensama, och jag förstår att ni kommer säga att det är såååå värt det! Men är det värt det? (Obs: jag vill inte leva detta liv IHOP med någon, på sin höjd en särbo som är händig och hjälper till men det ska liksom vara mitt! Jag vill inte anpassa mig). Finns konceptet eremit på riktigt?

    några kloka ord på vägen?

  • Svar på tråden Aktivt valt att leva ensam
  • Anonym (Kaffedraken)

    Har också valt att leva ensam eftersom ingen kvinna förstår mig.

  • Fjäril kär

    Även om du är uppvuxen under dom premisserna känns det lite ändå som en romantisk tillbakablick när du beskriver hur det var. Skillnaden nu är att den här gången är det du som är den vuxna och måste deala med allt slit som du kanske inte var helt medveten om att dina föräldrar behövde stå ut med vare sig dom ville eller inte. Det fanns liksom inget val än att efter en lång arbetsdag tvingas skotta av taket, laga hängrännan och förbereda för att inte vara insnöad morgonen efter...

    Jag tror att du inte riktigt är medveten om vad en sån tillvaro innebär i verkliga livet nu som vuxen.

    Att du vill leva mer enkelt och mer isolerad må vara en önskan och längtan som på vissa plan absolut kan vara möjligt. Men du behöver nog rent konkret sätta dig in i vad det livet på riktigt innebär för dig som vuxen och vad det kommer kosta dig vad avser tid och engagemang. Är det överhuvudtaget möjligt att leva så med ditt arbete och övrigt liv? Har du rätt kunskaper? Har du pengarna som krävs? Kommer det verkligen gå att kombinera med barn? Vill du verkligen vara så bunden med allt som kommer med ett sådant liv? Etc.. 

    Du behöver sätta dig ner och verkligen reda ut vad som är realistiskt kontra romantisk fantasi. 

  • Tow2Mater

    Det är dessutom totala motsättningar i det du vill - bli insnöad och strömmen går, samtidigt som du ska ta dig till jobbet och barn till skolan och mata djur. Det fungerar inte praktiskt.

    Hyr en stuga i tjottahejti i två veckor varje vinter under semster där det kommer mycket snö och du kan uppleva det. Och låt katten, maken och eventuella barn slippa följa med.

  • Wolfard
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2022-10-02 14:56:03 följande:

    Har också valt att leva ensam eftersom ingen kvinna förstår mig.


    Efter att ha analyserat många av dina inlägg så kan jag konstatera att du är homosexuell ta och skaffa dig en karl istället så ska du se att du får en sambo och kan knulla hur mycket du vill
Svar på tråden Aktivt valt att leva ensam