Inlägg från: fghtffyrdmns |Visa alla inlägg
  • fghtffyrdmns

    Orolig för dotter, sju år

    Hej

    Jag är så orolig för min dotter på sju år. Hon är väldigt utseendefixerad och går mer än gärna runt i träningstights, ?sporttopp? (sport-bh) och magtröja. Hon vet  inte vad innerbörden av ?sexig? betyder, men det är så hon vill klä sig.
    Igår var det Halloweendisco i klassen och alla kom med dräkter som monster och så vidare, men dottern skulle tvunget ha en sönderklippt t-shirt som slutade strax under bröstkorgen och massa kajal och glitter.

    Missförstå mig rätt, jag förstår ju att det är kul med smink och så, men det ger mig en olustig känsla.

    Jag hatar känslan av att sexifiera min dotter men det känns väldigt olämpligt hur hennes stil utvecklas. Jag inser samtidigt att hon bara är sju år och suger åt sig som en svamp och tycker det är kul att testa sig fram med olika stilar och så.

    Hennes mamma och jag bor inte ihop och det är med 99% säkerhet ifrån hennes hem som det här intresset kommer. Hennes mamma har dessutom rasat mycket i vikt senaste åren på grund av träning och stress, vilket såklart min dotter ser.

    Hon och hennes kompisar brukar byta kläder på skolan, jämföra mellislådor, peta i maten med mera, och läraren har höjt en varningens finger för detta.
    Det känns helt enkelt som att hon är 15 år redan nu?

    Hon dras inte till några barnprogram utan tittar gärna på ?Klassen? (tonårsproblem i skolmiljö) och mycket kommer ju säkert därifrån också, trots att jag försöker begränsa det snarare än att förbjuda det.

    Hennes mamma tycker inte jag ska se det som ett problem då hon menar på att jag ?shamar? någon som vill vara sig själv.

    Hur kan jag belysa detta för min dotter för att försöka att åtminstone hitta en balans i det hela? Jag är livrädd att hon ska drabbas av någon ätstörning eller lida av pressen på att se fin ut hela tiden. Hon är så liten så hon ska inte behöva tänka på det, tycker jag?

    Är jag snett ute? Finns det någon med liknande erfarenheter?

  • Svar på tråden Orolig för dotter, sju år
  • fghtffyrdmns
    Anonym (The typical mom) skrev 2022-10-29 11:46:39 följande:
    Fy fan vad otrevlig du är då! Vill man att ens sjuåriga dotter uppfattas som ett blivande luder så behöver man inte prata med henne om hur man klär sig på ett passande sätt. Med tanke på mammans inflytande så kommer äpplet inte falla långt bort om ingen sätter stopp.

    Jag skulle absolut inte gå så långt som att kalla min dotter för ett blivande luder, så det tycker inte jag att du ska göra heller.


    Jag begriper ju att hon är ett barn med faser och intressen som varierar lika mycket som dagen och natten. Fick pratat med mamman idag och det visade sig att även hon oroat sig. Vi kom fram till en gemensam plan för att stävja detta och att tillsammans, fast på varsitt håll, hålla extra koll och sedan ta en avstämning längre fram.

Svar på tråden Orolig för dotter, sju år