• Tow2Mater

    Millimeterjämställdhet

    Internationella mansdagen gick de flesta förbi utan att media nämnde den. Internationella kvinnodagen har stora rubriker på de flesta mediers förstasidor om alla sätt att uppmärksamma den på.

  • Tow2Mater
    Citronella skrev 2022-11-29 21:57:59 följande:
    Vem hindrade dig från att dra ihop något? För att något ska hända måste någon engagera sig. 
    Tycker faktist media ska ha lite meterrjämställdhet iallafall i vad de publicerar, om än det inte behöver vara millimeterjämställdhet.

    Jag startade faktist en tråd här på fL för att uppmärksamma mansdagen!
  • Tow2Mater
    Citronella skrev 2022-11-29 22:08:31 följande:
    Att starta en tråd är nästan samma sak som att inte göra någonting. Dra ihop en demonstration eller vad som helst. Media skrev om mansdagen sen finns det helt klart mer att skriva om saker faktiskt händer. 
    Demonstration mot vad?

    Vilken media menar du skrev om mansdagen?
  • Tow2Mater
    Anonym (Peter) skrev 2022-11-30 08:55:08 följande:
    Är det män som lyfter fokus på kvinnodagen?
    Är det män som lyfter fokus på mansdagen?

    Nej, vi är generellt ganska obrydda tills det drabbar oss, jag är likadan. (Jag är en sån man brukar skoja om, som började se snedfördelningen när jag fick en dotter...)
    Ar majoriteten mediapersoner (brukade vara journalister, men nu är ju det begreppet inte riktigt rätt) män eller kvinnor? borde det spela roll?
  • Tow2Mater
    Anonym (Biologi) skrev 2022-11-30 10:20:57 följande:
    Varför ville du uppmärksamma den internationella mansdagen, om nu allt fungerar så superbra för män runt om i världen?

    Jag antar att du ville uppmärksamma dagen för att visa på de orättvisor som män drabbas av. Då kan man ju demonstrera mot detta, eller hur? 

    Men som vanligt är det någon annan som ska göra jobbet. 
    Helping Men and Boys var årets tema. Hur skulle en demonstration bidra?

    Det är de kulturella kraven, förväntningarna, påbuden och förbuden kring hurudan en man ska vara som upplevs som problematiska för många.
    Mansdagen är ett sätt att uppmärksamma problematiken kring mannens sociala roll i en tid då normerna omprövats drastiskt. (ref. Yle)
Svar på tråden Millimeterjämställdhet