Inlägg från: Anonym (X) |Visa alla inlägg
  • Anonym (X)

    Dumpen. Bra eller dåligt?

    Anonym (Rätt) skrev 2023-01-12 07:06:51 följande:

    Jag är normalt emot att man hänger ut personer på nätet men inte i detta fallet. Jag tror att Dumpen kan ha en effektiv avskräckande effekt. Varje barn som kan räddas från ett övergrepp är guld värd.


    Hur många tror du har avstått från det pga Dumpen? Vad lägger du i begreppet effektiv avskräckning? 25% slutar med sånt här eller? Jag tror att siffran är väldigt låg. Möjligen någon procent. Dessutom är brottsprovokation på det här sättet problematiskt. 
  • Anonym (X)

    Jag tror att många inte tänker så långt. Om inte ens en rektor kommer på det samtidigt som hans fallhöjd var enorm. 

  • Anonym (X)
    Anonym (bra) skrev 2023-01-14 15:29:30 följande:

    Nu är jag inte så insatt i hur Dumpen jobbar, men har de inte bevis nog för att få pedofilerna åtalade med de skärmdumpar de har? Själv kan jag ju tycka att de borde räcka. Har de försökt polisanmäla och märkt att inget händer och därför lägger ut pervorna?


    Jag är helt med på att polisanmäla, men om inte polis och åklagare tycker att det räcker för fällande dom så är det inte lämpligt att hänga ut dom. Tycker du generellt att det är lämpligt att hänga ut folk för saker du finner är förkastliga? Gäller det även saker som inte ens är brottsliga? 
  • Anonym (X)
    Anonym (Gäddan 3XL) skrev 2023-04-10 20:10:09 följande:

    Dumpen har verkligen exploderat medialt efter några uppseväckande fångster.
    En rektor och en professor har trillat dit på sistone.

    Känner mig tveksam till deras arbetsmetoder, känns många gånger att det är Dumpen som är den drivande parten, men det ursäktar såklart inte att vara på nätet och söka kontakt med barn.


    Jo, även om det känns ruggigt illa med vad dessa personer gör så tar dumpen det några steg för långt. Vad jag förstår så har båda som håller i Dumpen själva haft problem med lagen tidigare. Att dom skulle vara en garant för att allt görs rätt känns inte så trovärdigt. Och var går nästa gräns? Vilka andra kan vi börja hänga ut. Praxis har tidigare vart att folk inte ska hängas ut som någon form av bonusstraff. Samhället behöver få folk tillbaka i arbete och inte att de hamnar i ett läge där de har blivit offentligt brännmärkta. Så långt tror jag inte Dumpengänget tänker. Tidigare har enbart de absolut värsta brottslingarna hängts ut. Nu har det istället blivit en affärside att hänga ut alla med någon form av tanke att målen helgar medlen. Även om jag ogillar vad dessa herrar sysslar med så blir uthängningningarna som ett straff på det sättet det är utformat. 

    Ponera att jag skulle jaga efter dömda personer som jag har spårat upp och jaga efter dom med kameran i högsta hugg och bara hänvisa till att jag har utgivningsbevis. 
  • Anonym (X)
    Anonym (Snuskgubbedump!) skrev 2023-04-11 02:18:14 följande:

    En snuskgubbedump hade vart intressantare än peddosar med tjejer på 18-25 och män på 30+ som hängs ut för att stämt träff osv.

    Det hade vart riktigt provokativt och vågat!


    Absolut! Jag kan komma på ett flertal ideer om hur vi på flera områden kan gå tillbaka med offentlig skampåle. Ett medeltida straff i modern tappning och där vi efter egen magkänsla kan täcka upp för ett "bristande rättssystem". 
  • Anonym (X)
    Mandel skrev 2023-04-11 08:35:42 följande:

    När medelålders män skickar flera nakenbilder med fullt stånd inte en gång utan flera gånger till någon som de tror är minderårig, så har de satt sig i klistret själva och jag ser inget problem med att hänga ut dem faktiskt. 
    Varför ska samhället tänka på deras ev fruar och barn när de själva inte gör det? Skulle mina barns far bete sig så mot andra barn/tonåringar så kulle jag definitivt vilja veta det för då jäklars alltså!

    Det tragiska är ju att samhället och rättsväsendet misslyckas med att skydda våra barn från dessa idioter så jag har full förståelse för att folket tar saken i egna händer för att skydda sina egna och andras barn. Och hade de inte betett sig som idioter och blivit ertappade med fingrarna i kakburken hade de inte hamnat på dumpen...


    Och vad är det i så fall som gör att man inte kan hänga ut alla möjliga människor som gör olagliga saker eller sånt man bara ogillar? Jag irriterar mig på folk som kör i bussfilen men har aldrig tänkt tanken på att hänga ut någon. Man kan absolut resonera att utnyttjande av barn är värre men vad utför gränsen att det ena är ok och inte det andra? 

    Även om man kan baxna över vissa saker i vårt rättssystem så är vi nog lite hemmablinda. Enligt freedom house är vi ratade 100 av 100 tillsammans med Norge och Finland. I det ingår att vi har ett extremt bra rättssystem om vi jämför med resten av världen. Bara att det blir så mycket diskussioner runt snippadomen kan ses som något positivt. Jag är säker på att konstigheter finns i alla rättssystem. Peka gärna ut ett som du tycker är ett föredöme och jag är rätt säker på att något konstigt går att hitta.
  • Anonym (X)

    Civilkurage i all ära. Jag har själv hoppat in och försvaret en pensionär som blev överfallen av ett ungdomsgäng men lät polisen ta över istället för att lägga upp foton på nätet. 

    Jag ser inte kopplingen till att hänga ut folk. Ett vettigare förslag är att driva kravet på förändringar politiskt. Många av dom som gör sånt här är sannolikt själva i behov av vård. En kanske mindre säljig lösning hade vart att just skippa själva uthängningen och göra det bästa för att få en rättssäker lösning.

  • Anonym (X)
    MysigaSara97 skrev 2023-04-11 12:49:14 följande:
    Det ena utesluter självklart inte det andra.. Men du verkar ha svårt att hålla två tankar i huvudet samtidigt? 

    OnT: dumpen.se behövs. De belyser ett stort samhällsproblem där vi idag inte har tillräckligt repressiv lagstiftning för att komma åt de monster som väljer att leva ut sin sexuella parafili.
    Problemet är inte att jag inte kan hålla två tankar i huvet. Problemet är att jag med typ alla jurister som yttrat sig inte anser att uthängning är en principiellt bra ide'. Sättet du formulerar dig på känns rätt nedlåtande. Detta samtidigt som det du skriver är ett påstående avslutat med ett frågetecken. 

    Vad menar du att vi ska ha för lagstiftning som kommer till rätta med problemet? 

  • Anonym (X)
    Silverjenny skrev 2023-04-11 16:01:07 följande:

    Pedofiler kommer alldeles för enkelt undan, svårt att ens komma till åtal, brotten hinner preskriberas innan offren är gamla nog att ens våga berätta eller kunna anmäla och straffen är löjligt låga! Rättsväsendet speglar inte över huvudtaget hur allmänheten skulle vilja att pedofili straffas, då blir det medborgargarden och då får man väl ändå säga att Dumpen är ganska snälla och laglydiga - de trycker en mobil i ansiktet på pedofiläcklet och outar dem på nätet, men ett riktigt medborgargarde skulle bränna dem levande och våldta dem med en trasig glasflaska. Och helt ärligt skulle jag tycka de fick exakt vad de förtjänade även då!!!


    Jag får intrycket av att du närmast förespråkar ett rättssystemet dom har i typ Uzbekistan, dvs lite som vi hade för 500 år sedan. Håller du med om den beskrivningen? Jag är osäker på om du är uppriktig och samtidigt inte låter impulserna styra.
  • Anonym (X)
    Silverjenny skrev 2023-04-11 16:14:39 följande:
    Om du får klassa de här brotten du nämner plus pedofili på en skala, vilket tycker du är det vidrigaste brottet som får alldeles för låga straff i relation till skadan det orsakar för offret? Vad tycker folk i allmänhet?
    Vilken brott syftar du på med pedofili? Från naken fotografering till grov våldtäkt är det ett ganska stort spann. Grov våldtäkt på barn vill jag minnas det finns mer än 20 års fängelse på. Jättemycket mer går det inte att ha utan att man höjer lägsta straffet på mord. Tidigare i tråden var det en referens till en artikel där någon fått 8 månader, men det var inte någon våldtäkt.
    Även skattebrott finns det en stor skillnad, från typ villkorligt med böter upp till typ 8 år där då ofta andra brott hänger med naturligt.
  • Anonym (X)
    Anonym (Gäddan 3XL) skrev 2023-07-14 14:25:37 följande:
    Dumpen är en affärsidé och ett arbete för Sara och Patrik som annars hade varit arbetslösa.

    Blivit en slags underhållning som hela tiden växer. Nu säljer man merchandise och har sponsorer på sidan.

    Ibland aviserar man nya "gäddor" precis som man aviserar nya TV-program.

    Frågan är om deras arbete hjälper någon.

    Man skrämmer bort vissa från att söka kontakt på Internet, men innebär ju inte att de upphör med att ta kontakt med barn på andra sätt.

    Alla vettiga människor tycker det är fasansfullt med pedofili, men tror det finns bättre sätt att angripa problemet.
    Jag håller helt med. 
    Just intressekonflikten som finns med att Dumpenfolket vill tjäna pengar på något gör att det finns en tydlig intressekonflikt. Det påminner om Chris Hansens upplägg i "to catch a predator" som gjort sig väldigt rik på sin verksamhet. Att outa personerna hade inte behövts utan är bara ett sätt att popcornifiera verksamheten och sälja in den hårdare. Det vädjar till våra sämsta jag.

    Att dessutom ha personer bakom som inte riktigt är med i matchen själva. Exempelvis Sara verkar inte ens ha koll på skillnaden på en psykolog och en psykiater. Att då ha koll på att flera av dessa personer som dom hänger ut egentligen hör hemma på någon psykrelaterad inrättning snarare än framför en onlinepöbel som gärna betalar för att showen ska fortsätta blir ganska tydlig. 

    Nu nyligen blev även fyra dömda för att ha åkt hem och misshandlat en av de uthängda. Jag gissar på att S och P inte alls ser sin del i det hela.

    Bara för att man är emot pedofili så behöver man inte släppa alla gränser.
  • Anonym (X)

    Jag brukar tänka på 2 grupper med poliser i Detroit när jag tänker på Dumpen. De båda grupperna försökte sätta dit varandra för köp / försäljning av droger. Vem är skurken här? Det höll på att sluta i en saftig skott växling. 

    www.snopes.com/fact-check/undercover-cops-arrest/

    Att göra setupen för bra kan vara problematiskt.

  • Anonym (X)
    Anonym (Självkritk) skrev 2024-01-07 14:44:56 följande:
    Har visat sig att det inte förhindrar nya offer. Det som däremot hjälper är att lyckas få personen att få professionell hjälp med att hantera sina känslor och lära sig att inte agera på dem. 

    Att vilja straffa en förövare är mänskligt och det hjälper omgivningens känslor, med andra ord det känns skönt för oss som ser på, att straffa en förövare. Det kan på sin höjd hjälpa kortsiktigt men folk ramlar tillbaka fort för att inget har förändrats i tankesätt eller beteende.
    Förstår hur man kan känna så, men vill vi hjälpa barn och inte bara våra egna känslor så bör vi jobba mot det som ger bäst effekt för att minska antalet nya offer. 
    Mycket bra skrivet. Mycket i samhället som är känslostyrt dessvärre. 
  • Anonym (X)

    2 dömda knarkare kan väl inte ha fel, eller?!?

    The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.


    Bertrand Russell
  • Anonym (X)
    Anonym (Gäddan 3XL) skrev 2024-02-17 16:47:39 följande:
    Finns det några bevis på att Dumpen hjälper?
    "Gäddan" får ett visitkort med ett telefonnummer till någon som kan hjälpa dem, men hur många tror du tar kontakt?

    Såklart vedervärdigt att ha kontakt med 14-åringar och snacka snusk, men det är inte olagligt att ha chattat med ett fiktivt barn.

    De stackars barnen som har en pappa som betett sig illa får ett helvete. Blir utsatta och många gånger mobbade.

    Även vuxna anhöriga drabbas av uthängningen.

    Dumpen har blivit en underhållssida och en god affärside.
    Just affärsidedelen tycker jag är problematisk. Sara som historiskt sett inte direkt har hittat den moraliska kompassen. Att nu ha hittat något som det går att tjäna pengar på som haltar är problematiskt. Det känns som lagstiftningen haltar här. Den utgår nästan från att utgivare är med hos mediaombudsmannen. Det hade inte fungerat så bra för Saras dump. Att peka ut människor som ofta finns på samhällets botten är avsaknad av kompass. Just att de ska hängas ut är ju det som får det väldigt positivt ur affärssynpunkt. Lite lyxfällan++ fast utan möjlighet att tacka nej.
  • Anonym (X)
    Anonym (Anna) skrev 2024-02-27 13:18:13 följande:

    Nu går ju dom här männen lite längre än att bara oskyldigt chatta med minderåriga. Dom har ju faktist alla stämt träff för att ha sex med ett barn. Har du funderat på vad som hänt om det stått ett riktigt barn där och mött mannen? Tror du att männen backat och sagt att allt bara varit på skoj? 


    60- årig gubbsjuk man eller diagnostiserad pedofil. Det spelar egentligen inte så stor roll. Att som barn bli sexuellt ofredad eller våldtagen ger lika stora, livslånga skador oavsett vem som gör det. 

    Och på tal om oskyldiga anhöriga. Förutom gäddornas fruar och barn så finns det ett gäng oskyldiga kring barnet som också drabbas. Alla barn som utsätts av sexuella övergrepp bor inte på familjehem. Dom flesta bor hemma och har syskon och föräldrar som drabbas.     Dom tvingas livslångt bearbeta det som hände och får leva med anklagelsen om varför dom inte såg. Jag kan på rak arm räkna upp betydligt fler syskon som tagit sitt liv för att dom känner sej skyldiga för att inte sett än de män som tagit livet av sej för att dom blivit uthängda på Dumpen. Gäddornas anhöriga är inte dom enda som drabbas. Det finns tyvärr många fler än dom. Och alla är resultat av det mannen gjort mot barnet. Inte av att Dumpen finns. 


    Dom hade lätt kunnat köra samma koncept utan att riskera att göra sig skyldiga till grovt förtal, som det sannolikt hade rört sig om genom att skippa själva uthängningen och satsa på att få dom till vård och/eller lagföring. Problemet är att dom nog saknar den fingertoppskänslan. Det finns en anledning till att dom inte vill bli granskade av mediaombudsmannen.
  • Anonym (X)
    Anonym (Anna) skrev 2024-02-27 16:08:05 följande:
    Var har domsaga att dom inte vill bli granskade av Mediaimbudsmannen? För övrigt är det väl ingenting dom kan välja. Det är väl bara för dom som blivit uthängda att anmäka.
    Dom har valt att inte ansluta sig till det medieetiska systemet som de flesta andra. Systemet är till för att lesa till självsanering. Om man inte är med kan man inte bli kritiserad, så på sätt och vis använder dom ett kryphål.
  • Anonym (X)
    Anonym (H) skrev 2024-02-27 19:53:12 följande:
    De kan inte lagföras eftersom det inte finns ett verkligt brottsoffer utan fiktiva barn.

    Det enda som är tillräckligt avskräckande i nuläget är uthängning, kontakta arbetsgivare etc.

    Det är inte männen som ska skyddas utan barnen som de är ute efter. 
    Jag kan ha förstått fel, men ibland har det funnits tillfällen då lagföring vart möjlig. Det är sådana fall jag avsåg. I övrigt är det vård jag syftar på.
  • Anonym (X)
    Anonym (Anna) skrev 2024-02-27 17:45:36 följande:

    Ok. Då förstår jag. Men vad jag förstått är det ändå bara ett tyckande organ. Eller har jag fel?


    Rätt så till vida att det inte är någon domstol, men tyckande är samtidigt lite väl löst beskrivet. De har sina etiska regler som de bygger tyckandet på.
Svar på tråden Dumpen. Bra eller dåligt?