• Kaffedåva

    Hur blev era plusbarn?

    Vår ettåring betecknar jag som ett plusbarn. Det är sömnstörningar (både att somna och sova vidare/somna om), högljudda skrik, stark vilja och driv, har svårt att leka/vara själv, kräver stimulans och avskyr lugn och ro. Jämfört med andra bebisar/barn i hans ålder har han alltid varit tio gånger mer liksom. 

    Han är stor och fysiskt stark och viljestark och ofta är läggningarna brottningsmatcher med hörselskador som följd. Han har aldrig tyckt om att sova. Detta mm sammantaget gör att vi inte lämnat bort honom än för passning en enda gång. För i ärlighetens namn vill jag inte "utsätta" någon för hur krävande han är och där är jag och sambon oense.

    Mitt i allt detta är han en jättego charmig och social men lite bufflig kille som ångar på med aptit på livet som skrattar massor när vi busar och leker. Han äter bra och varierat, älskar grönsaker och har i stort sett ingen skärmtid alls.

    Jagt tänker ibland att om vi lyckas uppfostra och stimulera honom att  kanalisera och fokusera sin starka vilja och driv så skulle han kunna bli precis vad han vill. En annan del av mig är rädd att det jag ser är tidiga symtom på ADHD vilket gör mig ledsen... :(

     Känner någon igen sig, hur blev era plusbarn med tiden?


    /Orolig pappa

  • Svar på tråden Hur blev era plusbarn?
  • Anonym (Lillebror)

    Vår lille hnb:are är 4 år nu. Och det mesta har lugnat ner sig. Han har nätter när han sover dåligt, men vid enstaka tillfällen sover han en hel natt. Han är känslig och tappar lätt fattningen, men det går lugna ner honom. Nu går det ju fråga vad som är fel till skillnad mot när han var bebis och missnöjd all vaken tid. Han har sina idéer och då får man lirka lite, men det mesta går lösa. Vi märker ju att han inte är som storebror utan lite speciell. Vi har haft barnvakt korta stunder dagtid, det funkar bra med en han känner väl. han var dock 3 innan första gången. Han går bra ihop med andra barn också. Han är väldigt gosig av sig, kramas ofta. Det är ganska svårt beskriva hur han skiljer sig egentligen. Hans superba minne, otroliga fantasi, lätt att lära sig. Men illvrål om det går honom emot minsta lilla. Och vill han inte äta ärter en dag går det inte- nästa kan det funka.
    Vi är lite oroliga inför skolstarten nästa år, men hoppas han mognar på sig ännu mer.

  • lövet2

    Jag ser inget konstigt i beskrivningen. Det låter som en vanlig 1-åring. Ja, visst finns det lugnare och tystare barn, men högljudda livliga 1-åringar finns det gott om.

  • TvillingmammaVästgöte

    En rejäl grabb med massor av energi och vilja, det låter som en blivande idrottare! Jag tycker ni skall se till att han får möjlighet att använda sin energi på ett kontrollerat sätt  i några idrotter när han blivit lite större. 

Svar på tråden Hur blev era plusbarn?