Inlägg från: Anonym (De kloka) |Visa alla inlägg
  • Anonym (De kloka)

    Vilka köper en begagnad bil?

    Nästan alla som inte har tjänstebil väljer att köpa en begagnad bil,
    eller borde välja att köpa en begagnad.
    Det gäller åtminstone för alla som har något ekonomiskt tänk.

    Undantaget de extremt få som inte behöver bry sig om ekonomin, som köper bilen kontant och inte har något behov av att placera motsvarande summa och som inte har något behov av att spara till sin pension.

    Jag har varit bilägare i mer än 40 år, har ett bilintresse och jag har nog haft vad man kan kalla för ganska många bilar.
    Det har hänt några gånger att jag har köpt ny bil och då har det framförallt varit tjänstebilar (alltså företagsägda) och i något enstaka fall har jag köpt nya bilar som jag ägt själv och då har det varit av icke rationella orsaker.
    De allra flesta bilarna har varit begagnade. I ungdomen ganska mycket begagnade och senare i livet begagnade men så nya som det varit möjligt att finna till vettigt pris, helst bilar där fabriksgarantin fortfarande gäller.

    Mina nya tjänstebilar har för företaget alltid varit dåliga affärer pga den fruktansvärda värdeminskningen. För mig personligen har det dock varit en god affär att kunna köra en ny bil och bara skatta för förmånsvärdet utan att jag själv direkt har drabbats av värdeminskningen.
    Tvärtom har jag några gånger själv valt att köpa ut tjänstebilen efter tre år, till lågt restvärde, och det har alltid varit bra affärer för mig.

    Rent generellt så är min rekommendation till alla privatpersoner att alltid köpa begagnad bil och aldrig en ny.

    Den allra sämsta affären rent ekonomiskt har ju nu visat sig vara privatleasing. För mig ett helt obegripligt sätt att köpa bil.

  • Anonym (De kloka)
    Challenger skrev 2023-04-03 22:52:30 följande:
    Sånt händer, men hade det hänt när bilen varit 10 år gammal och rullat 15 tusen mil hade den reparationen antagligen kostat 50 papp - minst. Ingenting hade täckts av vare sig Volvo eller maskinskadeförsäkringen. 
    Sånt händer inte, om man väljer bil med omsorg.
    De allra flesta kvalitetsundersökningar under senare år visar att Volvo tillhör de tillverkare som har stora kvalitetsproblem.
    Vem som helst som är det minsta intresserad, eller som känner någon som är kompetent och det minsta intresserad, kan välja en bil där det är extremt liten risk att sådant händer.

    Det verkar vara så att svenskar i största allmänhet, inräknade svenska media och deras journalister, fortfarande inte begriper att Geely är ett Kinesiskt företag och som på vissa marknader säljer sina kinesiska bilar under varumärket Volvo.

    Fakta är att det är 24 år sedan Volvo var en Svensk biltillverkare.

    När man i media och andra sammanhang pratar om Volvo som det svenska företaget så menar man Volvo Trucks som tillverkar Volvo lastbilar.
    (Man menar INTE Volvo personbilar vilka i dag är Geely.)

    Som jag skrev tidigare kan det vara klokt att välja en begagnad bil som har fabriksgaranti kvar när man köper den, så att man har chansen upptäcka om det skulle finnas eventuella fel i tillverkning eller konstruktion.
    (För fel som uppstår efter tillverkningen, eller som inte är konstruktionsfel, gäller aldrig fabriksgarantin, oavsett hur lång garantitiden är i märkets marknadsföring. Om Geely/Volvo tog kostnaden för nämnda byte av växellåda så bestämde man sig för att ta den kostnaden som Good Will, inte som garanti.)

    Om man väljer en äldre begagnad bil så köper man en bil till lägre pris och man bör självfallet räkna med att det lägre priset ger utrymme till rep och underhåll.
    En sådan bil lämnar man aldrig till märkesverkstad.
    Om det skulle uppstå något större fel, som t ex att växellådan havererar, så köper man en sådan på skroten, eller köper en renoverad/utbytes växellåda till betydligt lägre pris, och låter en liten privat och kompetent bilverkstad, eller en kompis, utföra bytet.
    Den lilla privata verkstaden är i de allra flesta fall (95%?) mera erfaren och kompetent för ett sådant jobb på en 10 år gammal bil än den anställda mekanikern på en märkesverkstad, och generellt till omkring halva kostnaden.
  • Anonym (De kloka)

    Den begagnade bilen, där fabriksgaranti fortfarande är giltig, måste inte alls lämnas hos märkesverkstad för att garantin ska gälla.
    Det är bara en myt.
    Men service ska vara korrekt och fackmannamässigt utförd. Det är bra att kunna styrka detta.
    Men om man är privatkonsument så ligger bevisbördan rent formellt på tillverkaren, att servicen skulle vara bristfälligt utförd, om tillverkaren vill neka en reklamation.
    Om bilen ägs av en juridisk person, som t ex en leasad bil (=hyrd), och/eller t ex en tjänstebil, så ligger bevisbördan hos bilägaren.

  • Anonym (De kloka)
    Mandel skrev 2023-04-04 12:35:54 följande:

    Senast jag ville köpa mig en ny bil asgarvade säljaren åt mig och berättade även mina önskemål för sina säljarkollegor som också skrattade så gissa om jag inte köpte någon ny bil utan behöll den jag redan hade.

    Ville ha en ny BMW bakhjulsdriven, manuell, mekanisk handbroms, dragkrok och ett gäng hästkrafter.

    De ville inte sälja manuell eftersom det inte finns någon andrahandsmarknad för det, så redan när de säljer nya bilar tänker de på hur det ska gå att sälja den igen om några år så väldigt många människor köper begagnade bilar och jag ser inget som helst fel i det.
    Alla får väl göra som de vill. X-särbon vägrade nya bilar eftersom han älskar att skruva och greja själv.


    Porsche och några få andra tillverkare har insett att det finns kundkategorier som föredrar manuell låda.
    Jag håller med dig om mekanisk handbroms. Men det vet jag inte om ens Porsche har nu för tiden?

    F ö är väl Porsche sett över tid, om man väljer rätt modell, en av de extremt få bilar som man kan köpa fabriksny utan att den drabbas av värdeminskning.
    En sådan, av rätt modell, kan faktiskt vara en investering, inte bara att investera i upplevelsen och nöjet utan också ett av extrem få undantag som kan vara en investering också rent ekonomiskt. Gärna då med manuell låda!
    Jag har under åren ägt ett par stycken, dock inte i dag (tyvärr...). Om jag ser rent objektivt på det så kanske dessa har varit de mest robusta och hållbara bilarna, haft mycket god produktkvalitet, och erbjudit ett ekonomiskt bra ägande. Relativt dyra i drift och service men har inte tappat i värde vilket gott och väl vägt upp de dyra driftkostnaderna.

    Om man gillar elbilar så är min bedömning att Porsche är för närvarande en av världens absolut bästa tillverkare av elbilar (kanske den bästa?).
    Den där populära jänkaren som börjar på T och är lite muskig klarar inte en jämförelse. De går inte att jämföra ens på samma dag och skillnaden är så stor så det handlar liksom om skilda planeter, kanske olika solsystem.
    (Den där muskiga jänkaren är en riktigt kass bil på flera plan, för mig obegripligt att så många är så okunniga att de köper den...).
    För mig är det givet att tillverkare som t ex Toyota, BMW, Mercedes och Porsche utvecklar och säljer mycket bättre bilar än den där muskiga jänkaren.
  • Anonym (De kloka)
    Mandel skrev 2023-04-04 13:22:30 följande:

    Har bytt jobb och börjat åka buss om dagarna så är numera inte supersugen på att byta bil och att lägga miljonen på en bil som ändå bara står i garaget typ 300 dagar om året lockar inte. Då behåller jag hellre pengarna på kontot.


    Jag förstår.
    Men om man väljer att ha rätt bil i garaget så är det ju ekonomiskt ett mycket bättre alternativ än att ha pengarna på kontot.
    Om man som du dessutom kan njuta av den och ha glädje i hela 65 dagar om året så kan det ju vara både roligt och belönande på många sätt, om man har behållning av det.
    Jag själv har haft flera bilar under årens lopp, så även i dag, som jag har använt betydligt mindre än 65 dagar om året.
  • Anonym (De kloka)
    Challenger skrev 2023-04-04 13:44:29 följande:
    Hudavlagringar, hår och skit. Bacillskräck eller ej så tycker jag det är snuskigt. 
    Hur bär du dig åt i övriga livet och i alla andra sammanhang för att slippa dessa problem?

    För mig är det inget som helst problem i min bil, oavsett om jag köpt den ny eller begagnad.
    Hur får du ditt liva att fungera i övriga samhället? Där liksom i ditt eget hem och i din bil så handlar det väl främst om städning?
    T ex så tror jag inte du hittar dessa problem i en operationssal, men du finner dem garanterat i väntsalen på akuten, och nästan överallt i samhället.

    manuell låda och handbroms så borde ju det vara egenskaper som mer tilltalar beg spekulanter.
    Angående manuell låda (och kanske handbroms) i t ex en Porsche så vågar jag lova dig att Porsches marknadsavdelning och deras tekniker vid utveckling av nya modeller inte prioriterar begagnat-köparen.

    Som nybilsköpare är det många som bryr sig om hållbarhet och driftsäkerhet. Särskilt bland privat-köpare (ok, självfallet mindre bland dem som har tjänstebil).


Svar på tråden Vilka köper en begagnad bil?