• Pyret10

    BF december 2023

    HannaAnnaHanna skrev 2023-04-25 15:38:23 följande:

    Jag är i v 4+5, 38 år gammal bf 27/28 december. Min blivande sladdis har 4 syskon som väntar ivrigt och hoppas. Jag fick tidigt missfall förra månaden så vi hoppas nu att det sitter ordentligt denna gången. Vi ska till barnmorskan imorgon. Längtar efter första ultraljudet men det är ju en tid kvar 


    Hej jag är också i vecka 4 men + 4 idag 😁 har bokat NIPT efter 10 fulla veckor pga jag är 40 år. Har två barn sedan tidigare med annan pappa. 


    Hur mår du? Symtom? Jag har lite spänningar i brösten emellanåt annars ingenting 😊

  • Pyret10

    Mina är 9 och 12 år. Dom vet inget än. Tänkte försöka vänta till efter NIPT som vi gör i v.10 😊 
    HannaAnnaHanna vad sa barnen om ett litet syskon? För jag förstod som att du berättat? 


    Idag slogs jag av en jobbig oro för att ngn ska gå fel. Har ju knappt inga symtom mer än molat till och från och lite öm i brösten emellanåt. Annars mår jag toppen vilket är skönt förstås men också oroande om det är ett dåligt tecken 🙈 detta analyserande av allt 😅 

  • Pyret10
    Ettfrö skrev 2023-04-29 10:01:11 följande:

    Hej! 
    Jag är 38 år och gravid i veckan 6. Om jag räknat rätt är bf sista december... så kan ju bli i januari också. Det är då tidigt än så jag vågar inte tänka allt för långt fram. Hoppas att detta pyre vill stanna. 

    Jag har ett barn sedan innan som är 10 år. Mina symtom hittills är lätt molvärk till och från och lite känningar i brösten. Lite illamående ibland och ökad hunger. Blir hungrig och vill smäta typ varannan timme.. 


    Jag har BF 30/12 😁 symtom hittills är brännande och ömma bröstvårtor, haft molvärk till och från o pyttelite illamående har börjat komma smygandes. Vaknar även väldigt tidigt sista dagarna. Men mår toppen i övrigt 😁 Vet ditt barn att det kommer ett syskon? 
  • Pyret10
    HannaAnnaHanna skrev 2023-04-29 20:38:08 följande:
    Pojkarnas reaktion var bara det är en pojke och tösens reaktion bara det är.en flicka. Nä men de blev jätteglada och längtar. Jag hade ett tidigt missfall förra gången så nu frågar de ofta. Är hon/han kvar. De längtar med oss.

    Har också varit orolig förut när symtomen gått ner men hört att det inte är nån fara med det. Tror att kroppen vänjer sig sen blir det lite mer också mår man illa igen... men klart man är nojig 😅

    Första gången hade jag i stort sett inga dymtom alls nu har jag hur mycket som helst

    Vill vara med i facebookgruppen men hittar den inr :(

    Å vi funderar också på nipt det blir nog det... men det är så dyrt

    Ja det kostar en del, synd att inte regionerna erbjuder det ist för kub. 


    Åh jag ser fram emot att berätta det för barnen men kan även känna mig lite nervös för det. Jag hoppas dom tar det bra, men om inte så tror jag det landar och blir bra när väl bebisen är på plats annars 😊 

  • Pyret10
    Ettfrö skrev 2023-04-29 18:40:35 följande:

    Pyret10: är att vakna tidigt ett gravsymptom? I så fall förklarar det min skumma sömn de senaste dagarna.. undrar varför det blir så? 
    Jah berättade för sonen idag men bad honom inte säga något till någon än. Jag berättade eftersom han påpekade att jag inte riktigt är närvarande och undrar varför jag blivit så tråkig... 


    Jo som jag förstått det kan det vara ett symtom. Men tycker det mesta man kan känna och uppleva verkar kunna förklaras som symtom 😅 
  • Pyret10
    Timochi skrev 2023-04-30 15:10:13 följande:

    Hej, hoppar in här också. Har för första gången någonsin fått ett plus och utifrån mina uträkningar är bf i slutet av december. Jag har ett tidigt ul på fredag så hoppas att allt ser bra ut då 🥺


    Grattis! 🤗 
  • Pyret10
    yny skrev 2023-06-05 18:48:32 följande:

    Idag gjorde vi KUB-ultraljud och det var så häftigt! Man har ju ingen aning om vad som väntar när det är första barnet 😊 allt såg bra ut, mätte exakt rätt storlek, normal nackspalt och låg risk på alla kromosomavvikelser - så otroligt skönt! Bebisen sparkade med benen och rörde på armarna ❤️ så sjuk känsla och är så himla lycklig nu!


    Åh vad underbart 😍 vilken vecka är du i? Jag är i v.11 och ska göra KUB om 2 veckor. Vill bara att tiden ska gå så testet blir gjort och förhoppningsvis med positivt svar. 


    förstår att det måste kännas såå skönt och vad mysigt att se bebisen 🥰

  • Pyret10
    yny skrev 2023-06-07 20:55:27 följande:
    Jag är i v13 (12+3 idag) 😊 Ja denna eviga väntan...! Känns som att tiden går sååå långsamt. 

    Ja, så sjukt att det såhär tidigt är en hel människa liksom?! Med armar och ben som sprattlar runt. Häftigt som sagt 😍

    Håller tummarna att dina veckor går snabbt och att ni får samma underbara upplevelse 😍
    Väntan kändes för lång så på söndag har vi bokat NIPT 😊
  • Pyret10
    yny skrev 2023-07-08 11:09:22 följande:

    V 17 nu (18 imorgon), första barnet och något så sjuuuuukt (åtminstone för mig när det är första gången) - mina boobies har börjat läcka råmjölk Förvånad förstått att det är vanligast i slutet av grav men att det även kan börja tidigt. Vart ska detta sluta Tungan ute

    Hur går det för alla er andra? Har någon hunnit vara på RUL än? Glad fortfarande 2,5 veckor kvar för mig.


    v.16 nu och vi gjorde ju NIPT för ganska många veckor sen nu med svaret att allt såg bra ut och vi fick även veta att det är en liten tjej i magen 🥰 
    Jag har fortfarande rejält ont i brösten, magen har exploderat den sista veckan känns det som och jag tror att det är bebis jag känner röra sig emellanåt. Känns som ett fladder där inne, som gaser men ändå inte. Detta är mitt 3:e barn och känner igen känslan från tidigare 😊 
    Vad mysigt med RUL snart! Vi har det 7/8 så ett tag kvar. Är ju såå mysigt att få se dom och känns Lugnare nu efter att ha gjort NIPT och KUB och dom redan kunnat se att det ser bra ut tycker jag 😊 
    hur mår du annars? Är 2:a trimestern lugnare för dig?
  • Pyret10
    yny skrev 2023-07-09 17:20:50 följande:
    Grattis till en liten flicka 😍 och bad mysigt med bebismage och att ha känt bebisens rörelser ❤️ Jag är så osäker på om jag har känt bebisen än, är ju första som sagt och vet ju inte hur det ska kännas. Ingenting som jag med säkerhet kan säga är bebisen i alla fall 😊 men det kommer!

    Jag mår mycket bättre nu. Har en hel del huvudvärk och har redan börjat få foglossning som eskalerar stadigt. Magen har börjat puta lite också 🥰 brösten har växt helt explosionsartat, 1-2 storlekar större 🙈 får knappt plats i några kläder längre haha.

    Hur mår du? 😊 

    🥰❤️
    Ja det är svårt att veta tycker jag också, men jag känner mig rätt säker på att det är den lilla som jag känner 🥰 
    Vad jobbigt med foglossning 🙁 hoppas det stannar av! Har du skaffat foglossningsbälte? 


    Har ni börjat köpa saker till bebisen? Vi kom över en väldigt fin bilbarnstol idag för en billig peng. Maxi Cosy knappt använd så i nyskick. Kunde inte stå emot att slå till på den 😁 vi har även köpt lite kläder, overall, hårband 😍, en filt, snuttisar och ett babynest 😅 men nu ska vi nog lugna oss lite ett tag 😁 

    Jag mår bra tycker jag. Illamåendet har lagt sig, magen funkar helt ok, tröttheten är som bortblåst, humöret känns stabilt. Är mest brösten som ömmar och magen som växer och molar som vittnar om en graviditet 😅 

  • Pyret10
    yny skrev 2023-07-26 16:20:23 följande:
    Här är vår pojke 🥰💙
    Åh grattis till små prinsar! Så himla mysigt att få se dom på ultraljud igen 😍 Vi har RUL den 7/8 och längtar såå till det 🥰
    Går in i v.19 idag och den lilla sparkar mer och mer. Häromdagen såg jag tydligt hur magen rörde sig av sparken 😁 
    Hur mår ni nu? 
  • Pyret10
    yny skrev 2023-07-27 15:46:38 följande:
    Förstår att du längtar 😍 Det är ju verkligen något speciellt att få sin sin bebis på ultraljud! 

    Vad mysigt att bebisen är så aktiv 😊 och det är så skönt när man känner rörelser, som en bekräftelse på att den faktiskt finns därinne 😁

    Jag mår hyfsat! Haft en hel del problem med foglossning men (peppar peppar) de senaste två dagarna har det inte alls gjort lika ont så hoppas jag har kommit över den tröskeln! Förutom det med jag bra måste jag säga 😊 Hur mår du?

    Ja och när det gått länge utan rörelser hinner jag bli orolig. Denna oro för den lilla som börjar samma sekund man har det lilla fröet bekräftat i magen och sedan är livslång 🥰 


    men vad skönt om foglossningen lättar något för dig! Du skrev att du börjat läcka råmjölk för några veckor sedan. Gör du det fortfarande? Jag upptäckte i förra veckan att jag gör det också. Har inte varit med om det med dom tidigare graviditeterna. 

  • Pyret10
    oshark skrev 2023-11-15 16:56:34 följande:

    Jag är v 35+0 och har med största trolighet c*vid. Mår så dåligt 😩 (är v*ccinerad)

    Har haft alla symtom utom feber och är inne på dag fyra nu. Kan inte andas genom näsan alls då den är helt igentäppt. Stackars bebis blir klämd av varje hostattack och protesterar hejvilt emellanåt.

    Äldre syskonet fick med sig det hem från skolan och blev sjuk först men börjar nu piggna till. Hen lever på glass och ipad hela dagarna för att jag ska överleva själv. 

    Åh vad jag inte orkar. Kan det snälla gå över snart. 


    Usch vad jobbigt 😩 hur mår du nu? 
  • Pyret10
    yny skrev 2023-11-22 17:54:39 följande:

    Imorgon är det prick 4 veckor kvar till bf. Nervositeten börjar smyga sig på kan man säga! Är nervös både över förlossningen (men försöker att inte tänka för mycket på det, har redan en "strategi" och vill inte jaga upp mig för mycket innan, det är ju liksom något man bara måste ta sig igenom) och tiden efter. Min första bebis så har ju egentligen ingen som helst aning om någonting även om man har försökt läsa på 🙈 

    Har börjat få vad jag antar är förvärkar? Sammandragningarna kommer oftare nu och de flesta av dem känns, smärtsamt alltså, som mensvärk och ibland går det ut i ryggen. Är inte supersmärtsamt dock men definitivt annorlunda jämfört med de sammandragningar jag haft tidigare. Känner inget tryck nedåt dock, känns fortfarande som att bebisen ligger ganska högt upp, magen har inte sjunkit än. Har burit en hög mage hela graviditeten. 

    Har gått hem från jobbet nu också, så nu är det full fokus på att fixa klart allting. Har dock dragit på mig en liten förkylning, inte så illa men ändå så jag känner mig hängig. Så blir mycket vila också. 

    Någon som har fått sin bebis än? 🥰


    Det närmar sig 😍 jag har bf 28/12. Lilla stökfian i min mage har legat i tvärläge och eventuellt gör hon det ff. Ska till BM 4/12 så får se då 😊 vi kör ?spinning baby? vilket en BM tipsade om och vi tror att hon ändrat position men vågar inte hoppas på för mkt ☺️ 
    Skönt att vara ledig en tid innan bebis kommer! Jag kommer bara vara ledig en vecka innan beräknat datum, men det känns ok 😊 är lite svårt med sömnen och har liknande symtom du beskriver med tilltagande illamående bl.a. men mår i övrigt bra. 


    Har du gjort några särskilda förberedelser inför förlossningen? 

  • Pyret10
    yny skrev 2023-11-24 11:40:25 följande:
    Håller tummarna att bebisen vänt sig rätt nu då🥰 Jag antar att det blir vändningsförsök annars? 

    Ja jätteskönt att vara lite ledig. Har ett fysiskt krävande jobb så hade inte orkat jobba så långt inför bf tror jag, min kropp var helt slut nu sista veckorna innan jag gick hem (men sjukskriven halvtid för foglossning också så kanske varit annorlunda om jag inte haft så ont). Åkte ju dock på en förkylning det första som hände så har varit däckad ett par dagar. Nu börjar det vända dock :) starkt av dig att jobba så länge! Hoppas du får fortsätta må (förhållandevis) bra!

    Nja, jag har läst "Föda utan rädsla" och involverat min sambo i hur det funkar och hoppas kunna använda mig av de verktygen under värkarbetet. Läst på om amning, smärtlindring osv. Sen är det ju helt omöjligt att förbereda sig för smärtan eller hur man själv kommer reagera känns det som har ju ingen aning när det är första gången 🤯

    Ja jag hoppas verkligen det ✊🏼😁 


    Fy vad jobbigt med foglossning. Jag har ett stillasittande jobb så för mig går det fint att jobba på iaf utifrån det fysiska. Däremot har jag sista veckan börjat känna av min trötthet mer och det fungerar inte så bra med mitt jobb att vara trött i huvudet och ofokuserad då jag sitter i samtal hela dagarna 😊 har även börjat få sammandragningar när jag varit igång lite för mkt under en dag och om jag stressar. 

    Vi har också löst Att föda utan rädsla och är inne på andra vändan med den nu 😊 Jag tror att det kan göra en stor skillnad för mig den här gången om jag kan möta smärtan med de olika tekniker de skriver om och inte bli rädd för smärtan utan bli påmind om att det är en naturlig del av processen/födandet. Mina första förlossningar greps jag av panik och blev såå rädd för smärtan. Båda dom förlossningarna stannade av i flera timmar och nu först kan jag tänka att det kanske beror på det som beskrivs i boken?Att vid rädsla (pga. Vad hjärnan tolkar som hotfull situation) så behöver förlossningen avstanna så man kan fly från hotet. 


    Så inför den här förlossningen hoppas jag att jag inte blir så rädd. Tror att min man kommer kunna hjälpa mig bra med det 😊 

    Jag hoppas nu bara att hon vänt sig och annars blir det vändningsförsök. Lyckas inte det så blir det planerat snitt och då blir det ju något helt annat än vad vi föreställt oss?

    Har ni skaffat allt ni behöver till bebis? 

  • Pyret10
    yny skrev 2023-12-20 19:12:01 följande:

    Imorse föddes vår lilla son, med buller och brak. Öppnade mig 5 cm på 45 min efter vi kom in till förlossningen (var 4cm öppen vid ankoms), han hade bråttom ut 😅 Var extremt intensiva värkar men hann få en epidural som hjälpte mig vila lite och öppna mig långsammare sista cm och när han trängde ner i bäckenet. Sen var det en himla fart ut också, endast 18min krystvärkar och barnmorskan fick göra allt hon kunde för att hålla emot och minimera bristningarna 🙈 Det var helt sjukt, aldrig känt sån kraft i min kropp, hur mycket jag än ville hålla emot så GICK det inte! Fick en lindrig grad 3 bristning som följd så det blir nog några ömma återhämtningsveckor... Men vår gosse är HELT perfekt och jag är redan så otroligt kär i honom ❤️❤️❤️ Helt otrolig upplevelse, trots intensiteten så var det en väldigt positiv upplevelse 😊


    Åh stort grattis till pojken 😍🤗 Oj vilken fart han kom med 😁 vad härligt att du fick en positiv upplevelse! Nu får ni njuta av det lilla livet 😊
  • Pyret10
    yny skrev 2024-01-09 11:53:51 följande:
    Har bebisen kikat ut nu? 😍
    Nej inte än 🙈 41+5 och planerad igångsättning imorgon 😊
  • Pyret10
    yny skrev 2024-01-09 15:33:03 följande:
    Men vilken envis bebis! 😅 Spännande med igångsättning! lycka till, snart SÅ snart får du träffa din bebis 😍😍❤️
    Ja såå envis 😅 Tack! 🤗 
  • Pyret10

    En liten uppdatering från bebisbubblan! Vår lilla tjej kom till oss för en vecka sedan! ❤️❤️❤️ Vi blev ju igångsatta på onsdag för en vecka sedan och natten till torsdag fick vi äntligen träffa vår lilla tjej! Allt gick bra och när väl värkarna satte igång gick det på ett par timmar. 


    Nu har vi fått vara hemma i snart en vecka vi är så glada över att äntligen ha vår lilla tjej med oss här utanför magen 🥰❤️ 

Svar på tråden BF december 2023