• Anonym (Bruksortsbrutta)

    Är det här ett bruksort/småstadsfenomen?

    En fråga kanske främst riktat till er som bor i större samhällen :) Tänk otrohetsdraman, fast det är aldrig/sällan en främmande kvinna/man utan alla känner alla inblandade. Tex. Anna bedrar Kalle och vänstrar med Johan. Johan är Kalles kusin, och Johans egen fru Natalie är Annas bästa kompis och dessutom Kalles ex.

    Så dramatiken blir jättestor, men trots att det blir så väldigt toxiskt så vänstrar folk i mitt tycke jäkligt mycket och ofta. Ungefär samtidigt som ett sådant drama håller på att lösa sig så kommer nästa drama, och "alla" vänner, släkt, kollegor dras mer eller mindre med i dessa otrohetsdraman och pressas att välja "sida" vare sig de vill eller ej. 

    Är det här något ni som bor i större samhällen känner igen? Kan det ändå bli så trots storstad? eller sköter storstadsmänniskor helt enkelt sådant bättre så det bara blir dispyt i själva paret där den ena vänstrat och spiller inte över på andra sådär?

  • Svar på tråden Är det här ett bruksort/småstadsfenomen?
  • Anonym (Korvspad)

    Klart det kan hända. Även storstadsmänniskor umgås i större sällskap.

  • Fröken Allvar

    Lätt händer det i alla kretsar! Någon har gått och varit lite sugen på någon, någon är desperat och vill ha barn och tar någon nära, någon hämnas efter separationen genom att ta över någon annans vänner. Allt detta hände i min krets när vi var runt 30. Bor i storstad. 

  • Anonym (Bea)

    Det händer nog överallt. Men självklart kan det vara lättare att dölja det i en storstad, folk lever i regel inte så nära varandra där. 

  • Fröken Allvar

    Jag funderar på det där med att "sköta det snyggt". Jag läser en del, och populära böcker skildrar ofta otrohet i en krets där alla låtsas som om det regnar. Tror även att tv-serier ofta berör temat. Det säger något att sådana skildringar är populära. Priset för att behålla sin krets är nog att man accepterar att människor beter sig stundtals svinaktigt mot varandra och förlåter. Det gäller i bruksort som storstad. 

  • Anonym (Bruksortsbrutta)

    Anledningen att jag frågar är min sambo. Han har flyttat till mig från stad och det här beteendet hos släkt och vänner är oerhört pinsamt, både vänstrandet och dramat efteråt där alla dras in så jag försöker skydda honom från att behöva dras in i sådant. Han har gett upp karriär flyttat från sitt liv och gått ner till 2/3 sin lön för att vara med mig så han skall inte behöva ta det tycker jag.

  • Anonym (Korvspad)
    Anonym (Bruksortsbrutta) skrev 2023-04-03 08:53:59 följande:

    Anledningen att jag frågar är min sambo. Han har flyttat till mig från stad och det här beteendet hos släkt och vänner är oerhört pinsamt, både vänstrandet och dramat efteråt där alla dras in så jag försöker skydda honom från att behöva dras in i sådant. Han har gett upp karriär flyttat från sitt liv och gått ner till 2/3 sin lön för att vara med mig så han skall inte behöva ta det tycker jag.


    Släpp det. Om det stör honom så mycket får ni väl flytta till stan?? Det är inte ditt fel hur det ser ut med vänstrande i "byn".
  • Fröken Allvar

    Har du barn? Är det därför han flyttat till dig? Du kan ju inte styra andra tyvärr, men kanske har fått upp ögonen för "dramat" genom att han reagerar på vad som händer i din krets? Jag tror inte att det är alla människor som skapar drama heller. Men just människor som har behov av en krets och spänning är nog överrepresenterade. De som umgås kontrollerat över parmiddagar och med barnen har säkert mindre problem med drama, liksom de som vi är lite enstöringar. Vi umgås med vänner men absolut inte i en krets. Varken jag eller han hade en krets när vi träffades, så det blev så helt naturligt. Kan ni umgås på ett annat sätt med dem som betyder mest för dig? Flytta? Andra alternativ? 

  • Anonym (Bruksortsbrutta)
    Fröken Allvar skrev 2023-04-03 09:02:02 följande:

    Har du barn? Är det därför han flyttat till dig? Du kan ju inte styra andra tyvärr, men kanske har fått upp ögonen för "dramat" genom att han reagerar på vad som händer i din krets? Jag tror inte att det är alla människor som skapar drama heller. Men just människor som har behov av en krets och spänning är nog överrepresenterade. De som umgås kontrollerat över parmiddagar och med barnen har säkert mindre problem med drama, liksom de som vi är lite enstöringar. Vi umgås med vänner men absolut inte i en krets. Varken jag eller han hade en krets när vi träffades, så det blev så helt naturligt. Kan ni umgås på ett annat sätt med dem som betyder mest för dig? Flytta? Andra alternativ? 


    Ja jag har ett barn från tidigare relation. Har velat fram och tillbaks men mest på tillbaks om jag vill flytta eller ej.
  • Fröken Allvar
    Anonym (Bruksortsbrutta) skrev 2023-04-03 09:08:51 följande:
    Ja jag har ett barn från tidigare relation. Har velat fram och tillbaks men mest på tillbaks om jag vill flytta eller ej.
    Jag funderar också mycket över om jag ska stanna där jag är eller flytta. Igår tittade vi på boende i vad du kanske skulle kalla bruksort, fast det är ingen bruksort, men det kan ju stå vilka intressen de som bor där har. Då det inte är våra intressen kanske vi skulle bli udda där. Men jag har inte tänkt på möjligheten att dras in i "bruksortsdramat". Måste man det tror du eller kan man hålla sig lite på sin kant som utböling? Skulle du känna dig ensam i storstaden? 
  • Fjäril kär

    Jag har snart bott 20 år på liten bruksort i norrland - jag flyttade hit ifrån Stockholm då jag träffade en man här.. 

    Ja det finns enormt mycket drama åt alla håll och skillnaden här är att drama blir långlivade här då just alla känner alla blir ett problem i sig och dramat sprider sig och utvecklas i sin tur då det påverkar så många människor. 

    I storstaden dör drama ut rätt fort då man oftast har helt skilda bekantskapskretsar och inte umgås över gränserna. Här på min ort blandas man ju ofrivilligt med alla människor. Man är kollega med sin granne och bästa vän med grannens fru, frun i sin tur är barndomsvän med min partner som har dejtat fruns syster i tonåren och som nu är gift med partnerns kusinbarn etc etc
    Hittar man nya vänner via nåt nytt intresse så visar det sig rätt snart att iallafall ett par stycken har flertalet gemensamma vänner med mig och rent av dejtat min exman eller nuvarande sambo...

    Har jag undvikit drama? Svårt... Men i samband med att jag skilde mig bytte jag ut en stor del av min bekantskapskrets och slipper nu iallafall allt drama min exman ställer till med. 

Svar på tråden Är det här ett bruksort/småstadsfenomen?