• Anonym (Känslor)

    Bok om otrohet: Den nakna sanningen

    Jag har börjat läsa Den nakna sanningen: varför vi är otrogna och vad vi kan lära oss av det av Angela Ahola doktor i psykologi. En intressant och spännande bok. Hon försöker också definiera vad som är otrohet.


    Enligt henne är en bra tumregel att alla saker man gör som man inte vill berätta för sin partner är en form av otrohet. Här på forumet verkar en del tycka att det inte är otrohet att träffas eller chatta i smyg bakom ryggen på sin partner. Men eftersom sånt skadar förhållandet på olika sätt så blir det en form av otrohet.

  • Svar på tråden Bok om otrohet: Den nakna sanningen
  • Anonym (Torkad)

    Det är väl också rätt så talande, precis det du skriver. Att vissa tycker det är okej medan andra inte tycker det. Och att det är upp till varje vuxen person som är i en relation med en annan att förmedla vad man själv tycker är ok och inte.
    En del har dialoger med andra men skäms inte - och hens partner tycker inte att det är jobbigt eller känner sig utanför -kan knappast gå som otrohet då?
    Medan andra kan bestämma att de har väldigt tightare gränser i sin relation.
    Så länge man är ense.

  • Anonym (Hind)

    Fast spelar det någon jätteroll var exakt gränsen går för otrohet?

    Är det otrohet att träffa någon man är sexuellt attraherad av i smyg, bakom partnerns rygg? Är det otrohet att sexchatta med okända på nätet? Är det otrohet att kramas, smeka och kyssa någon (men inte ha sex)? Folk kan ha olika åsikter om huruvida det är just "otrohet", men de flesta är nog överens om att det inte är ok beteende, att det är ett svek mot relationen och ens partner.

    Därmed är det beteenden man bör undvika, oavsett om det är otrohet eller ej.

  • Anonym (Känslor)
    Anonym (Hind) skrev 2023-04-03 14:48:48 följande:

    Fast spelar det någon jätteroll var exakt gränsen går för otrohet?

    Är det otrohet att träffa någon man är sexuellt attraherad av i smyg, bakom partnerns rygg? Är det otrohet att sexchatta med okända på nätet? Är det otrohet att kramas, smeka och kyssa någon (men inte ha sex)? Folk kan ha olika åsikter om huruvida det är just "otrohet", men de flesta är nog överens om att det inte är ok beteende, att det är ett svek mot relationen och ens partner.

    Därmed är det beteenden man bör undvika, oavsett om det är otrohet eller ej.


    Det spelar jättestor roll då det kan variera mellan olika relationer. I vissa relationer är det helt okej att sexchatta med andra över nätet eller till och med att ha sex med andra. Men de flesta skulle se det som ett svek (otrohet) om man träffade en person i hemlighet för en fika eller lunch. Eller om man hade en aktiv dejtingprofil på nätet.


    Ahola tog upp det i någon intervju att gränserna är så olika för olika personer.


    Därför är det också viktigt att prata om vilka gränser man har i relationen. Och har man en relation måste man utgå från sin partners perspektiv. Inte komma med undanflykten: Men jag tycker inte att det är otrohet.

  • Anonym (jag)
    Anonym (Känslor) skrev 2023-04-03 15:39:12 följande:

    Det spelar jättestor roll då det kan variera mellan olika relationer. I vissa relationer är det helt okej att sexchatta med andra över nätet eller till och med att ha sex med andra. Men de flesta skulle se det som ett svek (otrohet) om man träffade en person i hemlighet för en fika eller lunch. Eller om man hade en aktiv dejtingprofil på nätet.


    Ahola tog upp det i någon intervju att gränserna är så olika för olika personer.


    Därför är det också viktigt att prata om vilka gränser man har i relationen. Och har man en relation måste man utgå från sin partners perspektiv. Inte komma med undanflykten: Men jag tycker inte att det är otrohet.


    I praktiken gör det ju inte så stor skillnad för människor som går bakom ryggen på sin partner med saker vet ju redan mycket väl att de de gör är fel annars skulle de ju inte smyga med det. Om man på fullt allvar trodde att tex sextjatta med andra skulle vara ok så skulle man ju göra det öppet.

    Jag tror faktiskt att det väldigt sällan handlar om att man bara inte visste var gränsen gick utan snarare om att man visste mycket väl var gränsen gick men valde helt enkelt att skita i det och hoppas på att det aldrig kom fram.

    I grunden handlar det om vilka värderingar man har, har man inställningen att överenskommelser är något man ska hålla om man känner för det men går lika väl skita i när det passar en och att det är ok att gå bakom ryggen på andra så spelar det nog ingen roll hur mycket man pratar och vad man kommer överens om.
  • Anonym (Lilla My)
    Anonym (Känslor) skrev 2023-04-03 14:18:42 följande:
    Bok om otrohet: Den nakna sanningen

    Jag har börjat läsa Den nakna sanningen: varför vi är otrogna och vad vi kan lära oss av det av Angela Ahola doktor i psykologi. En intressant och spännande bok. Hon försöker också definiera vad som är otrohet.


    Enligt henne är en bra tumregel att alla saker man gör som man inte vill berätta för sin partner är en form av otrohet. Här på forumet verkar en del tycka att det inte är otrohet att träffas eller chatta i smyg bakom ryggen på sin partner. Men eftersom sånt skadar förhållandet på olika sätt så blir det en form av otrohet.


    Har du läst hela boken ?
  • Anonym (Torkad)
    Anonym (jag) skrev 2023-04-03 16:10:42 följande:
    I praktiken gör det ju inte så stor skillnad för människor som går bakom ryggen på sin partner med saker vet ju redan mycket väl att de de gör är fel annars skulle de ju inte smyga med det. Om man på fullt allvar trodde att tex sextjatta med andra skulle vara ok så skulle man ju göra det öppet.

    Jag tror faktiskt att det väldigt sällan handlar om att man bara inte visste var gränsen gick utan snarare om att man visste mycket väl var gränsen gick men valde helt enkelt att skita i det och hoppas på att det aldrig kom fram.

    I grunden handlar det om vilka värderingar man har, har man inställningen att överenskommelser är något man ska hålla om man känner för det men går lika väl skita i när det passar en och att det är ok att gå bakom ryggen på andra så spelar det nog ingen roll hur mycket man pratar och vad man kommer överens om.
    Fast bara för att jag gör något när inte min partner ser betyder inte att jag går bakom ryggen. Och vem avgör vad jag får göra när jag inte är med min partner?
    Om jag har goda vänner av motsatt kön där jag har någon som jag skickar meddelanden till på messenger ibland (jag skickar mycket, både till kvinnor och män, släkt och vänner), är det att "gå bakom ryggen"  om jag gör det under min arbetsdag?
    Jag kanske går iväg med min mobil för att kolla av ett banksaldo som jag inte vill att min man ska se, är det värre än om jag går iväg för att skicka en smiley till en (manlig) bekant?

    Allt ovan är hypotetiskt men ska man dra gränser kring otrohet så blir det väldigt detaljerat om man samtidigt ska utgå ifrån att allt som görs när den andre inte närvarar är klassat som fel för att det görs bakom någons rygg. Det blir väldigt mycket som ska "kommas överens om".
    I grunden är jag för den sortens tydlighet för då har man också något att hänvisa till när någon är ute på vift, att vi var faktiskt överens om si och så. Men med relationer måste det till (min åsikt) mer flexibilitet och mental spänstighet för vad som helst kan hända precis när som helst även med de bästa intentioner. 

    Jag har ingen aning om vad min man tänker på när vi är tillsammans hemma, lite lite som när han är på sitt jobb och jag på mitt helt ärligt. Men vi har valt varandra mer än en gång och det är vi som delar säng på kvällen. 
  • Anonym (Hind)
    Anonym (Känslor) skrev 2023-04-03 15:39:12 följande:

    Det spelar jättestor roll då det kan variera mellan olika relationer. I vissa relationer är det helt okej att sexchatta med andra över nätet eller till och med att ha sex med andra. Men de flesta skulle se det som ett svek (otrohet) om man träffade en person i hemlighet för en fika eller lunch. Eller om man hade en aktiv dejtingprofil på nätet.


    Ahola tog upp det i någon intervju att gränserna är så olika för olika personer.


    Därför är det också viktigt att prata om vilka gränser man har i relationen. Och har man en relation måste man utgå från sin partners perspektiv. Inte komma med undanflykten: Men jag tycker inte att det är otrohet.


    Visst finns det relationer där man har sex med andra med sin partners godkännande, men det är något som man just bör få godkännande för innan.

    Jag har nog när jag tänker efter aldrig diskuterat eller känt ett behov av att diskutera "vad tycker just DU är otrohet?"  i någon relation. Däremot har vi ju vetat var gränserna går. Ingen av oss har någonsin sexchattat med främlingar och sedan sagt "va, oj, får jag inte skicka bilder på mitt kön till andra? Det trodde jag var ok, för vi har inte diskuterat det!". 

    De allra flesta har nog INTE olika gränser för olika personer, utan det vanliga är väl att man inte sexchattar, hånglar eller träffar personer man är sexuellt intresserad av i hemlighet, och om man av någon anledning tycker det är ok att smyga med saker får man nog ta upp det speciellt.

    Som (jag) skriver vet man ju att man gör fel när man smyger med saker, annars hade man ju inte smugit med dem, utan öppet sagt "nej, vi kan inte titta på Morden i Midsommar ikväll, för jag tänkte sexchatta lite med ett ex efter middagen".
  • Ordinär Man

    Igår gick jag till det lokala bagerier för att köpa en limpa och några källarfranskor. Då passade jag på att ta en kaffe och mazarin på plats, och jag berättade det inte för min fru.

    Nu skäms jag så otroligt för jag varit otrogen.

  • Anonym (jag)
    Anonym (Torkad) skrev 2023-04-03 19:46:05 följande:
    Fast bara för att jag gör något när inte min partner ser betyder inte att jag går bakom ryggen. Och vem avgör vad jag får göra när jag inte är med min partner?
    Om jag har goda vänner av motsatt kön där jag har någon som jag skickar meddelanden till på messenger ibland (jag skickar mycket, både till kvinnor och män, släkt och vänner), är det att "gå bakom ryggen"  om jag gör det under min arbetsdag?
    Jag kanske går iväg med min mobil för att kolla av ett banksaldo som jag inte vill att min man ska se, är det värre än om jag går iväg för att skicka en smiley till en (manlig) bekant?

    Allt ovan är hypotetiskt men ska man dra gränser kring otrohet så blir det väldigt detaljerat om man samtidigt ska utgå ifrån att allt som görs när den andre inte närvarar är klassat som fel för att det görs bakom någons rygg. Det blir väldigt mycket som ska "kommas överens om".
    I grunden är jag för den sortens tydlighet för då har man också något att hänvisa till när någon är ute på vift, att vi var faktiskt överens om si och så. Men med relationer måste det till (min åsikt) mer flexibilitet och mental spänstighet för vad som helst kan hända precis när som helst även med de bästa intentioner. 

    Jag har ingen aning om vad min man tänker på när vi är tillsammans hemma, lite lite som när han är på sitt jobb och jag på mitt helt ärligt. Men vi har valt varandra mer än en gång och det är vi som delar säng på kvällen. 
    Du menar alltså att du inte förstår skillnaden mellan att göra saker som du inte nödvändigtvis deklarerar för din partner men skulle absolut inte ha något emot att hen ser och som du inte medvetet försöker dölja .... och..... saker du absolut inte vill att din partner ser och som du medvetet försöker dölja för din partner?

    Och när du skriver "skickar meddelanden på messenger" så beror väl om det är rätt eller fel kanske mer på VAD man skriver än ATT man skriver. Att skriva "ska vi ta en fika" till en kollega är kanske inte riktigt samma sak som att skicka en dickpick följt av "tack för senast".

    Jag tror faktiskt att den där gränsen inte alls är så svår att fatta, jag tror däremot väldigt många är väldigt duktiga på att LÅTSAS inte fatta den och hävda att de inte hade en aaaaaaanig om att det skulle vara fel att skicka dickpicks till kollegan och att hen misann inte alls undanhållit det utan hade bara glömt det och hade givetvis visat det bara man hade frågatOskyldig

    Att ha valt varandra en gång i tiden säger ju absolut ingenting, faktum är att otrohet handlar just behålla den man en gång valt OCH ha nån annan med, dvs äta kakan och ha den kvar, för hade man hellre velat ha någon annan istället så hade man ju bara bytt.
  • Anonym (jag)
    Ordinär Man skrev 2023-04-03 20:05:07 följande:

    Igår gick jag till det lokala bagerier för att köpa en limpa och några källarfranskor. Då passade jag på att ta en kaffe och mazarin på plats, och jag berättade det inte för min fru.

    Nu skäms jag så otroligt för jag varit otrogen.


    Och det är ju såklart samma sak som att du gick till närmsta horhus och bara råkade glömma nämna det för din partner.....

    Som sagt, det gäller ju att spela dum när det passar.
Svar på tråden Bok om otrohet: Den nakna sanningen