• Anonym (Lost in space)

    Efter två riktigt stor svek.har jag slutat lita på menniskor

    Kort fattat.
    Min första relation när jag var 16.
    Så var hon jag var tsm med,med min bästa vän.och dess utom vart ett par efter sveket.
    Tog mig 10 år komma över det,lite mer.
    Dom vägra ta nått ansvar.
    Fråga han samma dag som  dom knulla.om han hade känslor för henne för jag tyckte nått kändes fel.
    Han sa ne för fan hon är ful osv.
    Så jag strök mina misstankar..

    Fick undvikande beteende mönster av det.
    Så fort nån visa intresse sprang jag,och dessutom kunde jag inte släppa in nån närmare inpå.inte ens som vänner.
    Samt fick kraftig panik ångest 24/7.
    Vilket gjorde jag börja äta antideep.
    Som jag åt  i 13 år.

     mitt andra förhållande dröjde tills jag var 35.
    Trode alting var frid och fröjd skaffa barn hus,hon jobba borta mycke.sen i vacker dag.
    Sa hon att hon var så stressad när hon var mellan två jobb,sa hon inte orkar att jag engacherar mig så mycke  i henne,och att hon har inte tid lust engachera sig i mig.så hon valde att vi skulle pausa förhållandet.
    Minst 6 månader.

    Dok redan efter 1 vecka.fick jag reda  att hon varit med en annan snubbe typ hela tiden bakom min rygg,började redan efter 3 veckor tsm.
    Var hennes ex.
    Dom träffas en gång i veckan i genomsnitt.
    Jag som trodd bara hon hade låg sexdrive,som hon sa till mig jag tycker inte om intimitet sex.
    Tycker inte om kramar pussa hångla och sånt.
    Vi halft förhanlade till att en gång i månaden minst.
    Och nån kram och gonatt puss och så.
    Dok bröt hon det många gånger som längst 1år och 3 månader.
    Känner mig sinnes sjuk,att jag altid litat trott på hennes ord.
    Aksepterade hon som hon var stälde aldrig krav.
    För då börja hon köra på att jag inte akseptera hon som hon var och ville förändra hela henne.
    Akseptera mig som jag är,eller så skiter vi detta typ.
    Vägra kompromissa,så var altid tvungen följa hennes direktiv.
    Hon beskrev det dom hon har väldigt svårt kompromissa.
    Men men.

    Just nu bor hon forfarande kvar.
    Har inte hjärta kasta ut henne.
    Unviker henne dok.
    Det ända jag  vill är vara med sonen 100%.
    Därför låter jag hon vara kvar .
    Känner jag kan leva så hära,på grund av lill gubben.
    Men är typ det ända jag brinner för.
    Grejer jag gjorde tidigare som spela guitar rita,umgås prata med folk.har totalt försvunnit.
    Tror inte på terapi och grejs.

    Att den person man älskar sviker en försöker dölja sanningen,lever dubbel liv.
    Och inte tror dom är elaka.
    Så länge det inte kommer fram tar jag inge skada,tänket.
    Läst mycke på forumet,om sånna som är otrogna och säger dom ändå älskar sin man,ska jag våga berätta osv.
    Ni borde dumpa snubben innan ni ens är otrogna själviska idioter.
    En gång otrogen altid otrogen.
    Behöver inte stämma,och man kan ändra sig med tiden.
    Dok tycker det förklarar mycke om ens moral.

    Man har guarden upp mot värden och inkräktare parasiter och annan skit.
    Skyddar familjen,till varje pris,om det behövs.
    Man är berädd åt alla håll förutom där man inte ser.bakom en.
    Man tror sin älskligen håller ens rygg.
    Man känner smärta ser hur man blöder.
    Men förstår inte vars blodet kommer ifrån.
    Fören man kollar bak får reda på sanningen.
    där står en älsklingen,med ens hjärta i handen.
    Säger jag inte menar nått illa,älskar dig.mena aldrig att vara elak.
    Efter huggit en hundratals gånger i ryggen.
    Så kändes det för mig när jag fick reda på det.

    Önska jag kunde få livet tillbak,där jag var snäll naiv och altid trode det bästa om alla.
    Där jag föredrog altid bara se det positiva med alla.inte sökte fel,där jag trode menniskan var god hjärtade.
    Den verkligheten där man var varm och god.
    Har idag blivit hård och kall.

    Håller på bli en ensamvarg,
    Som göra allt för sin grabb.
    Dok tappat lusten för allt annat.
    Men ser han som viktigast i värden.
  • Svar på tråden Efter två riktigt stor svek.har jag slutat lita på menniskor
  • Fröken Allvar

    Det är inte fel att du koncentrerar dig på din grabb. Genom att bygga en tillitsfull relation till ditt barn kan du också må bättre, men kom ihåg att han är sin egen den dagen han börjar flyga ut.

    Fy fan, det låter riktigt skit det som hänt dig. Det går att ha ett mellanting mellan att tro människor om gott och ändå lyssna på signaler man får. Om man får väldigt många konstiga signaler kan det vara värt att som godtrogen dra öronen åt sig och backa eller bryta. Jag tror att du kommer att lita på någon igen. Det är en tidsfråga. 

  • Anonym (sådär)

    Det är svårt att ta in att även människor kan vara så oerhört falska och fega. Det tar en stund att processa. Och du är inte ensam om det, läser man otrohetstrådar så ser man ofta människor som vill tro att otrohet bara förekommer i dåliga förhållanden, måste bero på problem i relationen, det måste finnas en bra förklaring, etc... många verkar ha svårt att ta in att människor kan vara så falska bara för att de kände för det, på riktigt.

    Det här är ju en del i processen man går igenom efter ett svek, att lära sig acceptera det som skett.


    Krissituationens fyra faser
    Chock ? inträder direkt och kan vara upp till några dagar. Tillståndet skärmar av och skyddar den drabbade från den skrämmande upplevelsen. Att en chockad person verkar opåverkad kan misstolkas av omgivningen som att han eller hon är oberörd.
    Reaktion ? när den drabbade börjar inse och reagera på vad som har hänt. Känslorna uttrycks ofta starkt, vilket kan vara påfrestande för omgivningen. Fasen kan pågå upp till åtta veckor.
    Bearbetning ? när den drabbade på ett mer metodiskt sätt återupplever intryck och därmed bearbetar problemet. Självupptagenheten avtar och intresset för omgivningen återkommer. Fasen kan sträcka sig upp till ett år.
    Nyorientering ? när såren är mer eller mindre läkta, obehagliga känslor och tankar har bearbetats och den drabbade kan gå vidare. Personen glömmer dock aldrig vad som hänt. Fasen kan fortsätta livet ut.

     Det är lätt att fastna i sin process, speciellt om man blivit utsatt flera ggr. Och det i sig är ju naturligt för vi lär ju oss av våra misstag och ju fler ggr att lita på någon resulterar i en kris så är det kanske naturligt att man lär sig att lita på andra är en dålig idé. Hjärnan lär sig associera relationer och tillit med något negativt. Och för att avprogrammera sin hjärna att sluta associera relationer och tillit med något negativt så behöver man antigen professionell hjälp (terapi) eller ha lyckade relationer så man associerar relationer/tillit med något positivt istället.

    Problemet är att det blir lite moment 22 eftersom ens dåliga erfarenheter kommer göra det svårt att lita på andra och det i sig kommer göra det svårt att ha lyckade relationer, och om/när det skiter sig för att man hade svårt för att lita på en ny partner så förstärks bara de negativa associationerna. Det blir en ond cirkel som blir svårt att bryta.

    Så mitt råd är att du söker professionell hjälp för att bryta cirkeln så att säga.
  • ClumsySmurf
    Anonym (sådär) skrev 2023-04-27 12:53:58 följande:

    Och du är inte ensam om det, läser man otrohetstrådar så ser man ofta människor som vill tro att otrohet bara förekommer i dåliga förhållanden, måste bero på problem i relationen, det måste finnas en bra förklaring, etc...


    Att relationen är sämre stämmer ofta (enligt båda parter) men jag tycker logiken börjar haltar rejält när problemen i relationen i regel är den bedragnas fel.
  • Anonym (sådär)
    ClumsySmurf skrev 2023-04-27 13:55:27 följande:
    Att relationen är sämre stämmer ofta (enligt båda parter) men jag tycker logiken börjar haltar rejält när problemen i relationen i regel är den bedragnas fel.
    Jag tycker logiken haltar redan från början för det enda eventuella problem öht kan göra är skapa ett missnöje... hur man sen väljer att hantera missnöjet har inget med problemen i sig att göra utan med individen att göra.

    Att säga att otrohet är en konsekvens av en dålig relation är som att säga att spöa upp andra är en konsekvens av en dålig relation. Det är givetvis ett falskt påståenden för precis som man inte behöver spöa upp folk för att man blev arg så behöver man inte vara otrogen för att man blev missnöjd. Otrohet är ett val inte en naturlag Flört
  • Anonym (R)
    ClumsySmurf skrev 2023-04-27 13:55:27 följande:
    Att relationen är sämre stämmer ofta (enligt båda parter) men jag tycker logiken börjar haltar rejält när problemen i relationen i regel är den bedragnas fel.
    Oberoende av vem/vilkas problemet är så är otrohet ett utmärkt sätt att förstöra det som finns och sedan få det 1000 ggr så svårt att få relationen på fötter igen (om man nu skulle vilja det).

    Sedan har man i värsta fall en ovän för livet att hantera de gemensamma barnen med.
  • ClumsySmurf
    Anonym (sådär) skrev 2023-04-27 15:00:12 följande:
    Jag tycker logiken haltar redan från början för det enda eventuella problem öht kan göra är skapa ett missnöje... hur man sen väljer att hantera missnöjet har inget med problemen i sig att göra utan med individen att göra.

    Att säga att otrohet är en konsekvens av en dålig relation är som att säga att spöa upp andra är en konsekvens av en dålig relation. Det är givetvis ett falskt påståenden för precis som man inte behöver spöa upp folk för att man blev arg så behöver man inte vara otrogen för att man blev missnöjd. Otrohet är ett val inte en naturlag  // Flört
    Undrar om de är lika öppna med sin syn på otrohet med sina partners eller när de dejtar eller om det kommer ett annat perspektiv för att inte bli dumpad/bortvald.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Lost in space) skrev 2023-04-25 21:24:24 följande:
    [...]Önska jag kunde få livet tillbak,där jag var snäll naiv och altid trode det bästa om alla.
    Där jag föredrog altid bara se det positiva med alla.inte sökte fel,där jag trode menniskan var god hjärtade.[...]
    Tror inte man mår bra av att vara vara misstänksam och ha väldigt svårt att lita på människor men det måste vara helt omöjligt att lyckas undvika dåliga erfarenheter och sociala parasiter om man är raka motsatsen.
  • Anonym (sådär)
    ClumsySmurf skrev 2023-04-27 16:06:07 följande:
    Undrar om de är lika öppna med sin syn på otrohet med sina partners eller när de dejtar eller om det kommer ett annat perspektiv för att inte bli dumpad/bortvald.
    Beror nog på vem du syftar på... om du menar den som är otrogen så tror jag inte de är öppna med någonting eftersom de vet att knullfesten tar slut i samma sekund  deras partner får reda på hur det förhåller sig. Hela syftet med att undanhålla saker är ju att manipulera andra så de ska agera som det passar en själv bäst. En falsk/manipulativ person kommer förmodligen inte vara ärlig vare sig i början, under eller efter relationen. Men det är då som sagt ett personligt problem hos individen.
  • ClumsySmurf
    Anonym (sådär) skrev 2023-04-27 16:25:34 följande:
    Beror nog på vem du syftar på... om du menar den som är otrogen så tror jag inte de är öppna med någonting eftersom de vet att knullfesten tar slut i samma sekund  deras partner får reda på hur det förhåller sig. Hela syftet med att undanhålla saker är ju att manipulera andra så de ska agera som det passar en själv bäst. En falsk/manipulativ person kommer förmodligen inte vara ärlig vare sig i början, under eller efter relationen. Men det är då som sagt ett personligt problem hos individen.
    Jag syftar på  de som verkar ha inställningen att det är nästan värre (att tycka otrohet är dåligt än att vara otrogen, det måste ju ge dåliga vibbar även för de som vill ha öppna relationer så jag tror inte att de tar risken och man kan ju inte ta för givet att de tycker samma om deras partner skulle vara otrogen.


  • Anonym (sådär)
    ClumsySmurf skrev 2023-04-27 17:20:04 följande:
    Jag syftar på  de som verkar ha inställningen att det är nästan värre (att tycka otrohet är dåligt än att vara otrogen, det måste ju ge dåliga vibbar även för de som vill ha öppna relationer så jag tror inte att de tar risken och man kan ju inte ta för givet att de tycker samma om deras partner skulle vara otrogen.
    Ah omoralens väktare på höga hästar som hugger vilt med verbala svärd mot otrohetsdömare men inte inser hur dömande de själva är?

    Ja det känner man helt klart igen Flört
Svar på tråden Efter två riktigt stor svek.har jag slutat lita på menniskor