• Ida2022

    Är det dumt att försöka bli gravid när man studerar?

    Som titeln lyder undrar jag om det är dumt att försöka bli gravid när man studerar? Jag har ett år kvar, arbetar på sommaren och förväntas komma ut i yrket jag studerat till nästa höst men jag vill så gärna börja min högsta dröm att bli mamma nu. Jag blir osäker och vänder mig till vem som helst som har en åsikt eller svar här. 

  • Svar på tråden Är det dumt att försöka bli gravid när man studerar?
  • AndreaBD

    Det beror på. Du får räkna ut hur det ser ut med föräldrapenning då. Man får kanske överväga olika alternativ och se vad som passar en bäst. Det är svårt för någon annan att säga. Men du kan sätt dig och räkna hur det skulle se ut. Jag fick två barn under studietiden, men fick ändå ta en paus på ett år. 

  • Anotherone

    Om man har en SGI som är skyddad så att man kan få sin ekonomi att funka så kan man kanske köra på beroende på ålder.
    Men jag personligen hade väntat. För oss har det varit viktigt att kunna skjuta på förskolestart och ha dagar sparade efter fyra års ålder för framtida bruk så vi hade inte klarat ekonomin och kunnat snåla om vi legat på lägsta föräldrapenningen. 

  • Litorina

    Det beror på vad du pluggar. Är det plättlätt att få jobb eller har du några år med korta anställningar och kanske till och med flyttar att räkna med innan du får fast tjänst? Sånt är ju inte så kul att kombinera med barn. 


    Tänk också på att du behöver kunna försörja dig och barnet även om du blir ensamstående. Kolla upp din SGI. 

  • Joddlar

    Medan man studerar? Lägg boken på sängen och stå på alla fyra kanske?

  • LillaTjockaBertil
    Ida2022 skrev 2023-05-03 16:26:33 följande:
    Är det dumt att försöka bli gravid när man studerar?

    Som titeln lyder undrar jag om det är dumt att försöka bli gravid när man studerar? Jag har ett år kvar, arbetar på sommaren och förväntas komma ut i yrket jag studerat till nästa höst men jag vill så gärna börja min högsta dröm att bli mamma nu. Jag blir osäker och vänder mig till vem som helst som har en åsikt eller svar här. 


    Jag avråder från att skaffa barn under tiden du studerar och jag gör det enbart av ekonomiska skäl. Nu vet jag inte hur du har det ställt ekonomiskt men generellt tror jag de flesta av skulle få kämpa för att få det att gå ihop på en föräldrapenning på lägstanivå.

    Min rekommendation är att du pluggar färdig och jobbar i ett år innan du skaffar barn så att du får en hyfsad föräldrapenning.
  • Themis
    LillaTjockaBertil skrev 2023-05-03 18:21:08 följande:
    Jag avråder från att skaffa barn under tiden du studerar och jag gör det enbart av ekonomiska skäl. Nu vet jag inte hur du har det ställt ekonomiskt men generellt tror jag de flesta av skulle få kämpa för att få det att gå ihop på en föräldrapenning på lägstanivå.

    Min rekommendation är att du pluggar färdig och jobbar i ett år innan du skaffar barn så att du får en hyfsad föräldrapenning.
    Det är en väldigt bra allmän rek, men det kan ju finnas en partner i bilden som är äldre och redan har ett bra jobb, också.
    Det är många det är synd om, men inte alltid för det de tror.
  • Litorina
    Themis skrev 2023-05-03 20:12:22 följande:
    Det är en väldigt bra allmän rek, men det kan ju finnas en partner i bilden som är äldre och redan har ett bra jobb, också.
    Alla gör som de vill, men personligen ville jag inte ha barn förrän jag kunde försörja dem och mig på egen hand. 
  • Litorina

    Kom på en sak till: det är inte helt ovanligt att må rent ut sagt skit under den första delen av graviditeten. Det är inget vidare att skriva uppsats i ett tillstånd där man trots 10 timmars nattsömn är så trött att man ser i kors redan innan lunch och behöver en spyhink bredvid sig en stor del av dygnet. 

  • AJMB

    Jag och min man har precis påbörjat försöket att skaffa barn. Jag pluggar och har efter sommaren ett år kvar av mina studier, vi har räknat på det fram och tillbaka men landat i att vi absolut kommer ha råd att skaffa barn under studietiden. Det kommer inte finnas utrymme för något annat än det nödvändiga men vi har inget emot att avstå sånt :) Jag räknar med att få pausa studierna ett halvår men det är det värt enligt mig (eftersom det är mina studier som påverkas fick jag ta det beslutet, med hans stöd oavsett såklart!). Man har ju ingen aning om hur lång tid det tar att bli gravid så det kanske inte bli en bebis förrän efter examen ändå! 

    Först var planen att vänta tills jag hade min examen och en fast anställning, men att först vänta 1,5 år med att börja försöka bli gravid med vetskapen om att det kan ta ett år att lyckas gjorde att vi tänkte om! 


    Det här kanske inte alls är till någon hjälp för dig men det är så här vi som är i en liknande situation har resonerat!


     


    !
Svar på tråden Är det dumt att försöka bli gravid när man studerar?