• AHN

    Sonen ska utredas för autism, behöver pepp och hopp

    Hej!

    Är du inte ute efter att säga något snällt, lämna den här tråden för detta är mycket jobbigt och jag orkar inte bli mer ledsen.

    Lite bakgrund, min son fyllde precis 3 år och pratar inte än. Därför har vi haft kontakt med logoped och bup under en tid, de har gjort en utvecklingsbedömning och han har nu fått remiss till habiliteringen för utredning om autism.

    Han kommunicerar hela tiden, både ber om saker han vill ha, men också i form av delad uppmärksamhet: han vill hela tiden visa mig olika saker, tittar på mig och förklarar med ljud och gester vad han vill dela med sig av, visa eller ?prata om? så att säga. Ser mig i ögonen.

    Han har vissa ljud han härmar, som gökuret i Greta Gris: ko-ko! Men när han säger det blir det: oo-ooo.

    Han försöker härma när nån räknar men det blir bara ljud, inga ord, men tonfallet är rätt som i ?ett, tvåå, treee?.

    Han gör snarkljud när man pratar om att sova, säger nam-nam-nam när han vill ha snacks men det är inte så tydligt, kan lika gärna vara mam-mam-mam. Men samma tonfall och letar efter snacks i min väska/ficka.

    Ögonkontakten har alltid varit bra och inget jag ens reflekterat över. Han har alltid varit social, kontaktsökande och kärleksfull, som vi upplevt honom hemma. Älskar lekplatsen och blir jätteglad när han ser andra barn.

    På förskolan är det lite annat säger de. Han leker mycket själv men har börjat ta lite mer kontakt med andra barn, klappar dem ibland, skrattar och tittar på de större barnen när de leker. Men generellt är det inte så mycket samspel säger de. Han är också mycket selektiv i maten och äter mest hemma där vi ger säkra kort, då proppar han i sig.

    Det som sticker ut mest förutom språket är att han inte är följsam. Det går inte att få med honom på saker han inte vill göra. Det är mycket svårt att avbryta saker han VILL göra. Han följer inte gruppen utan springer dit HAN vill.

    Han är väldigt mysig och fin, jätteglad, skrattar och leker och springer och vi har en jättemysig, fungerande men lite extra krävande vardag jämfört med andra. Man måste ofta vara två med honom och man måste alltid planera. Vissa saker funkar inte att utföra.

    Min stora oro är språket, samt hur det ska gå för honom i livet. Rädd att han har någon utvecklingsstörning utöver autismen, eller grav autism, eller tänk om han aldrig börjar prata?? Jätterädd för det.

    Finns det några positiva berättelser eller nåt någon kan peppa mig med i dessa långa och många månader fram till diagnos, hjälp och psykologstöd? Jag går under av oro och behöver höra att det kan gå bra för honom trots allt. Att det finns hopp att han ska prata.


     


     

  • Svar på tråden Sonen ska utredas för autism, behöver pepp och hopp
  • Fröken Allvar

    Googla och läs om sen språkutveckling. Det finns hjälp att få, och du som förälder är den som kan vara där mest. Förstår din oro, men mycket av det du skriver är positiva saker. Håll fast i dem, lev ert liv här och nu, dra inte iväg i tanken. Det har jag själv gjort med hjälp av vuxna som barn och ingen hade kunnat förutse mitt livs utveckling. Alla följer inte samma banor helt enkelt. Kram till er. 

  • Embla twopointoh

    Det sägs att Einstein inte började använda hela meningar förrän i femårsåldern, så hans föräldrar trodde att han var efterbliven.

    Barn med autism är ofta sena i språket, men det betyder inte automatiskt att de har en nedsatt intellektuell förmåga. Om din son verkar förstå vad ni säger till honom, om han kan följa enkla instruktioner, så låter det mer som att det är språket som är sent och inte intellektet. Hur du beskriver din son är ju typiskt för NPF, men det är ju inte nödvändigtvis samma sak som att han kommer att få en diagnos, eftersom en diagnos är en sammanvägning av flera olika symtom och faktorer. Och, ingen av oss som läser denna tråd kan ju veta hur det ligger till med just din son, så ta allt jag och någon annan säger med en nypa salt.

    Många med högfungerande autism (det som hette Aspergers förr) lever fullt normala liv. Aspergers är ingen sjukdom, det är bara ett något annorlunda sätt att fungera på.

    Oroa dig inte. Det kommer nog att gå bra.

  • AndreaBD

    Språkstörning är förstås också en möjlighet. Min son pratade inte heller före 3. Han sa bara didi, dada, dudu. Och efter 3 år gick det plötsligt väldigt snabbt och han pratade snart utan större problem. Hängde bara efter lite i svenska i några år. Men här finns det något mer. Just det där att han bara gör sin grej, emot alla andra. Det talar för autism. Jag har jobbat ganska mycket med ungdomar med autism. Han kan vara normal intelligent, det är svårt att säga med såna små. Men man kan titta lite på utvecklingen generellt. Utvecklingsstörda barn brukar ligga efter i det mesta. 

    Mycket kan hända fortfarande, han är ju så liten ändå. Det är inte så ovanligt att pojkar som har lite svårigheter börjar prata sent. De brukar ändå oftast prata. De med autism som inte pratar har ganska svår autism och din son är ju ändå ganska social. Och det finns en sån undergrupp bland de med lättare autism. Social, men på ett udd sätt. Märks det sånt, alltså att han är lite för mycket på, inte kan ta det lite lagom, med jämnåriga? Det är förstås svårt att säga med 3-åringar, de kan ju inte vara jätteskickliga på det sociala än.

  • AHN

    Ska också nämna att vi går AKK-kursen hos logopeden, där får vi lära oss hur vi ska locka till kommunikation genom lek, samt använda tecken och bildstöd. Bilderna skickar han i golvet, tecken bryr han sig inte om (men förstår ?sitt? och brukar sätta sig när jag gör det tecknet iaf), tecknar också typ äta och dricka men märker inte om han förstår det eller bryr sig. I lekar är det alltid han som styr, så vi försöker mest benämna allt. Benämna benämna benämna, dagarna i ända. Men än så länge märker jag ingen skillnad. Finns det inget mer jag kan göra? Logopeden upprepar bara tecken och bildstöd, tecken och bildstöd.

    Ja ibland är han lite ?på? andra barn, skrattar jääättemycket när han ser dem leka eller göra nåt han tycker är kul, blir väldigt intensiv. Skulle verkligen inte kalla honom tillbakadragen. Men ointresserad av gruppaktiviteter, påtvingade aktiviteter och enligt förskolan leker han mest själv. Alltid varit självständig och på egna små upptäcktsfärder. Ligger en del på golvet också, vilar och suger på fingrarna och tar igen sig.

  • Ellie

    Min dotter har fonetik språkstörning. Innan 3 års ålder var det ingen som förstod henne utom vi i familjen. På förskolan trodde de att hon hade "något mer". Ett tag trodde de hon hade nedsatt hörsel eftersom hon inte lyssnade till dem alls (hin hör perfekt -utrett).

    Jag insåg att hon helt enkelt ignorerade personalen och de andra barnen för att de ändå inte förstod henne. Hon är dessutom introvert som sina föräldrar och har inget emot ensamlekar.

    Språket lossnade successivt på egen hand. Hon uttalar inte perfekt nu i 8 års ålder, men fullt förståeligt. Hon lärde sig läsa när hon var 4. Förstår engelska mycket bra. Älskar matte.

    Hon har ett par nära vänner i klassen, men är inte social i övrigt, och gillar inte stora grupper eller organiserade lekar.

    Kanske har hon drag av npf. Vi har inte utrett, men i nuläget spelar det ingen roll. 

    Jag tänker att en diagnos inte ändrar vem din son är, men kan ge tips och hjälpmedel samt rätt till stöd om det behövs.

    Fortsätt kommunicera på alla sätt ni kan. Tecken, bildstöd mm. 
    Det kan röra sig om "bara" språkstörning/försening, eller så är det fler diagnoser, men bara han verkar förstå och vilja kommunicera är mycket vunnit. 

    Kontrollera hörseln om det inte är gjort.

    Försök få extra stödpersonal på förskolan.

  • Citronella

    Satsa på att lära dig tecken som stöd eller teckenspråk. På det sättet kan han kommunicera. Autism är inte en särskilt allvarlig diagnos det är ett annat sätt att fungera på bara. 

  • Catriarch
    Embla twopointoh skrev 2023-05-12 09:54:40 följande:

    Det sägs att Einstein inte började använda hela meningar förrän i femårsåldern, så hans föräldrar trodde att han var efterbliven.

    Barn med autism är ofta sena i språket, men det betyder inte automatiskt att de har en nedsatt intellektuell förmåga. Om din son verkar förstå vad ni säger till honom, om han kan följa enkla instruktioner, så låter det mer som att det är språket som är sent och inte intellektet. Hur du beskriver din son är ju typiskt för NPF, men det är ju inte nödvändigtvis samma sak som att han kommer att få en diagnos, eftersom en diagnos är en sammanvägning av flera olika symtom och faktorer. Och, ingen av oss som läser denna tråd kan ju veta hur det ligger till med just din son, så ta allt jag och någon annan säger med en nypa salt.

    Många med högfungerande autism (det som hette Aspergers förr) lever fullt normala liv. Aspergers är ingen sjukdom, det är bara ett något annorlunda sätt att fungera på.

    Oroa dig inte. Det kommer nog att gå bra.



    Det stämmer inte att Aspergers eller autism inte är sjukdomar, dock. Allt som finns i DSM (Diagnostic and Statistics Manual of Mental Disorders) räknas per definition som psykiska sjukdomar, eller störningar om man så vill. Där finns autism under Axel II Utvecklingsstörningar. Aspergers finns inte längre med i DSM, men i ICD-10 där det klassificeras som en separat störning, alltså inte på autismspektrat.

    Sedan om det verkligen är en bra sak att definiera det som en sjukdom är en annan fråga, men så länge det är DSM som klassificerar vad som anses som psykisk sjukdom eller ej så finns det väldigt lite gemene man kan göra åt saken.
  • LittleSunshine84

    Hej TS! 


    Det låter för mig som språkstörning! Språkstörning och autism kan glida in och ur varandra och likna varandra. 


    Min son är idag 6 år och var precis som din son i den åldern. Väldigt kärleksfull, ögonkontakt, men ensamlek/brevidlek, svårt att bryta saker etc. Han var så sen i språket och ingen hörde vad han sa förutom jag. 


    Vi kommunicera genom att jag tog bilder med mobilen på tex vår bil, vårt hus, förskolan, lillebror etc och så visade jag bilderna i serie när vi skulle göra saker, jag använde även takk. Men det var fotografierna som gjorde stor skillnad. 


    Jag vill bara ge dig ett gott råd, även om det är svårt försök att inte oroa dig! Min son har grav språkstörning, expressiv och impressiv men med alternativt lärsätt är han lika med som vilket barn som helst. Han är tvåspråkig och väljer helst engelska. Det har han valt själv så jag stöttar hnm i det sättet han vill kommunicera på. 


    Det kommer att bli bra! 

  • magelita80

    Mycket av det du berättar låter som min mellanson. Kommer inte exakt ihåg hur mycket pratade när han var 3 men han var extremt sen. Det enda som skiljer är att han alltid har följt gruppen, både på dagis och skola. När han var 4,5 så skickades en remiss för autism och låg begåvning. Vi stod i kö i över 2 år så han var 6,5 år när vi påbörjade utredningen. Redan efter första besöket så valde psykologen att inte gå vidare med autismutredningen men ville utreda koncentrationen och begåvningen. Efter utredningen fick han diagnosen ADHD och han hade sedan tidigare fonologisk språkstörning. vad gäller begåvningen så fick 93 i h medel ligger på 100. jag är dock skeptisk till både Adhd och även begåvningsresultatet. De satte Adhd pga koncentrationen men han har ju även nystagmus vilket påverkar koncentrationen eftersom ögonen fladdrar. Vad gäller begåvningsutredningen så satt han och grät 2 av 3 ggr eftersom han hade migrän men de vägrade avbryta. Sedan hade han felslipade glasögon under hela förskoleklassen så han såg inget och lärde sig inget då. När han gick ut 1an så kunde han inte läsa. I november i 2an klarade han svenskamålen för hela 2an och i april i 2an så låg han över medel kunskapsmässigt i klassen. I december i 2an så ansökte man om resurs till honom men 2 månader senare så avslutades alla insatser och han är godkänd i alla ämnen och arbetar självständigt på lektionen. Så det finns solskenshistorier. 

  • Embla twopointoh
    Catriarch skrev 2023-05-12 11:48:24 följande:

    Det stämmer inte att Aspergers eller autism inte är sjukdomar, dock. Allt som finns i DSM (Diagnostic and Statistics Manual of Mental Disorders) räknas per definition som psykiska sjukdomar, eller störningar om man så vill. Där finns autism under Axel II Utvecklingsstörningar. Aspergers finns inte längre med i DSM, men i ICD-10 där det klassificeras som en separat störning, alltså inte på autismspektrat.

    Sedan om det verkligen är en bra sak att definiera det som en sjukdom är en annan fråga, men så länge det är DSM som klassificerar vad som anses som psykisk sjukdom eller ej så finns det väldigt lite gemene man kan göra åt saken.
    Jag menade det inte så bokstavligt, men du har rätt.

    Med tanke på att NPF börjar bli allt vanligare, kanske den klassificeringen är borta inom ett par generationer.
Svar på tråden Sonen ska utredas för autism, behöver pepp och hopp