• joffan

    Era märkliga gravidcravings?

    Jag är gravid med tredje barnet. Med alla tre barn har jag haft två cravings. Det är att slicka på en disksvamp (ren såklart) och till denna läckerbit vill jag ha kallt vatten. Sen har jag ven haft cravings efter is. 

    Nu har jag även cravings på potatismjöl, innan det var det havrekross som gällde. 

  • Svar på tråden Era märkliga gravidcravings?
  • Themis

    Min son är till stora delar byggd av vindruvor och nötkräm.

    Resultatet blev mycket bra! Cool


    Det är många det är synd om, men inte alltid för det de tror.
  • Jagäterkeso

    Rostbiff och kallt vatten, glufsa rostbiff med händerna direkt ur kylen mitt i natten. I brist på rostbiff pastrami, julskinka osv. Ok det var över 20 år sedan jag var gravid men jag började med det då.

  • yny

    Jag är bara i v11 men har redan märkt av lite konstiga vanor 🙈 tidigt var det röda äpplen som gällde. Sedan apelsinjuice. Nu är det jordgubbsfil och färska apelsiner som gäller. 

    Märker även att jag börjat ogilla sådant som jag tidigare älskade, tex klarar jag inte längre av cola zero eller kaffe, och jag vill helst inte äta väldigt fet eller "tung" mat. Äter allra helst inte lagad mat alls utan hellre grönsaker, frukt, sallad.

    Ska bli spännande att se hur det utvecklas, jag har ju en bit kvar 😅

  • Jonand

    Med första barnet ville jag initialt äta cornflakes med socker  och iskall mjölk eller iskall jordgubbskröm med iskall mjölk. Det hjälpte några veckor mot illamåendet. Utöver det tappade jag alla lust för sockriga smaker eller snacks. Har aldrig varken före eller efter ätit något av det.


    Efter några veckor av det Sockriga gick jag över till att drömma om blodigt nötkött (som jag inte åt men som jag fantiserade om det). Det jag däremot åt kilovis var glada kon ostar. Det var det enda jag fick behålla och som smakade gott. Kräktes minst 10 ggr dag i 28 veckor förutom av ostarna. Tyckte även att allt med citron var underbart gott och härligt, köpte kräm att smörj in mig med med citrondoft tex. 
    Fick däremot panik av pyttipanna och hamburgare (kaskadkräktes av doften)  och mår fortfarande illa om jag känner doften av det trots det gått 14 år sedan jag var gravid. 


    Barn två så blev jag ännu mer förtjust i citron meN utöver det var det inget speciellt jag ville ha. Mådde illa många veckor och kräktes en del men jämfört med barn ett mådde jag toppen. 


    En kollega berättade att hon smygåt jord och slickade på tegelstenar-jämfört med det känns några ton ost rätt normalt

Svar på tråden Era märkliga gravidcravings?