• elinjosefson

    Flytta från Sverige?

    Hej,
    Jag är född och uppväxt i Sverige och älskar landet. Men jag börjar bli rätt orolig för utvecklingen här, speciellt eftersom jag väntar barn. Framförallt kopplat till kriminalitet och ökad segregation. Likaså löner som är låga i Sverige i jämförelse med våra grannländer, och befarar skillnaderna mellan Sverige och övriga norden bara kommer bli större. Jag och min kille går i tankar att flytta till Oslo eller Köpenhamn? Känns likt Sverige men jag har sämre koll på städerna i sig, någon som skulle föredra det ena framför det andra? Varför?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-06-16 21:09
    Vill bara ha svar om städerna Köpenhamn och Oslo, är de enda städerna som är aktuella i dagsläget!

  • Svar på tråden Flytta från Sverige?
  • Anonym (Enkelt)

    Oslo, eftersom norska är så mycket lättare att förstå än danska. Danska barn lär sig faktiskt tala senare, just pga hur svårt det är. Vill ni att ert barn ska låta så....?

  • Anonym (Ingendera)

    Om ni är oroliga över utvecklingen och pengar ska ni ju verkligen inte flytta till huvudstäder eller ens storstäder. Det är ju där det mesta sker. Och det kostar så mycket mer att leva, även om lönerna är något högre. Flytta till en mindre stad. Vad jobbar ni med?

  • elinjosefson

    Jag pluggar sista året läkarlinjen, min kille är civilingenjör. Är ju främst min killes bransch där lönerna är betydligt mycket bättre i Köpenhamn/Oslo, dessa jobb finns inte på mindre orter i Danmark/Norge. Skit händer överallt, men Stockholm är betydligt mycket värre än övriga Norden :) 

  • Anonym (Ingendera)
    elinjosefson skrev 2023-06-16 20:38:24 följande:

    Jag pluggar sista året läkarlinjen, min kille är civilingenjör. Är ju främst min killes bransch där lönerna är betydligt mycket bättre i Köpenhamn/Oslo, dessa jobb finns inte på mindre orter i Danmark/Norge. Skit händer överallt, men Stockholm är betydligt mycket värre än övriga Norden :) 


    Det finns inte civilingenjörer i andra städer i Norge? Nej, skit händer inte överallt. Storstäder har betydligt mer skit, så om det är skit du är rädd för är det nog bra att tänka om.
  • elinjosefson
    Anonym (Ingendera) skrev 2023-06-16 20:46:23 följande:
    Det finns inte civilingenjörer i andra städer i Norge? Nej, skit händer inte överallt. Storstäder har betydligt mer skit, så om det är skit du är rädd för är det nog bra att tänka om.
    Fast nu har du ju ingen koll på inom vilken bransch han jobbar, civilingenjör är brett vet du :) Skit händer i princip överallt i Sverige i jämförelse med övriga Norra Europa, är inte intresserad av att bli kritiserad. Min frågeställning var rörande städerna ovan, ha det fint!
  • Anonym (---)
    elinjosefson skrev 2023-06-16 20:57:40 följande:
    Fast nu har du ju ingen koll på inom vilken bransch han jobbar, civilingenjör är brett vet du :) Skit händer i princip överallt i Sverige i jämförelse med övriga Norra Europa, är inte intresserad av att bli kritiserad. Min frågeställning var rörande städerna ovan, ha det fint!
    Då verkar du veta så bra redan så varför be om tips om du inte tänker ta dem till dig? 
  • elinjosefson
    Anonym (---) skrev 2023-06-16 21:01:36 följande:
    Då verkar du veta så bra redan så varför be om tips om du inte tänker ta dem till dig? 
    Jag bad om tips rörande oslo vs köpenhamn, inget annat. Här ovan fick jag tips om att tänka om, men det var inte min fråga:)
  • Anonym (Utlandssvensk)

    Oslo har också gängkriminalitet, skjutningar, knivstickningar och mycket knark i omlopp. Det är inte riktigt lika illa som Stockholm än, men det är nog bara en tidsfråga för det gängvåldet har ökat från låga nivåer väldigt snabbt.

    Meeeeeen har man pengar och kan bo i rätt del av staden så ser man lite av det.

  • Anonym (Ingendera)
    elinjosefson skrev 2023-06-16 20:57:40 följande:
    Fast nu har du ju ingen koll på inom vilken bransch han jobbar, civilingenjör är brett vet du :) Skit händer i princip överallt i Sverige i jämförelse med övriga Norra Europa, är inte intresserad av att bli kritiserad. Min frågeställning var rörande städerna ovan, ha det fint!
    Tack, jag vet. Men man kan ju byta bransch. Lite konstigt att välja storstäder om man är så orolig över utvecklingen, vet du. Men ha det fint själv.
  • Anonym (Från andra sidan)

    Min dotter kom hem till Sverige igår, från Köpenhamn.
    Där finns utbredd bostadsbrist,man är droglibetala, luktade hasch lite varstans.
    Oslo är likt våra svenska storstäder starkt segregerat.
    Fundera istället på hur ni vill leva som familj.
    Gillar ni skidåkning och dyr mat flytta till Oslo.
    Gillar ni en mer kontinental känsla flytta till Köpenhamn, detta förutsätter givetvis att du och herr civilingenjör pratar flytande engelska och lär er Danska snabbt.

  • Räkan77

    Flytta till norra Sverige, de skriker efter civilingenjörer och läkare. Där är det förhållandevis lugnt. 

  • elinjosefson
    Anonym (Från andra sidan) skrev 2023-06-16 21:40:27 följande:

    Min dotter kom hem till Sverige igår, från Köpenhamn.
    Där finns utbredd bostadsbrist,man är droglibetala, luktade hasch lite varstans.
    Oslo är likt våra svenska storstäder starkt segregerat.
    Fundera istället på hur ni vill leva som familj.
    Gillar ni skidåkning och dyr mat flytta till Oslo.
    Gillar ni en mer kontinental känsla flytta till Köpenhamn, detta förutsätter givetvis att du och herr civilingenjör pratar flytande engelska och lär er Danska snabbt.


    Tack för bra input! Herr civilingenjör är halvdansk så språket får jag isåfall lära mig..
  • elinjosefson
    Anonym (Ingendera) skrev 2023-06-16 21:33:45 följande:
    Tack, jag vet. Men man kan ju byta bransch. Lite konstigt att välja storstäder om man är så orolig över utvecklingen, vet du. Men ha det fint själv.
    Instämmer i det. Jag hade helst velat bo i mindre stad men funkar inte för familjen just nu. Trevlig kväll!
  • elinjosefson
    Räkan77 skrev 2023-06-16 21:44:03 följande:

    Flytta till norra Sverige, de skriker efter civilingenjörer och läkare. Där är det förhållandevis lugnt. 


    Ja, norra sverige är magiskt vackert, men vi vill inte bo i Sverige mer just nu.
  • Tom Araya
    elinjosefson skrev 2023-06-16 19:58:50 följande:
    Flytta från Sverige?

    Hej,
    Jag är född och uppväxt i Sverige och älskar landet. Men jag börjar bli rätt orolig för utvecklingen här, speciellt eftersom jag väntar barn. Framförallt kopplat till kriminalitet och ökad segregation. Likaså löner som är låga i Sverige i jämförelse med våra grannländer, och befarar skillnaderna mellan Sverige och övriga norden bara kommer bli större. Jag och min kille går i tankar att flytta till Oslo eller Köpenhamn? Känns likt Sverige men jag har sämre koll på städerna i sig, någon som skulle föredra det ena framför det andra? Varför?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-06-16 21:09
    Vill bara ha svar om städerna Köpenhamn och Oslo, är de enda städerna som är aktuella i dagsläget!


    Jag skulle själv föredra Norge framför Danmark, mycket p.g.a. språket, naturen och vad jag inbillar mig som närmare kulturellt.

    Lönenivåerna är i många fall betydligt högre i Norge, men det är också skatter och prisnivåer. Så frågan är vad du får för pengarna i Norge respektive Sverige och Danmark?
Svar på tråden Flytta från Sverige?