Inlägg från: Anonym (Alexandra) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Alexandra)

    Det var inte meningen

    Anonym (Lija) skrev 2023-07-11 14:41:00 följande:
    Jag insåg inte att jag hade gjort de förens de skadan var skedd, sllt gick över styr han puttade mig flertals gånger fast att jag sa sluta. Jag kände ingen kontroll, jag triggades enormt av denna situationen oavsett om de pga mina tidigare trauman eller inte så rättfärdigar jag inte detta bettende. Har aldrig sagt jag gjort rätt?

    Alltså, jag förstår din reaktion och jag tror inte att du är ensam i att reagera så, tidigare trauma eller ej. Självförsvar ligger ju väldigt naturligt till. 


    Jag tycker inte att det låter bra att din kille sa att han hade gjort situationen värre om det inte var folk där. Det låter ju inte stabilt eller tryggt på nåt sätt, även om ni båda gjorde fel. Han borde ha slutat knuffa dig när du sa till.

    Jag skulle fundera en extra gång om du verkligen bör vara tillsammans med den där killen, han verkar inte vidare empatisk. 

  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (E.) skrev 2023-07-11 16:31:10 följande:

    Hade du förlåtit honom om han råkat örfila dig i reflex om du jävlades på samma sätt? Tycker han överreagerar lite, eller jag vet inte. Kanske låt varandra vara tills händelsen svalnat. Kram


    Ja, alltså fortsätter man att retas med nån som säger ifrån får man ju skylla sig själv om något händer? Min man är t.ex. väldigt kittlig. Om jag tycker att det skulle vara jättekul att retas och kittla honom fastän han säger nej och ber mig sluta, kan jag ju inte börja sura och säga att han gjort fel om han till slut råkar slå till mig när han försöker ta sig ur situationen. I grund och botten är det ju mitt fel som kittlade honom fastän jag vet hur kittlig han är + att han dessutom sa ifrån.
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Tommy) skrev 2023-07-11 18:57:05 följande:

    TS - Jag förstår att det inte är världens grej. Jag var mest ute efter att synliggöra dubbelmoralen på Familjeliv. Det var inte meningen att utmåla dig till världens våldsverkare =) 

    Ni löser nog det där ska ni se!


    Fast det är ju inte dubbelmoral? Fattar inte hur det ska vara så svårt att förstå? Klart det hade varit en sak om TS hade gjort det helt oprovocerat, men det var ju inte så nu. Killen puttade ju henne, knuffades, slutade inte fastän hon bad honom flera gånger och fastän det gjorde ont, inte fan är det konstigt att hon då fysiskt försöker göra sig fri så att han ska sluta?

    Nån dillade om att "det var ju bara bus", men  bus ska ju fortfarande vara roligt. TS hade ju inte roligt, hon hade ont. Det han höll på med var ju närmare mobbning än bus. Ska man skojas och retas måste man ju ändå kunna läsa av situationen så att den andre faktiskt också tycker att det är kul. 
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Tommy) skrev 2023-07-11 22:01:38 följande:

    Ni som har så svårt för att se problemet. Om rollerna varit ombytta? Om tjejen hade puttat ner killen 2 ggr i en mjuk foampit, och han då dragit en lavett över ansiktet, hade ni varit lika förstående då?


    Jag har redan svarat på det här. Situationen hade varit exakt likadan. Fortsätter man puttas och knuffas fastän personen säger nej, ber en sluta och inte verkar tycka att det är lika kul som man tycker själv är det ju inte konstigt om hen till slut fysiskt försöker ta sig loss och råkar slå till en. I grund och botten handlar det ju om instinkter och självförsvar. 

    TS sa till upprepade gånger att han skulle sluta, hon hade fysiskt ont och mådde dåligt av att han fortsatte att knuffas. Skulle hon bara vara okej med att han knuffades fastän det gjorde henne illa? Eller är det rimligt att efter flera försök att få bort honom på ett vänligt sätt brister det och hon måste göra mer för att ta sig ur situationen, när han inte lyssnar och respekterar hennes gränser? 

    Att respektera någons nej och att de inte vill är väl nåt de flesta lär sig på typ dagis. 
  • Anonym (Alexandra)
    Loloo73 skrev 2023-07-11 23:49:05 följande:
    Det är inte nödvändigt och bråka med varandra, jag har sagt att jag vet att jag gjort fel. Jag tycker inte de är rätt oavsett kön att slå varandra eller på något sett skada varandra oavsett storlek och kön. Att blanda in barn i detta är löjligt. jag vet vad jag gjort, jag står för mina handlingar och ska inte göra så mer.
    Har din kille också insett sin del i det hela och valt att inte göra så igen? Kommer han börja respektera när du säger nej och att han ska sluta?
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Lija) skrev 2023-07-12 00:04:49 följande:

    han blev arg på mig när jag sa att jag tycker de bådas fel, att de vi bÅda gjorde inte var okej. Då svarade han ?är du seriös?? ?Jag hoppas du är ?sarkastisk?. han tyckte Att det enbart var mitt fel. 


    brukar vara så i alla situationer som uppstår, han tycker att jag utrycker mig konstigt och är konstig många gånger av tiden. Han skämtar om mina diagnoser och han har gjort slut med mig 4 gånger för att sedan komma tillbaka igen pch gråta. Han har gjort slut med mig pga mina ärr på armen osv. Han är såhär mot mig i rätt mpnga situationer. igår hotade han med göra slut igen. då har de varit för att han tycker jag e för jobbig för att jag vill ha bekräftelse om han tycker om mig, eller för mitt mående. Eller mina ärr som jag har på armen. 


    Det där låter inte alls som en bra kille eller en bra partner. Du behöver ju inte ha det sådär och han beter sig ju inte rimligt här. Du förtjänar att bli behandlad med respekt.

    Det minsta han hade kunnat göra är ju att ta ansvar för sin del av vad som hände och att han också gjorde fel. Han borde inte ha puttat dig när du sa ifrån.
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Lija) skrev 2023-07-12 09:43:53 följande:
    Somsagt jag håller med och har aldrig sagt att jag tycker att de var rätt, har ångest sedan det hände. Har bett om ursäkt flertals gånger och varit super ledsen.
    Och han borde be om ursäkt till dig med. Vet du vad han menade när han sa att han hade gjort situationen värre om det inte var andra människor där?
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Tommy) skrev 2023-07-12 11:46:14 följande:
    Alltså, som jag sa tidigare så ville jag snarare påvisa dubbelmoralen hos vissa här som skulle reagerat annorlunda om genusrollerna var ombytta.

    Om vi sätter det åt sidan så anser jag personligen att jag lätt kunnat ge min tjej en puff ner i mjuka kuddar om hon stod vid kanten. Om hon reagerat allvarligt och påtalat att hon verkligen inte ville det, så hade jag inte fortsatt.

    Jag hade heller inte dragit det i långbänk om det nu var så att tjejen reagerade med en enklare lavett. Hade nog sagt att det går ju fan inte skoja med dig och gått vidare.

    Men här på FL finns bara tolerans åt ett håll. Själv har jag nog tolerans åt båda håll.

    Fast vi är ju flera som sagt att könet spelar ingen roll, så vilken dubbelmoral pratar du om? Det finns ju ingen dubbelmoral här.

    Det spelar ingen roll hur mjuka kuddar TS blev knuffad ner i. Hon fick ju ändå ont, ville inte att han skulle fortsätta och visade det tydligt. Spela inte ner hans handlingar här. 


    Hur länge tänker du att TS skulle gå med på att bli fysiskt skadad, känna obehag och inte ha kontroll, utan att få försöka ta sig ur situationen? Han lyssnade ju inte och vägrade respektera hennes gränser.

Svar på tråden Det var inte meningen