• moafeliciaa

    Vad äter ni på en dag? Onormal förbränning??

    Hej!
    Jag är en 29 årig tjej som lidit utav svårare form av ätstörningar.
    Har sedan 2 månader tillbaka börjat äta ordentligt och med en ätstörningskliniks hjälp.

    Jag är 165cm lång och väger nu 53kg.

    Mitt problem nu när min kropp vant sig vid mängden mat, är att det sakta börjat ticka nedåt igen, vilket skrämmer mig, då jag sedan 1,5 veckor tillbaka dragit in på all form av träning, till och med promenader. 

    Tidigare tränat ca 4 gånger i veckan, 2 konditionspass, 2 styrkepass (med kroppsvikt) 

    Äter nu följande mängder och går ner i vikt på detta, trots att jag nu som sagt tagit bort träningen, blir orolig vad jag då måste äta för att hålla energibalans, och än mer när jag ska börja träna igen?! 
    Känner mig dessutom väldigt energilös ständigt trots mycket vila. 


    Frukost: 2 rostade mackor, smör + leverpastej, 2dl kvarg + 1dl pauluns granola

    Lunch: 3 potatis/3dlpasta/2-3dl ris, 120 - 140g protein + 1dl sås eller 2msk kall sås, grönsaker 

    Mellis: mellan 200 - 300 kalorier, kan vara en bar/kvarg+granola/1 macka med pålägg + 1 glas mjölk/4 rutor mörk choklad osv.

    Middag: Samma som lunch 

    Mellis: samma som första melliset

    ska tilläggas att jag ibland lägger till ett mellanmål på förmiddagen också om det är långt mellan frukost och lunch, blir då mellan 100 - 250 kalorier där. 

    Allt som allt ligger jag på ca 2500 - 3000 kalorier/dag. 

    Hur ser det ut för er?? 

  • Svar på tråden Vad äter ni på en dag? Onormal förbränning??
  • Anonym (l)

    Ta kontakt med vårdgivare för dessa frågor, FL är riktigt dåligt för råd med mat till ätstörda Glad

  • Anonym

    Du ska inte sluta promenera. Väldigt viktigt att röra på sig. Dina muskler och hjärta mår inte bra annars

  • Anonym (S)

    Jag är 163 cm lång och väger ca 57 kg och äter i princip lunch och middag, oavsett om jag tränar. Det blir frukost ibland, då en eller två mackor och en kopp te eller pulverkaffe (inte snabbkaffe alltså).

    Det är bra att träna, men du kanske har tränat för intensivt? Du kan lugnt fortsätta promenera iaf, det går man ändå inte ner i vikt av.

    Är du stressad i ditt liv i övrigt? Det kan få en att tappa vikt.

  • Anonym
    Anonym (S) skrev 2023-07-17 21:54:14 följande:

    Jag är 163 cm lång och väger ca 57 kg och äter i princip lunch och middag, oavsett om jag tränar. Det blir frukost ibland, då en eller två mackor och en kopp te eller pulverkaffe (inte snabbkaffe alltså).

    Det är bra att träna, men du kanske har tränat för intensivt? Du kan lugnt fortsätta promenera iaf, det går man ändå inte ner i vikt av.

    Är du stressad i ditt liv i övrigt? Det kan få en att tappa vikt.


    vad är pulverkaffe?
  • moafeliciaa
    Anonym (S) skrev 2023-07-17 21:54:14 följande:

    Jag är 163 cm lång och väger ca 57 kg och äter i princip lunch och middag, oavsett om jag tränar. Det blir frukost ibland, då en eller två mackor och en kopp te eller pulverkaffe (inte snabbkaffe alltså).

    Det är bra att träna, men du kanske har tränat för intensivt? Du kan lugnt fortsätta promenera iaf, det går man ändå inte ner i vikt av.

    Är du stressad i ditt liv i övrigt? Det kan få en att tappa vikt.


    Jag har tränat precis så som jag nämnt ovan.
    Har jag tränat kondition så har jag sprungit ca 5-6km varje gång och har jag styrketränat har jag använt kroppstyngd, inga vikter ca 50min per gång.
    Låg på stort kaloriunderskott en längre tid i min ätstörning, vilket gjorde att jag tappade väldigt snabbt i vikt.

    Ska försöka hålla mig till kortare promenader och lugn yoga ett tag och se om det vänder.

    För går som sagt ner i vikt på den mängd jag äter nu, och då utan att träna.

    Så förmodligen har jag en ganska hög förbränning, vilket jag nu tycker är sjukt jobbigt, då jag får tvinga i mig mat när jag är spyfärdig för att inte rasa.
  • moafeliciaa
    Anonym (l) skrev 2023-07-17 17:48:40 följande:

    Ta kontakt med vårdgivare för dessa frågor, FL är riktigt dåligt för råd med mat till ätstörda // Glad


    Jag har kontakt med vården, dock är det sommaruppehåll nu.
    och jag försöker överleva sommaren.

    Så vill mest se någon mer känner igen sig, för det känns för mig lite skrämmande. 
  • Anonym (S)
    Anonym skrev 2023-07-17 22:11:15 följande:
    vad är pulverkaffe?
    Ja alltså sånt där fint pulver som egentligen knappt kan kallas kaffe. Finns t ex på Lidl, den köpte jag senast. Vaniljsmak skulle det vara.
  • Anonym (S)
    moafeliciaa skrev 2023-07-17 22:36:13 följande:
    Jag har tränat precis så som jag nämnt ovan.
    Har jag tränat kondition så har jag sprungit ca 5-6km varje gång och har jag styrketränat har jag använt kroppstyngd, inga vikter ca 50min per gång.
    Låg på stort kaloriunderskott en längre tid i min ätstörning, vilket gjorde att jag tappade väldigt snabbt i vikt.

    Ska försöka hålla mig till kortare promenader och lugn yoga ett tag och se om det vänder.

    För går som sagt ner i vikt på den mängd jag äter nu, och då utan att träna.

    Så förmodligen har jag en ganska hög förbränning, vilket jag nu tycker är sjukt jobbigt, då jag får tvinga i mig mat när jag är spyfärdig för att inte rasa.
    Jo men det är ju det jag menar att du behöver specificera. Det är stor skillnad på om man springer några km eller ett par mil åt gången, hur länge man tränar, hur tunga vikter osv. 5-6 km låter lite långt för min del, men det kanske är normalt?

    Det låter jättekonstigt att du skulle behöva så otroligt mycket mat men att du ändå går ner i vikt. Hoppas du får prata med läkare snart. De skulle nog behöva ta tester på dig.

    Utanför boxen och långsökt, men mask i magen.....? Eller någon annan sådan parasit.
  • Oussama

    Hej Felicia vad duktig och stark du är som tar tag i dina utmaningar, och som har en tydlig plan. 

    Jag (en man) har själv inga ätstörningar men har alltid legat på gränsen till allt för smal. Jag går inte upp i vikt så lätt, och har inte den aptiten som krävs. 

    Den här sommaren läste jag på nätet och fick inspiration. Jag började äta hemmagjord smoothie som frukost, och som en del av middagen (jag äter mycket annat så klart också). Jag gick upp 1kg i vikt på en månad, för första gången på 15 år! Hurra! 

    Jag läste nämligen att det är enklare att inta mer kalorier i flytande form än i fastform. I min smoothie ingår: havre, en banan, mjölk och tre skedar jordnötssmör. Det är gott.

    Du går ner i vikt: din kropp måste ta till sig det du äter, annars kan den gå ner i vikt istället. Stress och sömnbrist försämrar upptagning. Det är även viktigt att tugga maten ordentligt för att förenkla för magen och tarmarna. Glöm inte att dricka vatten, det hjälper kroppen den med. 

    Trötthet: att du är trött kan bero på att du saknar en del vitaminer och miniraler som ett resultat av tidigar ätstörning. Fortsätt att äta varjerad kost inklusive grönsaker. Fokusera annars inte på det innan du har fått i ordning matrutinerna och vikten.

    Viktigt: jag rekommenderar inte att du ändrar i det program som du kom överens om med vården. Du kan säkert lägga till något, men byt inte ut, om inte vården har sagt att det är ok. 

    Rädsla: är du rädd så kommer du inte vara effektiv och du kommer bli stressad. Jag tycker inte du skall vara orolig. Håll koll på din vikt självklart, och ser du att den går ner så agera lugnt utan att bli stressard och orolig.

    Prova ring 1177 och be om tips, om du känner att du behöver. 

    Du kommer lyckas min vän, eftersom du kämpar och har plan. 

    Lycka till

    Kramar! 

Svar på tråden Vad äter ni på en dag? Onormal förbränning??