Inlägg från: Anonym (S) |Visa alla inlägg
  • Anonym (S)

    Preventivmedel

    Någon av er kan sterilisera sig. Kan hon inte ens tänka sig kopparspiral? De är ju helt hormonfria.

  • Anonym (S)
    Anonym (...) skrev 2023-08-11 08:40:22 följande:

    Hon är rädd att det ska göra ont och ge biverkningar tyvärr


    Nja, ont gör det väl vid insättningen och det är inte alls som får biverkningar. Dessutom, inte svårt att ta ut om man ångrar sig.

    Alternativet är att bara ha sex vid mens, eller som R skriver.
  • Anonym (S)
    Anonym (...) skrev 2023-08-11 09:00:09 följande:

    Vi har ingen lösning tyvärr 


    Sterilisering då. Kanske lite drastiskt, men om hon vägrar ens hormonfria alternativ så kan ni inte göra annat.
  • Anonym (S)
    Anonym (...) skrev 2023-08-11 09:05:19 följande:

    Har nån prova natural cycles som preventivmedel för att inte bli gravid?


    NC är inte ett preventivmedel och man kan aldrig vara 100 % säker på när man har ägglossning. Det är långt från säkert, upp till 9 % blir gravida inom ett år och om man inte följer instruktionerna exakt så är det så klart ännu fler. www.nhs.uk/conditions/contraception/natural-family-planning/ Den enda "säkra" perioden att ha sex är dagarna före mens, men då måste man veta säkert att man redan haft ÄL, eller första dagarna av mensen. Kul att kladda runt i sånt och bara kunna ha sex en handfull dagar i månaden...

    Om ni inte vill riskera graviditet kan ni inte använda NC. Om du verkligen inte kan tänka dig att bli pappa så måste du vägra det. Många kvinnor säger att de ska göra abort om det blir något, inte lika lätt när de väl står där! "Åh men det är så svårt, det är ju mitt barn, sista chansen att bli mamma igen" osv osv. 
  • Anonym (S)
    Anonym (...) skrev 2023-08-11 09:17:45 följande:

    Vi vill ha mer barn om nått år inte nu , så vasektomi är inget alternativ 


    Ja, då återstår kopparspiral, pessar, sex under mens eller inget sex alls. Fråga damen vilket hon föredrar.
  • Anonym (S)
    Anonym (Pessar) skrev 2023-08-11 09:20:27 följande:

    Usch kopparspiral, bara för de som vill ha för mycket koppar i kroppen och blöda ner sig totalt. Pessar funkar dock bra för alla de som jag vet har det och är ett ofta bortglömt alternativ. Enda nackdelen är att det tar bort lite av spontaniteten men det kan det väl vara värt?


    För mycket koppar, vad dillar du om...? Kopparen tas inte upp av kroppen och spiral är helt ofarlig på så sätt. Inte alla heller får ökade blödningar, många har helt vanlig mens, en del blöder till och med mindre.
  • Anonym (S)
    Anonym (S) skrev 2023-08-11 09:25:34 följande:
    För mycket koppar, vad dillar du om...? Kopparen tas inte upp av kroppen och spiral är helt ofarlig på så sätt. Inte alla heller får ökade blödningar, många har helt vanlig mens, en del blöder till och med mindre.
    Nä, det var jag som hade fel! Ser att man visst kan få överskott av koppar. Men pessar är nog bästa alternativet.
  • Anonym (S)
    Anonym (Hervor) skrev 2023-08-12 08:57:31 följande:
    Förstår henne. Har knappt ätit p-piller pga biverkningar. Nu har varken jag eller min man haft problem med kondom men i så fall hade min man valt att sterilisera sig. Det är mycket enklare på män och kan vad jag förstår gå att reparera om man ångrar sig (går inte på kvinnor). 
    Går att reparera men inte garanterat!
Svar på tråden Preventivmedel